Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Fotomaan »

Ondertussen liggen er twee nieuwe crème kleurige banden op de Burgers. Zonder reflectie! Die oude banden passen er natuurlijk beter bij maar als het rubber er als stof vanaf komt dan is’t gedaan. De voorband viel nog wel mee maar achter kon echt niet meer.
De fiets begint alweer aardig compleet te raken.
De kettingkast en de jasbeschermers moeten er nog op maar ondertussen ben ik er achter gekomen dat het frame niet helemaal recht is.
Door de aan de linkerkant verbogen staande achtervork was al duidelijk dat de fiets ooit een dreun heeft moeten incasseren waardoor niet alleen de staande- maar ook de liggende achtervork uit het lood is gezet. De buizen van de achtervork zijn nog wel recht.
Het frame moet dus nog even gericht worden.
De ketting was een beetje stug door het aangekoekte vet en daarom heb ik er wat kruipolie op gespoten. Dat werkt goed en de ketting was ook wat makkelijker schoon te maken waardoor er een stempel van Netco tevoorschijn kwam.
Als ik het goed begrepen heb is dat een naam die door
Burgers gebruikt werd. Ik ga er van uit dat de ketting nooit vervangen is en ik blijf mij verbazen over de kwaliteit van het spul want de ketting en ook de tandwielen zien er na al die tijd nog steeds onaangedaan uit.
Bijlagen
Ketting van de Burgers uit 1937<br />Verbonden met bout en moer.
Ketting van de Burgers uit 1937
Verbonden met bout en moer.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Fotomaan »

Vanmiddag ben ik er samen met een andere liefhebber achter gekomen dat het achterwiel 40 en het voorwiel 32 spaken heeft.
Omdat alle spaken nog heel waren is dat helemaal aan mijn aandacht ontsnapt.
Het was wel al duidelijk dat beide wielen met spaak 14 gespaakt zijn en dat het achterwiel vierkruis en het voorwiel driekruis gespaakt is maar het is dus ook nog 40-32.
Het is min of meer toevallig dat het transportfietsframe van Burgers wat ik aan het opbouwen ben ook twee wielen heeft met 40 spaken achter en 32 spaken voor.
Daar komt nog bij dat de twee achternaven van Torpedo ook nog alle twee het stempel Ho. dragen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja de ketting is inderdaad echt Burgers. Netco : New Elswick Trading Company. Met het zelfde adres als Burgers.
Ik geloof een fantasie naam met een Engelse sfeertje . Het heeft met Elswick rijwielen uit Engeland niets te maken
zo ver ik weet .
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Fotomaan »

Ja, dat wilde ik nog vragen. Of het nu wel of niet typisch Engels was om het achterwiel van 40 en het voorwiel van 32 spaken te voorzien.
Of was dat in Nederland ook gebruikelijk?
Het lijkt overwegend 36-36 te zijn wat er in Nederland gemaakt werd.

Wat betreft NETCO heb ik een site gevonden waar de bedrijfsgeschiedenis van Burgers beschreven wordt.
https://burgers-enr.net/artikelen/bedrijfsgeschiedenis/
Het is nogal wat leeswerk maar dit stukje gaat over NETCO

Burgers importeert in de jaren ’10 onder de naam NV ‘The New Elswick Trading Company’, die gevestigd was op het zelfde adres in Deventer, ook fietsen van buitenlandse makelij. Ze deponeert in die periode ook een aantal B-merken.

Deze merken worden genoemd onder de bedrijfsnaam New Elswick Trading Company (zie advertentie hieronder). De inschrijving in het merkenbureau vond echter plaats op naam van Burgers. Wat nu de relatie tussen deze bedrijven is geweest is een onderwerp van nader onderzoek.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Maarten Waarlé »

Die spaakaantallen, Je zou kunnen zeggen dat het een Engelse origine heeft
Daar zijn ze tamelijk consequent met de 40-32 al was het in de safety periode voor ieder Engels merk anders . Premier had bijvoorbeeld wel 50 spaken achter. De enige zo ver ik weet die in de 20 e eeuw af wijkt van 40-32 is Lea Francis met 40-achter en 36 voor.
In Nederland heb je inderdaad Burgers met een afwijkende spaakgaten patroon en Fongers met achter 40 en voor 36.
Aanvankelijk, begin jaren 20e eeuw had Fongers ook 32 voor.
Je zou de vroege Burgers fietsen eens kunnen bekijken op Burgers ENR net. Ik denk dat ook bij hen er wel eens wat wijzigingen zijn geweest in aantallen spaakgaten. IK geloof dat Burgers ook wel 36 achter en 32 voor heeft gehad
In Frankrijk meestal 36-36. S.A. Naven die van Franse handelaren afkomen hebben altijd 36 gaten is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Fotomaan »

De vroege Burgers op burgers-enr.net in de periode van 1896-1920 hebben voorzover ik het kan zien allemaal 32 spaken in het voorwiel. Zelfs de tandems ‘voor twee heren’, de cardanfiets en de opvouwbare fiets.
De transportfietsen van 1932 en van 1937 hebben twee keer 40 spaken. Die van NETCO ook.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door theodorus »

Mijn Burgers Cardanfiets bouwjaar Ongeveer 1910
heeft 32 spaken voor en 36 spaken achter
002 (2).JPG
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Fotomaan »

Het lijkt zo te zijn dat Burgers voor 1940 de voorwielen van 32 spaken voorzag.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door TheodK »

De burgers fietsen die ik heb van voor de oorlog hebben allemaal 32 voor en 40 achter. Behalve een damesfiets uit 1909 (staat ook in de fotogalerij van mijn website). Die heeft voor EN achter 32 spaken.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Fotomaan »

TheodK schreef: 19 mar 2023, 19.02 De burgers fietsen die ik heb van voor de oorlog hebben allemaal 32 voor en 40 achter. Behalve een damesfiets uit 1909 (staat ook in de fotogalerij van mijn website). Die heeft voor EN achter 32 spaken.

groet Theo
Da’s dan ook wel weer bijzonder.
De damesfiets die ik hier heb heeft spaak 14 in het achterwiel. Dat suggereert dat het niet de bedoeling was dat het zwaar belast werd. Niemand achterop dus.
Zo van, ‘bij een dame ga je niet achterop zitten! Dat hoort niet!’. :)

Op jouw website staat overigens een duidelijke foto van een zadellug die dezelfde vorm heeft als de zadellug van de transportfietsframes die ik van andere transportfietsen niet ken. Het lijkt een kenmerk van Burgers te zijn.
Hieronder de foto’s.
Bijlagen
99BC395B-C8E9-414F-9653-A917B13E6EDB.jpeg
4203F59F-2062-466F-896E-F633C9598E64.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie