Wel of niet een Burgers?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Wel of niet een Burgers?

Bericht door Fotomaan »

Omdat ik recentelijk in het bezit van een Burgers omafiets ben gekomen heb ik geleerd dat Burgers een letter bij het framenummer stempelde.
Nu heb ik hier een frame van een transportfiets of misschien een dienstfiets met een hele zware trapas type BSA met een diameter van 17,4mm waar een framenummer met ernaast de letter D (?) in is gestempeld maar die staat ondersteboven.
De cijfers zijn 2838.
Het framenummer is aan de linkerkant in de lug geslagen die de onderste parallelle buis met de zadelbuis verbind. Aan de andere kant van dezelfde lug is het stempel van EisenGieserei Wilhelm Holthaus te vinden.
Is er iemand die dit herkend?
Bijlagen
904F1209-C692-4180-A4B6-A65F25B4BBA2.jpeg
ABEBE9A5-186A-4C57-94FB-E5F73EFFCE9E.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wel of niet een Burgers?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb drie van zulke frames gezien met een dergelijk framenummer op die plaats. Tot dusver is heb ik er nog geen merk aan kunnen verbinden. Het zal dus waarschijnlijk wel een groter merk geweest zijn. Dit is er nog eentje: https://www.transportfiets.net/2021/01/ ... am-deel-2/ (met Lucas transfers, maar zeker niet het merk van de fiets)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Wel of niet een Burgers?

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 23 nov 2022, 11.56 Ik heb drie van zulke frames gezien met een dergelijk framenummer op die plaats. Tot dusver is heb ik er nog geen merk aan kunnen verbinden. Het zal dus waarschijnlijk wel een groter merk geweest zijn. Dit is er nog eentje: https://www.transportfiets.net/2021/01/ ... am-deel-2/ (met Lucas transfers, maar zeker niet het merk van de fiets)
Het framenummer is onmiskenbaar van dezelfde fabriek maar bij mij zit er dan weer een veel dikkere trapas in. De diameter van de cups is ook groter dan die van een Bayliss Wiley nr.3
Die laatste past er bij mij niet in. Daar zijn de cups te klein voor.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wel of niet een Burgers?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die as had je van mij overgenomen toch? Het is dezelfde maat als bij Magneet stafietsen, al is de as dan wel korter. Goede kans dat deze frames ook uit die periode zijn dan (mid jaren '30).
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Wel of niet een Burgers?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Trouwens een duidelijk verschil is dat op het frame van Abram ACS logo's stonden, niet GWH. ACS is van voor 1936. Zitten er bij jou nog ergens ACS logos op, de buizen misschien?
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Wel of niet een Burgers?

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 23 nov 2022, 15.56 Die as had je van mij overgenomen toch? Het is dezelfde maat als bij Magneet stafietsen, al is de as dan wel korter. Goede kans dat deze frames ook uit die periode zijn dan (mid jaren '30).
Er zat een as in maar die was beschadigd. Ik heb toen een andere as met de zelfde maten met cups gevonden bij Toon Mensinck en die paste er precies in. Daar hing een labeltje aan waar FAMA TR op staat.
De as die ik van jou over heb genomen is een andere geweest.
Jeroen Zuiderwijk schreef: 23 nov 2022, 16.01 Trouwens een duidelijk verschil is dat op het frame van Abram ACS logo's stonden, niet GWH. ACS is van voor 1936. Zitten er bij jou nog ergens ACS logos op, de buizen misschien?
Ik heb alles nageplozen, net nog een keer maar er is alleen maar één stempel van EisenGieserei Wilhelm Holthaus te vinden. Da's op de lug waar het framenummer in staat.
Het zal voorlopig een mysterie blijven dus ik maak er een Frankenstein van.
Het valt op dat én de liggende én de staande achtervork smal zijn alsof het een toerfiets is. Wel of niet heel oud? En gebouwd voor 635 velgen?
Die laatste gaan er in't ieder geval in. Velgen waar 'roestvrij ENR' in gestempeld staat met voor 32 spaken en een zwarte naaf van Brampton en achter 40 spaken met een zwarte Torpedo uit 1940.
In de Torpedo staan de letters Ho. gestempeld. Daar heb ik een nieuw binnenwerk voor gebruikt met dezelfde stempels.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Wel of niet een Burgers?

Bericht door Empo's bijgebouw »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 23 nov 2022, 16.01 Trouwens een duidelijk verschil is dat op het frame van Abram ACS logo's stonden, niet GWH. ACS is van voor 1936. Zitten er bij jou nog ergens ACS logos op, de buizen misschien?
ik hed allen op de vork acs gezien verder nergens op het frame helaas
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Wel of niet een Burgers?

Bericht door de rode »

enr velgen zijn misschien toch van burgers :?:
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Wel of niet een Burgers?

Bericht door Fotomaan »

de rode schreef: 24 nov 2022, 06.35 enr velgen zijn misschien toch van burgers :?:
Niet misschien, zéker.
Als ik het goed begrepen heb is die manier van spaken, 32 voor en 40 achter Engels te noemen.
Burgers blijkt dat ook gebruikt te hebben.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Wel of niet een Burgers?

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 23 nov 2022, 15.56 Die as had je van mij overgenomen toch? Het is dezelfde maat als bij Magneet stafietsen, al is de as dan wel korter. Goede kans dat deze frames ook uit die periode zijn dan (mid jaren '30).
Ja, je hebt gelijk. Ik heb het even opgezocht hier op het forum.
Ik heb door elkaar gehaald dat er een as van Toon Mensinck én een van jou bij mij terecht zijn gekomen. Nu wist ik niet meer welke er nu in zit maar dat is die van jou dus.

viewtopic.php?p=48125#p48125
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie