Mijn laklaag blijft zacht!

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Mijn laklaag blijft zacht!

Bericht door Hubert »

Ik heb mijn oude bakfiest opnieuw gelakt:
-geschuurt met staalwol
-in de Owatrol gezet, paar dagen laten drogen
-2 x gespoten met mat zwarte lak

Ik ben nu een paar dagen verder en de lak lijkt heel zacht te blijven. Als ik er per ongeluk met iets hrards tegenaan stoot, heb ik meteen een plek waar de lak er af is.

Weet iemand of ik iets fout heb gedaan?
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Mijn laklaag blijft zacht!

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 7 nov 2022, 16.53 Ik heb mijn oude bakfiest opnieuw gelakt:
-geschuurt met staalwol
-in de Owatrol gezet, paar dagen laten drogen
-2 x gespoten met mat zwarte lak

Ik ben nu een paar dagen verder en de lak lijkt heel zacht te blijven. Als ik er per ongeluk met iets hrards tegenaan stoot, heb ik meteen een plek waar de lak er af is.

Weet iemand of ik iets fout heb gedaan?
Owatrol zal wel iets op basis van lijnolie zijn? Dat hard beter uit in dunne lagen. En de spuitbus zal de boel wel weer oplossen, dat is altijd tricky met dat snel drogende spul
/Marten
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Mijn laklaag blijft zacht!

Bericht door Balhoofd »

Owatrol olie (idd op basis van lijnolie) is iig geen goede basis voor tweecomponenten lak. Je kunt wel Owatrol olie mengen met 1component-lak, daar gaat de lak mooi van vloeien, maar hij wordt er niet steviger op volgens mij. Ik gebruik de olie in het vervolg bij mijn oldtimer op plekken waar geen water tegenaan spat en bij de fiets als jaarlijkse/tweejaarlijkse bescherming tegen het vocht en de roest. Hoewel…zo lang ben ik ook weer niet bezig met oude fietsen :-).

Owatrol C.I.P. kan wel als basis voor tweecomponentenlak gebruikt worden. Misschien moet je dat de volgende keer gebruiken.

Ik zou de fiets even binnen zetten om hem goed te laten uitharden. Wie weet helpt het, maar ik denk dat door de olie het nooit echt hard wordt.

Groeten,
Arjan
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Mijn laklaag blijft zacht!

Bericht door marco verbaant »

Ook met spuitbussen met verf op acryl-basis spuiten nu met dit weer, zorgt voor een veel langere droogtijd. Toen het juli en augustus droogde het zodra het op het metaal kwam. Onder de 15 graden doe ik normaliter geen spuitwerk meer... :D
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Mijn laklaag blijft zacht!

Bericht door Hubert »

Mijn lak is op oplosmiddelbasis.

En toen ik spoot was het boven de 15 graden.

Maar als ik jullie zo hoor is het beter geen Owatrol te gebruiken?
unikap
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16.47

Re: Mijn laklaag blijft zacht!

Bericht door unikap »

Onder verf hoort menie, primer of grondverf.
Owatrol zal wel goed zijn, maar is bescherming en geen grondverf.
Hard wordt alleen moffelwerk/poedercoating.

Als ik een fiets lak is het bij voorkeur 's zomers en dan dagenlang laten drogen (moffelen) door de zon.
gr jed
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Mijn laklaag blijft zacht!

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zoals vermeld, alleen poedercoating, maar ook 2K lak wordt hard genoeg om niet direct te beschadigen als je er met iets hards tegen stoot. Andere lakken zullen altijd vrij kwetsbaar zijn. Owatrol zelf is zowiezo vrij zacht. Het is een drogende olie, en opgedroogd is dat een gommige laag. Maar hij moet ook wel dun aangebracht: aanbrengen, en na een half uur wat niet ingetrokken is wegwrijven met een schone doek. Als je te veel aanbrengt, dan hard het niet goed uit en blijft het zacht. Het belangrijkste is dat het in nog aanwezige roest trekt (nadat de meeste roest is verwijderd). Roest is poreus, waardoor vocht en zuurstof door de roestlaag het staal eronder kan blijven aantasten. Door er owatrol in te laten trekken wordt dat voorkomen. Daarna kun je het spuiten. Dit zorgt voor extra bescherming, omdat owatrol niet weerbestendig is en na verloop van tijd weer verdwijnt als het aan de elementen is blootgestelt. Deze kombinatie is een oplossing om verder roesten een tijdje tegen te houden.

P.s. check ook de oldtimer roest testen:
https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Mijn laklaag blijft zacht!

Bericht door Enfield »

ik heb goede ervaring met 2K-spuitbussen van CROP. Ongeveer halve dag bruikbaar na mengen (klein model - 250 ml - spuitbussen perfect voor 1 fiets) en hardt prima uit. En Owatrol is idd geen goede ondergrond om te overschilderen...
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Mijn laklaag blijft zacht!

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Enfield schreef: 8 nov 2022, 10.11 ik heb goede ervaring met 2K-spuitbussen van CROP. Ongeveer halve dag bruikbaar na mengen (klein model - 250 ml - spuitbussen perfect voor 1 fiets) en hardt prima uit. En Owatrol is idd geen goede ondergrond om te overschilderen...
Nou ja, dat hangt ervan af. Als er roest achterblijft op het staal, dan is overschilderen met een grondlak of menie als basis een slechtere optie. Maar om de roest volledig te verwijderen, moet het frame eerst gestraald worden en dan zo snel mogelijk in de grond lak voordat de eerste roestvorming onstaat (kan al binnen enkele uren). Doe je dat niet, dan kun je hem nog zo goed schilderen, maar roest het frame onder de lak weg als hij permanent buiten staat. In dat geval is owatrol en spuiten een betere optie tegen roest, wat weinig werk kost. Een nog betere roest bescherming is Brantho Korrux en dan spuiten of lakken (alleen Brantho kan ook, maar dat verkleurd). Maar dat blijft ook zacht. De beste roest bescherming die ook hard en duurzaam wordt stralen, en dan 2K gronden en lakken, of poedercoaten (mits op de goede wijze, want een slechte poedercoat is erger dan niet lakken). Maar dat is nogal een intensieve en kostbare klus.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Mijn laklaag blijft zacht!

Bericht door Enfield »

roestvorming na zandstralen is inderdaad een zeer snel optredend fenomeen. Best onmiddellijk een laagje (hecht)primer aanbrengen.
Na mechanisch ontroesten gebruik ik wel (met aceton verdunde) Brunox roestomvormer op epoxybasis (de roestomvormer zal wel gewoon het gebruikelijke fosforderivaat zijn). Geeft naar mijn gevoel een degelijke harde basis om op verder te werken en kan zeer dun opgebracht worden (evt te verspuiten en bestaat trouwens in - prijzige - spuitbussen). Heb wel nog niet geprobeerd met 2K-lak boven op Brunox).
Plaats reactie