Wiel spaken

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Fredkorpel
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Wiel spaken

Bericht door Fredkorpel »

Vandaag had ik een primeur: mijn eerste wiel gespaakt! Ik kreeg de juiste instructies van mijn broer die fietsenmaker is in Voorburg. Meteen een goede gelegenheid voor een koffieklets, want ik woon niet in de buurt van hem.
Het wiel was een modern wiel, maar ik heb nog genoeg historische velgen en naven liggen om daarvan wielen te bouwen.
Een mooie ervaring!
Groeten vanuit Roosendaal,
Fred
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Wiel spaken

Bericht door fietshobbyist »

Fredkorpel schreef: 29 okt 2022, 18.44 mijn eerste wiel gespaakt!
Ook zelf gespannen?
Fredkorpel
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: Wiel spaken

Bericht door Fredkorpel »

Ja, ook zelf gespannen. Gelijkmatig alle nippels aangedraaid, dan naaf in het midden gezet, hoogteslag eruit gehaald, breedteslagen eruit gehaald en daarna alle spaken opgespannen door alle nippels steeds evenveel aan te draaien.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Wiel spaken

Bericht door Bandenplakker »

Gefeliciteerd Fred!

Als je eenmaal weet hoe het moet is het eenvoudig, zoals zoveel dingen in het leven.

Ik draai alle nippels na de laatste draai een kwartslag terug om de torsie uit de spaak te halen.
Dat las ik ooit ergens en klonk me aannemelijk in de oren. Hoe denken andere forumleden daarover?

Dirk
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Wiel spaken

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 30 okt 2022, 08.05
Ik draai alle nippels na de laatste draai een kwartslag terug om de torsie uit de spaak te halen.
Dat las ik ooit ergens en klonk me aannemelijk in de oren. Hoe denken andere forumleden daarover?

Dirk
Ik doe het op gevoel vanaf het moment dat de spaken beginnen op te draaien. En dat moment is weer afhankelijk van de torsiestijfheid van de spaak
/Marten
Plaats reactie