Fongers diversen

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers diversen

Bericht door jrietveld »

Twee nieuwe items om te laten zien: het bolle groene Fongers bord uit 1924 en een tot dusver onbekend affiche over Fongers banden.

Over het bord: zeker niet het eerste emaillen bord van Fongers (er zijn blikken borden in wit en zwart van een paar jaar eerder en ook rond 1905 zijn er al gevelborden), maar wel een mooie door de fraaie kleurstelling (het gebruikelijke geel van het schild in combinatie met het ongebruikelijke groen als kader). Het bord meet slechts 30 x 44 cm en heeft de rechtopstaande adelaars in het wapen (tot 1924 gebruikt). Het is gemaakt bij een bedrijf uit Amsterdam. Dit bord heeft duidelijk lange tijd aan een gevel gehangen, waardoor de roestvorming onder het email is getrokken, met name rond de bevestigingsgaten. Je kunt dit laten restaureren maar de gebruikte staat van dit bijna 100 jaar oude bord heeft ook zijn charme.

Over het affiche: naar schatting van eind jaren 30, gelet op de stijl. Fongers laat van 1898 tot ca. 1960 banden met merkopdruk maken (grotendeels bij Vredestein). Er waren meerdere uitvoeringen, het afgebeelde model met de vier slangen op het loopvlak (nr. 958) was het duurst. De binnenband (nr. 952) is ook afgebeeld. Van de ontwerper (L. Tigchelaar) is niets bekend. Het is een wat knullig ontwerp, misschien dat het affiche om die reden mogelijk niet verspreid is. Slechts twee exemplaren zijn hier tot dusver van bekend!

Verder laat ik graag weten dat ik begonnen ben met het overzichtswerk over Fongers. Dit boek op groot formaat moet begin 2024 verschijnen. Het zal veel afbeeldingen bevatten en waarschijnlijk ook een technisch compendium. Ik houd me aanbevolen voor interessant materiaal (inhoudelijk of afbeeldingen).

groet, Jos
Bijlagen
borden.jpg
groene bord 2.jpg
affiche band.jpg
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers diversen

Bericht door de rode »

mooie vondsten ; is die poster niet breder geweest oorspronkelijk ?
velootje
Berichten: 226
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19.27

Re: Fongers diversen

Bericht door velootje »

top !!
Plaats reactie