Veeno model 18
Geplaatst: 22 okt 2022, 19.27
Veeno is een interessant oud merk dat van 1917 tot 1967 fietsen maakte in Bedum, ruim 10 kilometer ten noorden van de stad Groningen (en daarmee de noordelijkste fietsfabriek van het land). De productie is relatief klein geweest met ruim 200.000 fietsen in 50 jaar. De fabriek heeft altijd de klassieke Nederlandse toerfiets gemaakt, in degelijke uitvoering. Men had een aantal octrooien, waaronder een specifiek moffelprocede.
Onlangs kwam ik in het bezit van een Veeno Model 18 uit 1948/9 (framenummer 118.427). Deze fiets is in buitengewoon goede staat en laat een aantal specifieke kenmerken van het Veeno-fabrikaat zien:
- de lakkwaliteit met specifiek biezenpatroon
- de brede spatborden (70 mm)
- de degelijk uitgevoerde onderdelen (dikke cranks, dikke trapas, dik kroonkapje, specifieke balhoofdsluiting, voorasbouten maat 16)
- het specifieke stuur met steil opgebogen handgrepen (en V/B handvatten)
- het sierlijke Veeno achterlicht (goedgekeurd in november 1937), dat tegelijk de bevestigingsbouten voor de spatbordstang bevat.
Het bijzondere aan deze fiets is dat alle blanke delen vernikkeld zijn, iets wat na WO2 nog maar weinig fabrikanten deden. Mogelijk had dat te maken met de materiaalschaarste direct na de oorlog.
Jammer genoeg is er geen folder van de late jaren 40 waarin dit model is terug te vinden. Mogelijk is het een dienstfiets-uitvoering.
Ik heb de fiets gereviseerd en van nieuwe banden voorzien (de oorspronkelijke binnen- en bandenbuiten zaten er nog op). Duidelijk mag zijn dat op deze fiets weinig is gereden; naar verluidt heeft hij meer dan 40 jaar binnen gestaan.
In 2023 zal ik met Theo Matthijs een artikel over Veeno schrijven voor het clubblad.
groet, Jos
Onlangs kwam ik in het bezit van een Veeno Model 18 uit 1948/9 (framenummer 118.427). Deze fiets is in buitengewoon goede staat en laat een aantal specifieke kenmerken van het Veeno-fabrikaat zien:
- de lakkwaliteit met specifiek biezenpatroon
- de brede spatborden (70 mm)
- de degelijk uitgevoerde onderdelen (dikke cranks, dikke trapas, dik kroonkapje, specifieke balhoofdsluiting, voorasbouten maat 16)
- het specifieke stuur met steil opgebogen handgrepen (en V/B handvatten)
- het sierlijke Veeno achterlicht (goedgekeurd in november 1937), dat tegelijk de bevestigingsbouten voor de spatbordstang bevat.
Het bijzondere aan deze fiets is dat alle blanke delen vernikkeld zijn, iets wat na WO2 nog maar weinig fabrikanten deden. Mogelijk had dat te maken met de materiaalschaarste direct na de oorlog.
Jammer genoeg is er geen folder van de late jaren 40 waarin dit model is terug te vinden. Mogelijk is het een dienstfiets-uitvoering.
Ik heb de fiets gereviseerd en van nieuwe banden voorzien (de oorspronkelijke binnen- en bandenbuiten zaten er nog op). Duidelijk mag zijn dat op deze fiets weinig is gereden; naar verluidt heeft hij meer dan 40 jaar binnen gestaan.
In 2023 zal ik met Theo Matthijs een artikel over Veeno schrijven voor het clubblad.
groet, Jos