Gaan we nog een leuke expositie inrichten in Zijderveld?

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Gaan we nog een leuke expositie inrichten in Zijderveld?

Bericht door maartenB »

Beste mensen,
Al sinds het begin van dit forum, en misschien wel het Yahoo-forum daarvoor, organiseren we een kleine expositie met een stuk of 10-12 fietsen tijdens het club-treffen (fietsen en onderdelenbeursje) in Vianen.
Altijd met een thema: kruisframes, safeties, Gazelles, cardanfietsen... noem maar op.

Gaan we zoiets ook weer doen bij de doorstart van Vianen, op 19 november in Zijderveld? Ik zou dat een heel leuk idee vinden, alleen kan ik er zelf die dag niet zijn. Dus ga ik die kar ook niet trekken.

Daarom is dit een oproep. Is het leuk als de mensen die naar Zijderveld gaan een fiets meenemen? En zo ja: Wat wordt het thema? Graag alle enthousiaste reacties hieronder!

groetjes,
Maarten
Bijlagen
Dit was in 2013 alweer, het Gazelle-thema.
Dit was in 2013 alweer, het Gazelle-thema.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Gaan we nog een leuke expositie inrichten in Zijderveld?

Bericht door TheodK »

Wiegframe fietsen? er hebben er verschillende op het forum gestaan. Batavus, Fongers, Burgers , Empo, en BSA para fiets. wellicht zijn er nog meer.
ik heb zelf een Burgers supersport wiegframe (het model dat in productie is genomen, er zijn ook twee prototypes bekend die meer lijken op die van Batavus).
(er staat trouwens niet op de agenda van de website hoe je je moet opgeven als je een stand wil hebben).

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Gaan we nog een leuke expositie inrichten in Zijderveld?

Bericht door rowejon »

Theo,
Goede idee. Ik heb een Zwitserse Stella.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gaan we nog een leuke expositie inrichten in Zijderveld?

Bericht door maartenB »

TheodK schreef: 28 okt 2022, 20.18 Wiegframe fietsen? er hebben er verschillende op het forum gestaan. Batavus, Fongers, Burgers , Empo, en BSA para fiets. wellicht zijn er nog meer.
ik heb zelf een Burgers supersport wiegframe (het model dat in productie is genomen, er zijn ook twee prototypes bekend die meer lijken op die van Batavus).
(er staat trouwens niet op de agenda van de website hoe je je moet opgeven als je een stand wil hebben).

groet Theo
19 november: Ruil- en praatdag De Oude Fiets (Zijderveld)

Na 2 jaar weer terug, onze ruil- en praatdag, voorheen in Vianen. Nu op een nieuw adres, net onder Vianen: Dorpshuis “De Krooshof”, Sidewende 1, Zijderveld.
Het dorpshuis wordt speciaal voor ons al om 9.00 uur geopend om in te ruimen. Verzoek aan degenen die geen stand hebben, iets later te komen i.v.m. gelegenheid te geven aan degenen die wel iets meebrengen, hun spullen neer te zetten. Hoe kom je er? Per auto, neem op de snelweg A2 afrit 12. Meteen de Kerkweg inrijden. Na 500 m bij de kerk, linksaf de Dorpsweg inslaan. Na plm 200 m aan de rechterzijde bevindt zich het adres.
Een plekje reserveren kan weer bij Michael van Asten. Met vriendelijke groeten, en tot ziens., Michael van Asten, T 030 6034853 of 06 36055156 (in de nette avonduren svp), mail: mjjmvanasten@hotmail.com
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gaan we nog een leuke expositie inrichten in Zijderveld?

Bericht door maartenB »

als dit initiatief geen vervolg krijgt zou dat jammer zijn.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Gaan we nog een leuke expositie inrichten in Zijderveld?

Bericht door TheodK »

ik had het thema Wiegframe fietsen voorgesteld , maar behalve de reactie van Jon is daar weinig enthousiasme voor. Als iemand nog een ander idee heeft?
Een andere mogelijkheid zou bijvoorbeeld kunnen zijn "fietsen met vering".
ik heb er zelf vier van: BSA springframe, Success/ 'PIerce, Simplex zweeffiets en het prototype van de verende fiets van Mulder uit Zwolle. (ik kan er echter maar twee meenemen achterop de auto.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gaan we nog een leuke expositie inrichten in Zijderveld?

Bericht door fietser »

Theo, het probleem met je eerste voorstel - hoe leuk ook - was dat je vanuit je eigen verzameling gedacht hebt en niet vanuit de gedachte dat het thema een bredere kring van verzamelaars de mogelijkheid moet bieden iets bij te dragen. Ik vrees dat voorstel nr. 2 precies op hetzelfde punt mank gaat.

Misschien een keer iets als "Amsterdamse fietsen"? (Of noem een andere plaats als het maar niet Groningen is :mrgreen: ) Dan kunnen grote en kleine merken, jong en oud meedoen.

En Maarten, waar zie je op de foto bovenaan deze draad een Gazelle-fiets?? :lol:
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Gaan we nog een leuke expositie inrichten in Zijderveld?

Bericht door TheodK »

misschien heb je gelijk Herbert . maar het leek me wel interessant om meerdere wiegframe's eens naast elkaar te zien.
ik heb nog even in verslagen in de oude clubbladen gekeken welke exposities er geweest zijn:
2008: reatauratiestand met drie verschillend gerestaureerde fietsen en een verhaal van Hans vd Stouwe over restaureren van zadels.
2009: cardanfietsen
2010: racefietsen
2011. 19e eeuwse fietsen
2015: gazelle
2016: kleine merken
2017: Simplex
2018: Franse fietsen
2019: Fongers
volgens mij is er ook een keer 'sportfietsen' geweest.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gaan we nog een leuke expositie inrichten in Zijderveld?

Bericht door fietser »

De sportfietsen waren in 2013 aan de beurt, daar is de foto van Maarten van. Er waren o.a. fietsen van Durabo, Batavus, Magneet, Locomotief, Eroba, Mustang en natuurlijk ook Gazelle.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gaan we nog een leuke expositie inrichten in Zijderveld?

Bericht door maartenB »

fietser schreef: 3 nov 2022, 00.56
En Maarten, waar zie je op de foto bovenaan deze draad een Gazelle-fiets?? :lol:
Jaaa, dat waren dus de sportfietsen.

Ik zou het heel leuk vinden als jullie het oppakken. Thema maakt mij niet uit. Amsterdamse fietsen moet kunnen en is straks super actueel vanwege de Locomotief special! Simplex, Joco? Straaljager? RIH (sommige). Wat nog meer?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie