BSA?
BSA?
Hallo,
ik kocht gisteren van een bijzonder vriendelijke man een frame, naar verluidt van een BSA. Het is een 22" sportief frame, zeker Engels, en aan de montagelug voor de derailleur denk ik dat de verkoper hem correct dateert rond 1938 (zie ook catalogusfoto).
Kan iemand deze veronderstellingen bevestigen of tegenspreken?
Ik heb hem (haar) inmiddels ook al eens aangekleed met wat onderdelen (te recent ongetwijfeld) om eens te zien hoe ze er uiteindelijk zou kunnen uitzien...
ik kocht gisteren van een bijzonder vriendelijke man een frame, naar verluidt van een BSA. Het is een 22" sportief frame, zeker Engels, en aan de montagelug voor de derailleur denk ik dat de verkoper hem correct dateert rond 1938 (zie ook catalogusfoto).
Kan iemand deze veronderstellingen bevestigen of tegenspreken?
Ik heb hem (haar) inmiddels ook al eens aangekleed met wat onderdelen (te recent ongetwijfeld) om eens te zien hoe ze er uiteindelijk zou kunnen uitzien...
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: BSA?
Mooi frame. Heel Engels inderdaad. Geen BSA lijkt me. Eerder een Sun.
Hier een fiets met veel vergelijkbare details https://onlinebicyclemuseum.co.uk/1947- ... ax&tid=175
Aan het missen van een stuurstrop in het balhoofdstel verwacht ik dat hij eerder na-oorlogs is. Ik weet niet hoe de Engelsen waren met hun derailleurs, maar in Frankrijk was dit soort derailleurs in de jaren 50 nog heel normaal.
Hier een fiets met veel vergelijkbare details https://onlinebicyclemuseum.co.uk/1947- ... ax&tid=175
Aan het missen van een stuurstrop in het balhoofdstel verwacht ik dat hij eerder na-oorlogs is. Ik weet niet hoe de Engelsen waren met hun derailleurs, maar in Frankrijk was dit soort derailleurs in de jaren 50 nog heel normaal.
Re: BSA?
Wow, die Sun komt wel heel dicht in de buurt. Bedankt voor de tips alvast! Het enige verschil lijkt de versteviging tussen liggende achterbrug en zadelbuis, en de vorm van de balhoofdlugs, maar de rest is quasi identiek (in het bijzonder ook de bovenuiteinden van de staande achterbrug).
Datering einde jaren veertig zou zeker ook kunnen. Blijkbaar zou er een cyclo oppy derailleur op horen te zitten (zegt iemand op de fb groep Vintage Bicycles UK), en die zouden idd ook eind jaren veertig nog in gebruik zijn geweest. En die (afwezige) strop is idd ook een indicatie.
Het montagepunt op de voorvork zit rechts, en dient om een lamphaak aan te bevestigen.
Nu op zoek naar een cycloderailleur dus
Datering einde jaren veertig zou zeker ook kunnen. Blijkbaar zou er een cyclo oppy derailleur op horen te zitten (zegt iemand op de fb groep Vintage Bicycles UK), en die zouden idd ook eind jaren veertig nog in gebruik zijn geweest. En die (afwezige) strop is idd ook een indicatie.
Het montagepunt op de voorvork zit rechts, en dient om een lamphaak aan te bevestigen.
Nu op zoek naar een cycloderailleur dus
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: BSA?
Ik las nog in een artikel over de Sun Manxman dat er vanaf 1939 zo'n versteviging bij de bracket is toegepast. Dus wie weet toch 1938
Hier nog een mooie https://www.flickr.com/photos/cyclofien ... otostream/
De plek van de gaatjes voor het balhoofdplaatje zegt overigens ook al iets over de datering. De oude zitten horizontaal geklonken, de nieuwere verticaal.
Ik heb eventueel wel een Franse Cyclo derailleur liggen, mocht je dat ook een optie vinden.
Hier nog een mooie https://www.flickr.com/photos/cyclofien ... otostream/
De plek van de gaatjes voor het balhoofdplaatje zegt overigens ook al iets over de datering. De oude zitten horizontaal geklonken, de nieuwere verticaal.
Ik heb eventueel wel een Franse Cyclo derailleur liggen, mocht je dat ook een optie vinden.
- marco verbaant
- Berichten: 633
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: BSA?
Die zijn er inderdaad ook voor de bevestiging van het belastingplaatje voorheen in België, alleen zitten/zaten die aan de linkerkant van de vork. Zodat de gendarme die in het voorbij rijden meteen kon herkennen.
Aan de rechterkant zitten/zaten ze in Engeland, om aan die kant (links verkeer) de koplamp te bevestigen.
NB - ik kwam er een tegen (ook links) op een Zwitserse randounneursfiets. Ook daar hebben ze lange tijd nog belastingplaatjes gevoerd. Hele oude racefietsen (die zo'n nokje niet hadden) werden daar voorzien van een loodje geklonken met een touwtje om de buis voor dat doel...
Re: BSA?
Volgens een Britse liefhebber zou het een Sun Wasp zijn eind 30 of naoorlogs en geen Manxman.Cyclissimo schreef: ↑25 okt 2022, 09.35 Ik las nog in een artikel over de Sun Manxman dat er vanaf 1939 zo'n versteviging bij de bracket is toegepast. Dus wie weet toch 1938
Hier nog een mooie https://www.flickr.com/photos/cyclofien ... otostream/
De plek van de gaatjes voor het balhoofdplaatje zegt overigens ook al iets over de datering. De oude zitten horizontaal geklonken, de nieuwere verticaal.
Ik heb eventueel wel een Franse Cyclo derailleur liggen, mocht je dat ook een optie vinden.
Ik zal de fiets hoe dan ook met overwegend frans materiaal opbouwen, dus die cycloderailleur interesseert me zeker wel!
Ludo
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: BSA?
Leuk. Ik vond dat je eigenlijk al aardig Engels was begonnen, qua afmontage. De meeste delen uit die tijd zijn nog wel aardig te vinden. Er staan nu mooie oude Engelse achternaafjes op MP (o.a. Phillips). Ik heb eventueel nog wel mooie Engelse race/sportpedalen ook.Enfield schreef: ↑26 okt 2022, 17.11Volgens een Britse liefhebber zou het een Sun Wasp zijn eind 30 of naoorlogs en geen Manxman.Cyclissimo schreef: ↑25 okt 2022, 09.35 Ik heb eventueel wel een Franse Cyclo derailleur liggen, mocht je dat ook een optie vinden.
Ik zal de fiets hoe dan ook met overwegend frans materiaal opbouwen, dus die cycloderailleur interesseert me zeker wel!
Ludo
Stuur voor de derailleur maar even een PB.