Moer is plots niet meer op as te draaien: draad stuk?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Moer is plots niet meer op as te draaien: draad stuk?

Bericht door Hubert »

Met advies van m-geneering ben ik er in geslaagd de borgmoer op de verticale as van mijn bakfiets los te krijgen. De konus was daarna weer makkelijk te verstellen.

Maar het volgende probleem duikt weer op:
Ik heb de borgmoer van de as afgedraaid om het geheel schoon te maken: dat ging redelijk makkelijk. Daarna de borgmoer er weer opgedraaid. Dat ging soepel tot zo'n centimeter voor de konus (de plek waar hij ongeveer oorspronkelijk zat). Daar ging de moer ineens nauwelijks meer verder, ondanks kracht. Besloten de moer dan er maar weer af te draaien: maar tot mijn verbazing ging dat ook alleen maar met heel veel kracht.

Alles schoon gemaakt. Maar als ik de borgmoer een paar mm op de as heb gedraaid zit hij alweer vast. Ook andere moeren die ik er op probeer te draaien, lopen na een cm vast. Dat suggereert dat de draad is beschadigd? Op het oog is er niets vreemds aan tezien.

Iemand een advies van wat k nu het beste kan doen?
Bijlagen
IMG_1522.JPG
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Moer is plots niet meer op as te draaien: draad stuk?

Bericht door m-gineering »

Meestal is dan de draad beschadigd in de dunne borgmoer, daar zitten immers niet veel draadgangen in om de krachten te verdelen. Of de borgmoer had zoveel speling dat die uit de draadgangen van de as is gelopen. Er kan natuurlijk ook iets tussen gekomen zijn, de draad is fijn en de scherpe randen van de spiebaan helpen ook niet echt. Flink smeren met dunne olie en proberen of je met heen en weer draaien (zodra het weer moeilijker gaat stoppen en weer terug draaien) de boel weer vlot kunt trekken
/Marten
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Moer is plots niet meer op as te draaien: draad stuk?

Bericht door Hubert »

Ik heb gedaan wat je adviseerde en het is gelukt! Dank.

Ik heb nu met kopervet het deel van de as met de lagers met hun borgringen/moeren weer in elkaar gezet.
Plaats reactie