Vervangen trapas

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plipmanjan
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2017, 21.32

Vervangen trapas

Bericht door Plipmanjan »

Goededag allen,

Ik heb een oude Gazelle (ik vermoed uit 1947) waarvan de lagerschalen/trapas versleten zijn. In Berlicum heb ik onlangs een vervangende (gebruikte) lagerschaal gevonden en deze zojuist gemonteerd, doch bij het ronddraaien kraakt het nog steeds.
Wellicht vloek ik in de kerk, maar het liefst zou ik de originele schalen en as vervangen door modern materiaal. Want oud vervangen door oud, je weet nooit hoelang dat goed blijft. Maar ja, wat past?
De buitendiameter van de schroefdraad op de schalen is 38 mm, en de lengte van de buis is 70 mm. Bevestiging van de cranks is uiteraard dmv spies.
Ik heb op internet wel nieuwe trapassen gevonden waarvan de cups een buitendiameter van 38 mm hebben, doch dat zijn inslagcups.
Dat alles origineel blijft vind ik niet zo belangrijk. Door de geometrie van het frame zit je lekker op deze fiets, daarom wil ik hem graag blijven rijden.

Kan iemand hierin wellicht adviseren?

Dank,
Plipmanjan
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Vervangen trapas

Bericht door rowejon »

fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Vervangen trapas

Bericht door fietshobbyist »

Plipmanjan schreef: 17 okt 2022, 22.31 kraakt nog steeds
Of zit er een crank misschien nog niet goed op de trapas; spie te los? spie versleten? verkeerd type crank?
De spiemoer alleen aandraaien met een sleutel is vaak niet voldoende om de spie goed te laten klemmen.
Plipmanjan
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2017, 21.32

Re: Vervangen trapas

Bericht door Plipmanjan »

rowejon schreef: 18 okt 2022, 09.10 Hi,
Google:- BSA trapas spie
Bij voorbeeld
https://cycleweb.nl/products/trapas-met ... -mm-zilver
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... er-775197/
Gr
Jon
Dank voor je reactie, Jon. Ik heb op de website van die cups gekeken, doch er stond niet bij welke buitendiameter ze hebben. Maar jij weet wel dat ze 38 mm zijn?
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Vervangen trapas

Bericht door m-gineering »

Plipmanjan schreef: 18 okt 2022, 19.57 Ik heb op de website van die cups gekeken, doch er stond niet bij welke buitendiameter ze hebben. Maar jij weet wel dat ze 38 mm zijn?
Er staat bij BSA, dus 1.375" x 24 L+R, 38mm ga je niet vinden buiten het historische fietsen circuit
/Marten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Vervangen trapas

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik heb een set gemeten. Zij zijn 34,7mm.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vervangen trapas

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Werner schreef: 18 okt 2022, 09.59
Plipmanjan schreef: 17 okt 2022, 22.31 kraakt nog steeds
Of zit er een crank misschien nog niet goed op de trapas; spie te los? spie versleten? verkeerd type crank?
De spiemoer alleen aandraaien met een sleutel is vaak niet voldoende om de spie goed te laten klemmen.
Dat lijkt me ook eerder de oorzaak. Als de lagers goed gesmeerd zijn, zal je ook bij veel slijtage geen gekraak horen. Dat gebeurt alleen als het lager droog draait, of als je de lagers veel te strak heb afgesteld misschien. Gekraak is typisch het geluid dat je krijgt als de crank niet goed vast zit op de as. Als je lang met speling tussen trapas en cranks hebt gereden, dan zal er ook schade opgetreden, waardoor de cranks ook niet meer goed vast te zetten zijn. Dan blijft het kraken, hoe vast de spie erin perst.

P.s. ik heb misschien nog een 38mm cup liggen. Moet ik even checken als ik weer thuis ben.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vervangen trapas

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

NOS trapas met 38mm cups op MP:
https://link.marktplaats.nl/m1900178813
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Vervangen trapas

Bericht door tdebruin »

Het komt mij voor dat het hier om een overmaat Gazelle BSA bus-bracket gaat. Buitenmaat van de cups met schroefdraad is inderdaad iets van 37,5mm. Als dat het geval is, dan is het mooi dat je een passend set cups hebt kunnen vinden. Ik zou eerst checken of je wel passende kogels hebt gebruikt, moet vlgs mij 5/16 " zijn. Anders kan het kraakgeluid ook komen doordat de bus waarin de cups zijn gemonteerd los is komen te zitten in het frame.
Voorts: àls het inderdaad een overmaat Gazelle bus gebeuren is, en je wilt het toch echt vervangen door een plastic geval, dan moet je een 40mm inslag as kopen en deze in plaats van de hele bus constructie monteren. Let dan wel op dat je originele cranks mogelijk niet heel mooi gaan passen op de nieuwe as, en dat de nieuwe 40mm inslag assen wat korter zijn waardoor je meestal de linke crank moet gaan bijbuigen om niet tegen het frame aan te lopen.

Nuwel, misschien heb ik het helemaal verkeerd: als je een paar foto's van de trapas in de fiets zou willen posten, dan kunnen we hier waarschijnlijk sneller duiden wat er aan de hand is :).
Plipmanjan
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2017, 21.32

Re: Vervangen trapas

Bericht door Plipmanjan »

Dank voor de reacties. Ik heb Jeroens suggestie gekozen, en heb die nieuwe vervangende trapas via Marktplaats gekocht.
Als ik hem ontvangen en geinstalleerd heb zal ik nog even laten weten of ie past.
Plaats reactie