Brandweerfiets

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Brandweerfiets

Bericht door fietshobbyist »

Het was dan wel een spot op een krantenfoto, in Tubantia, maar leuk is ie wel!
Deze fiets stond een paar jaar geleden op een tentoonstelling in het Historisch Museum in Vriezenveen.
Die brandweertentoonstelling is dus allang voorbij en waar de fiets nu precies is, weet ik helaas niet.
Hoe dan ook, als er één fiets gaat als de brandweer, dan is het deze!!
Brandweerfiets met slang enzovoort, Vriezenveens museum.jpg
(# rode fiets)
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Brandweerfiets

Bericht door Bandenplakker »

;)

Geen topfoto's, maar deze zag ik in een etalage in Den Haag in 2009.

Dirk
Bijlagen
Brandweerbakfiets IMAGE_177.jpg
Brandweerbakfiets IMAGE_178.jpg
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Brandweerfiets

Bericht door maartenB »

Ik vraag me bij die brandweerfietsen altijd af wat er echt is en wat niet. Dat is toch één grote grap? Ook die dingen met een speciale cirkel in het frame, Is dat ooit gebruikt? (zie hieronder)
Bijlagen
444f77f9ff36790ef3ac774b63203cd9--fire-dept-fire-department.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Brandweerfiets

Bericht door rowejon »

Hi,
Van 1977 tot eind 1982 was ik beroeps brandweer. Ik vind deze fietsen fantasie.
Gr
Jon
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Brandweerfiets

Bericht door fietshobbyist »

Maar aangezien het Vriezenveen betreft, is er toch een aanleiding (edit:) [voor twijfel qua] die pleit voor authenticiteit van de brandweerfiets;

Op 16 mei 1905 was er namelijk 'n Groten braond. Op de website Oudvriezenveen is het hele verhaal te vinden maar hieronder de kern van die dag:
'Toen bleek ook dat de omvang van de ramp nog veel groter was dan men had gevreesd: 228 huizen, 2 kerken en het gemeentehuis lagen in as. 285 gezinnen, ongeveer 1600 personen waren dakloos. Dat was bijna een/derde van de inwoners die Vriezenveen destijds telde.'
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 14 okt 2022, 18.55, 1 keer totaal gewijzigd.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Brandweerfiets

Bericht door Enfield »

Blijkbaar toch meerdere van gebouwd (en als hulpmiddel op een petroleumbedrijfsterrein misschien wel handig destijds?)
brandweer2.jpg
brandweer1.jpg
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Brandweerfiets

Bericht door Floris91 »

20221014_120906.jpg
Toch hebben ze echt bestaan zoals deze prent laat zien van rond 1900.

Op catawiki stond een jaar terug, een naar alle aannemelijkheid neppe antieke fantasierijke brandweerfiets, te koop.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Brandweerfiets

Bericht door rowejon »

Hi,
Om een brand te blussen heb je meer dan een man op een fiets met een stuk slang nodig, je heb ook een pomp en water nodig.
Gr
Jon
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Brandweerfiets

Bericht door m-gineering »

rowejon schreef: 14 okt 2022, 14.02 Hi,
Om een brand te blussen heb je meer dan een man op een fiets met een stuk slang nodig, je heb ook een pomp en water nodig.
Gr
Jon
Als je eerst 30 jaar wacht tot iemand een motorspuit heeft uitgevonden is de brand ook wel uit. Als je een netwerk van brandkranen hebt (en de pomp van het waterleiding bedrijf kunt gebruiken) en er dankzij de fiets snel bij bent heb je in ieder geval een begin, beter dan wat buren met emmertjes.
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Brandweerfiets

Bericht door fietshobbyist »

Precies, die gedachte. De brand in Vriezenveen bereikte de textielfabriek van Jansen & Tilanus aldaar gelukkig niet en dat was een heel groot bedrijf. Met een brandweerwagen kon je natuurlijk niet door het bedrijf, maar met een fiets kon je wel ergens midden in het bedrijf dichtbij een brand komen wat natuurlijk best doeltreffend was en ik vermoed dan ook dat ie daarvan afkomstig is.
Wellicht komen we daar nog eens achter.

Dank voor de interessante aanvullingen! Ik ben benieuwd of er nog meer (foto 's van) brandweerfietsen opduiken bij dit onderwerp.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 15 okt 2022, 09.28, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie