Raleigh voor mijn zoon rijdbaar gemaakt maar er hangt nog iets aan

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Raleigh voor mijn zoon rijdbaar gemaakt maar er hangt nog iets aan

Bericht door Balhoofd »

Hoi, een beetje mijn best gedaan voor mijn zoon.
Hij wilde graag een opoefiets en we kregen een mooie Raleigh aangeboden.
Van de vorige eigenaar mochten we hem naar eigen inzicht opknappen. Voorlopig hebben we het rustig gehouden.
Handremmerij was incompleet, dus heb ik een andere achterwiel meegekregen zodat er terugtrappend geremd kan worden.

Maar er hangt nu nog wel iets aan het stuur. Kunnen alle stangetjes liefdevol losgemaakt worden of is dat onmogelijk?
Als het weggeslepen moet worden, laat ik het maar even hangen…misschien kan ik het stuur tzt vervangen door een ander oldtimer stuur.
Het is wel een prachtig smal stuur moet ik zeggen.

Met die kettingkast werken was geen feestje voor mij trouwens.
3246AA8B-04F1-4C39-ABB5-E10692187DF3.jpeg
C978FAE8-7601-4086-B19D-F95E941CF733.jpeg
Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh voor mijn zoon rijdbaar gemaakt maar er hangt nog iets aan

Bericht door maartenB »

Leuk om te doen voor je zoon!


Bij het stuurmidden zitten 2 moertjes. Haal je die los dan kunnen de stangen links en rechts weggeschoven worden.
Daarna kun je de 4 geleiders (waar de stang doorheen liep) eruit schroeven. Uiteindelijk blijven er 4 gaatjes over in je stuur.

Kan dus best netjes losgehaald.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Raleigh voor mijn zoon rijdbaar gemaakt maar er hangt nog iets aan

Bericht door rowejon »

Hi,
Persoonlijk zal ik zo een mooi stuur niet slopen. Een mooi passende stuur zonder remmen is niet moeilijk te vinden.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Raleigh voor mijn zoon rijdbaar gemaakt maar er hangt nog iets aan

Bericht door Balhoofd »

Dank voor de reacties, ik heb eerder aan die moertjes gedraaid, maar het leek weinig te doen. Nog een keer proberen maar.
Ik zal alle onderdelen van het stuurtje bewaren. Die handremstangen staan niet zo mooi werkeloos te zijn. Maar als ik tegen een mooi klassiek stuurtje aanloop, zet ik het er op.

Groeten,
Arjan
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Raleigh voor mijn zoon rijdbaar gemaakt maar er hangt nog iets aan

Bericht door Bandenplakker »

Balhoofd,

Vinden van een geschikt alternatief stuur is in Utrecht niet lastig; ga even kijken bij Floris van de fietsafdeling van de ARM-kringloop op de Oudegracht.
Misschien verwijst hij je door naar hun vestiging op de Hoogravenseweg.

Dirk
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Raleigh voor mijn zoon rijdbaar gemaakt maar er hangt nog iets aan

Bericht door de rode »

Leuk zo,n oude fiets voor je zoon klaarmaken , vroeger ging ik ook op een ,,opgelapte,, Bato[ met terugtrapversnelling noemden we het toen] naar school ; nu liggen zaken schijnbaar toch anders en word je flink uitgelachen als je met een ouderwetse fiets aankomt op school . :oops:
M,n dochter rijd normaal op een Cortina met rekje voorop maar bij een lekke band gaat ze nog liever lopend naar school als dat ze de Gazelle tour populair 115 jaar Gazelle editie gebruikt van m,n vrouw :lol:
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Raleigh voor mijn zoon rijdbaar gemaakt maar er hangt nog iets aan

Bericht door Enfield »

Hier in belgenland zijn oudere fietsen bij de jeugd weer in. Zeker papa´'s oude racer waar nu de dochter mee gaat showen.
Fredkorpel
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: Raleigh voor mijn zoon rijdbaar gemaakt maar er hangt nog iets aan

Bericht door Fredkorpel »

Zo zie je maar, oude tijden herleven. Mijn dochter steelt de show in Rotterdam op een Multicycle jaren 80 sportfiets. Veel praktischer dan een “single speed doortrapper” die tegenwoordig in de stad in zijn 🙂 Zo houden we de historische fietsen in leven.
Groeten,
Fred
Plaats reactie