BSA?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

BSA?

Bericht door Enfield »

Hallo,

ik kocht gisteren van een bijzonder vriendelijke man een frame, naar verluidt van een BSA. Het is een 22" sportief frame, zeker Engels, en aan de montagelug voor de derailleur denk ik dat de verkoper hem correct dateert rond 1938 (zie ook catalogusfoto).
Kan iemand deze veronderstellingen bevestigen of tegenspreken?
Ik heb hem (haar) inmiddels ook al eens aangekleed met wat onderdelen (te recent ongetwijfeld) om eens te zien hoe ze er uiteindelijk zou kunnen uitzien...
20221024_091908 klein.jpg
20221024_091908 klein.jpg (95.48 KiB) 1073 keer bekeken
20221024_143141 half.jpg
1938_BSA_GOLD_CATALOGUE_03.jpg
Durabo88
Berichten: 2490
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: BSA?

Bericht door Durabo88 »

Ik dacht even dat het montagepunt op de voorvork voor een Belgisch belastingplaatje was, maar misschien heb ik het mis.
Sportief fietsend!
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: BSA?

Bericht door Cyclissimo »

Mooi frame. Heel Engels inderdaad. Geen BSA lijkt me. Eerder een Sun.

Hier een fiets met veel vergelijkbare details https://onlinebicyclemuseum.co.uk/1947- ... ax&tid=175

Aan het missen van een stuurstrop in het balhoofdstel verwacht ik dat hij eerder na-oorlogs is. Ik weet niet hoe de Engelsen waren met hun derailleurs, maar in Frankrijk was dit soort derailleurs in de jaren 50 nog heel normaal.
Durabo88
Berichten: 2490
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: BSA?

Bericht door Durabo88 »

Engelsen waren volgens mij wat sceptisch tegenover derailleurs, daarom maakte Sturmey Archer een korte periode ook medium en (ultra) close ratio naven.
Sportief fietsend!
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: BSA?

Bericht door Enfield »

Wow, die Sun komt wel heel dicht in de buurt. Bedankt voor de tips alvast! Het enige verschil lijkt de versteviging tussen liggende achterbrug en zadelbuis, en de vorm van de balhoofdlugs, maar de rest is quasi identiek (in het bijzonder ook de bovenuiteinden van de staande achterbrug).
Datering einde jaren veertig zou zeker ook kunnen. Blijkbaar zou er een cyclo oppy derailleur op horen te zitten (zegt iemand op de fb groep Vintage Bicycles UK), en die zouden idd ook eind jaren veertig nog in gebruik zijn geweest. En die (afwezige) strop is idd ook een indicatie.
Het montagepunt op de voorvork zit rechts, en dient om een lamphaak aan te bevestigen.
Nu op zoek naar een cycloderailleur dus :-)
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: BSA?

Bericht door Cyclissimo »

Ik las nog in een artikel over de Sun Manxman dat er vanaf 1939 zo'n versteviging bij de bracket is toegepast. Dus wie weet toch 1938 :)
Hier nog een mooie https://www.flickr.com/photos/cyclofien ... otostream/

De plek van de gaatjes voor het balhoofdplaatje zegt overigens ook al iets over de datering. De oude zitten horizontaal geklonken, de nieuwere verticaal.

Ik heb eventueel wel een Franse Cyclo derailleur liggen, mocht je dat ook een optie vinden.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: BSA?

Bericht door marco verbaant »

Durabo88 schreef: 24 okt 2022, 20.40 Ik dacht even dat het montagepunt op de voorvork voor een Belgisch belastingplaatje was, maar misschien heb ik het mis.
Die zijn er inderdaad ook voor de bevestiging van het belastingplaatje voorheen in België, alleen zitten/zaten die aan de linkerkant van de vork. Zodat de gendarme die in het voorbij rijden meteen kon herkennen.
Aan de rechterkant zitten/zaten ze in Engeland, om aan die kant (links verkeer) de koplamp te bevestigen.

NB - ik kwam er een tegen (ook links) op een Zwitserse randounneursfiets. Ook daar hebben ze lange tijd nog belastingplaatjes gevoerd. Hele oude racefietsen (die zo'n nokje niet hadden) werden daar voorzien van een loodje geklonken met een touwtje om de buis voor dat doel...
Afbeelding
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: BSA?

Bericht door Enfield »

Cyclissimo schreef: 25 okt 2022, 09.35 Ik las nog in een artikel over de Sun Manxman dat er vanaf 1939 zo'n versteviging bij de bracket is toegepast. Dus wie weet toch 1938 :)
Hier nog een mooie https://www.flickr.com/photos/cyclofien ... otostream/

De plek van de gaatjes voor het balhoofdplaatje zegt overigens ook al iets over de datering. De oude zitten horizontaal geklonken, de nieuwere verticaal.

Ik heb eventueel wel een Franse Cyclo derailleur liggen, mocht je dat ook een optie vinden.
Volgens een Britse liefhebber zou het een Sun Wasp zijn eind 30 of naoorlogs en geen Manxman.
Ik zal de fiets hoe dan ook met overwegend frans materiaal opbouwen, dus die cycloderailleur interesseert me zeker wel!
Ludo
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: BSA?

Bericht door Enfield »

Intussen weer wat verder: bouwjaar 44-45, zeker Sun, waarschijnlijk Wasp of misschien Vitesse.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: BSA?

Bericht door Cyclissimo »

Enfield schreef: 26 okt 2022, 17.11
Cyclissimo schreef: 25 okt 2022, 09.35 Ik heb eventueel wel een Franse Cyclo derailleur liggen, mocht je dat ook een optie vinden.
Volgens een Britse liefhebber zou het een Sun Wasp zijn eind 30 of naoorlogs en geen Manxman.
Ik zal de fiets hoe dan ook met overwegend frans materiaal opbouwen, dus die cycloderailleur interesseert me zeker wel!
Ludo
Leuk. Ik vond dat je eigenlijk al aardig Engels was begonnen, qua afmontage. De meeste delen uit die tijd zijn nog wel aardig te vinden. Er staan nu mooie oude Engelse achternaafjes op MP (o.a. Phillips). Ik heb eventueel nog wel mooie Engelse race/sportpedalen ook.
Stuur voor de derailleur maar even een PB.
Plaats reactie