Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door TheodK »

interessante fiets!
Dat framenummer 4378 past wel in de reeks. ongeveer in 1937 stapte men over van de C naar de E. 4378 is een laag nummer dus het past wel goed bij de naven die uit 1937 zijn. Alleen verwacht ik dan wel een E. Maar die Letter werd vaak slecht leesbaar ingeslagen. je zou nog eens goed moeten kijken of er toch niet iets van een deel van een E boven of onder het nummer staat. Een andere mogelijkheid is dat ze er nog niet uit waren wat voor letter ze gingen gebruiken.

vierkante boutjes: ik heb even naar mijn Burgers damesfiets uit 1940 gekeken . Die heeft ook van die vierkante boutjes.

Woldman: BVD op de crancs is B driehoekje D. Dat heeft Burgers in de jaren 30 vaak op cracks ingeslagen.

D nummers: ik heb nog nooit Burgers fietsen met een D nummer gezien. maar wie weet ...... ik ken ook geen Burgers transportfietsen van voor de oorlog. wel een van na de oorlog maar die heeft net als de tourfietsen een H in het nummer. Ik ben er altijd van uitgegaan dat Burgers letters oversloeg om wellicht de indruk te wekken dat ze meer fietsen maakten dan in werkelijkheid het geval was.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Woldman
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Woldman »

Bedankt Theo.

Hmmmm het gaat er steeds meer oplijken dat die 4 of 5 bekende frames met zo’n gespiegelde D voor het framenummer van Burgers zijn, uit de jaren 30.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Fotomaan »

En dan bestaat er ook nog de mogelijkheid dat Burgers frames bouwde voor grossiers waar ze dan verder afgebouwd werden.
Is het bekend of ze dat deden?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Woldman
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Woldman »

Als ze dat dan deden voor die grossiers leverden ze blijkbaar ook de gemerkte crancks en dan waarschijnlijk ook de trapassen mee.
Het lijkt me waarschijnlijker dat ze de transportfietsen gewoon zelf leverden.
En zoals Jeroen zei is het onwaarschijnlijk dat zo’n groot merk voor de oorlog geen transportfietsen maakte, zeker omdat ze in alle catalogi uit die tijd gewoon gepresenteerd en aanbevolen werden.
Misschien zijn ze door de vreemde framenummer met die gespiegelde D gewoon onder de radar gebleven.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Fotomaan »

De Burgers fietst inmiddels weer.
Het is jammer dat er veel lak verdwenen is maar de fiets fietst als een nieuwe. De handvaten waren ook al weg.
De jasbeschermers zijn misschien nog te redden door het gedeelte met de drukknoppen te vervangen. Daar kunnen eventueel nieuwe ‘flappen’ aan genaaid worden.
De ketting kast zal een nieuwe worden. Er ligt nog een matzwarte in de schuur die qua maat in’t ieder geval klopt. Ik zou zo niet weten waar een beter passende te vinden is.
De dynamo en de koplamp moet nog gepoetst en gaan daarna weer terug.
De achterband was volledig vergaan. De binnenbanden met kort ventiel zijn Vredestein Potdicht maar helaas is een van de twee zijn ventiel verloren. Het kwam gewoon los van de band dus die heb ik opgegeven.
Voor het achterwiel had ik nog een band die mooi bij de fiets past.
Bijlagen
6800EEF8-3AD7-4A0A-BA6E-5C8639DDF973.jpeg
3F721BA4-73B5-4F13-859A-6DD93F37F0C9.jpeg
9CF3BDFF-DC44-4C8E-A6A5-FA19C0313F71.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door TheodK »

Mooi gedaan. Zo is er weer een oude Burgers van de sloop gered. En mede dank zij deze fiets is de datering van D nummers duidelijker geworden.
Heb je nog gekeken of er boven het framenummer toch niet een letter of deel van een letter staat? ik meen links boven de 4 iets te zien.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Fotomaan »

TheodK schreef: 26 feb 2023, 08.14 Mooi gedaan. Zo is er weer een oude Burgers van de sloop gered. En mede dank zij deze fiets is de datering van D nummers duidelijker geworden.
Heb je nog gekeken of er boven het framenummer toch niet een letter of deel van een letter staat? ik meen links boven de 4 iets te zien.

groet Theo
Hoi Theo,
Ja, het is zonder meer interessant wat er allemaal naar voren komt doordat de fiets gedemonteerd is.
Wat trouwens grappig is om te vermelden is dat het achterwiel gespaakt is met spaak G14 of voorwielspaken.
De fiets is indertijd, midden in de crisis gebouwd voor en gekocht door een dame die niet van plan was om iemand achterop te nemen.
De achternaaf is er een met gaatjes waar alleen maar dunne spaken in passen.
En wat nog meer het vermelden waard is, er staat net als in de achternaven uit 1940 1941 die Maurice en ik in Rhenoy hebben gevonden ‘Ho.’ In de naaf én in de remhevel en in de as staat Holl.
Dat deden ze dus in 1937 ook al.
De achternaaf voor het Burgers transportfietsframe heeft een velg waar ENR burgers in staat, 40 spaakgaten én dat is ook zo’n naaf waar dat stempel Ho. In staat.
Wat betreft de letter naast of rondom het framenummer,
dat is niet te vinden maar er zit inderdaad een deuk boven de vier. Die zit vol met lak dus het zou zo maar kunnen dat er een mislukte poging is gedaan om daar een letter in te slaan. Als dat inderdaad zo is dan is dat zo slordig gebeurd dat het jammer genoeg niet meer als letter te herkennen is.
Weet jij misschien er er verschillende inslag letters zijn gebruikt? Grotere en kleinere bedoel ik.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Fotomaan »

Nog wat foto’s.
Bijlagen
De fiets in de zon
De fiets in de zon
De fiets in de zon
De fiets in de zon
De staat van de lak. Gepoetst met poetsolie
De staat van de lak. Gepoetst met poetsolie
De koplamp
De koplamp
De dynamo
De dynamo
Het kroontje met deksel
Het kroontje met deksel
Het stuurplaatje met ENR tussen het celluloiod
Het stuurplaatje met ENR tussen het celluloiod
De toegevoegde linker crank.
De toegevoegde linker crank.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door Fotomaan »

Ik ben net een stukse met de fiets gaan fietsen en kwam er tot mijn spijt achter dat het canvas van de achterband weliswaar nog sterk is maar het rubberen profiel dus niet meer! :oops:
Ribbedie!! :?
Het was leuk voor de foto maar daar komt wat anders voor in de plaats.
Bijlagen
70D28DDC-4441-4157-9E28-DAD9CDE8EA70.jpeg
1266A343-53E9-487B-B7FF-58D715B696F2.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Gratis: vooroorlogse Burgers omafiets in Winterswijk

Bericht door TheodK »

[/quote]

Weet jij misschien er er verschillende inslag letters zijn gebruikt? Grotere en kleinere bedoel ik.
[/quote]

De vorm van de inslagnummers is in de loop der tijd bij Burgers wel veranderd. De eerste serie zonder letter had kleine nummers, zie mijn website.

hierbij een afbeelding van de A, C en E en pas ontdekte D nummers. tussen de C en E nummers is in ieder geval de vorm van de 3 veranderd.

groet Theo
Bijlagen
burgers framenummers vormen .jpg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie