Voorstellen en hulp identificatie '50 opoefiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Leeuwen
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2022, 20.12

Voorstellen en hulp identificatie '50 opoefiets?

Bericht door Leeuwen »

Goedendag fietsvrienden,

Ik wil graag mijzelf en mijn onbekende fiets voorstellen. Ik ben Joeri, zeer van fietsen (doen+klussen) bezeten, maar ik begin nu voor het eerst aan een oudje :). Van oma geweest.

Mag ik jullie vragen naar jullie idee over de identificatie? Geen balhoofdplaatje, en het serienummer nog niet kunnen ontrafelen. Wel een SA 3, Koets achterlicht, en een "Markana" voorvork (dus misschien een Batavus?). Heeft iemand een hint of aanknopingspunt?

Bedankt!
Joeri
Bijlagen
IMG_1624.JPG
IMG_1623.JPG
IMG_1622.JPG
IMG_1621.JPG
IMG_1620.JPG
IMG_1619.JPG
IMG_1618.JPG
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Voorstellen en hulp identificatie '50 opoefiets?

Bericht door de rode »

Wat staat er voor merk voorop in het midden van het stuur Fongers ?
aan de remplaten van je remtrommels is te zien dat deze uit de 30 er jaren stammen ; waarschijnlijk staat net boven je voorvork aan de linkerkant in het frame [als je erop zou zitten ] een type aanduiding ingeslagen ; b.v d 55 of d 60 [als het idd een Fongers is]en net onder het zadel in het frame aan dezelfde kant een tweede lig nummer waarvan het de eerste twee cijfers het bouwjaar zijn [b.v 34- 5678 = 1934]
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3805
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Voorstellen en hulp identificatie '50 opoefiets?

Bericht door maartenB »

Ouder dan je denkt dus!

De voorrem met aluminium ankerplaat is geleverd in de jaren 34-36, als ik het goed heb (kan een jaar verschillen),
Ook daar staat, aan de kant van de trommel die je nu niet gefotografeerd hebt, een code. Het cijfer daarvan is het bouwjaar. Dus iets als FB5 = 1935.

Spatborden doen inderdaad aan Fongers denken, Gruno /Adek kan ook, voorvork stickertje lijkt me fantasie.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Leeuwen
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2022, 20.12

Re: Voorstellen en hulp identificatie '50 opoefiets?

Bericht door Leeuwen »

Wow, dat is leuk!!
Er staat inderdaad Fongers midden op het stuur. Grappig dat je (ik) dat niet ziet als je nog niet weet waar te moet kijken, want als het wel weet is het heel duidelijk.
Ik ga kijken of ik de ingeslagen codes kan vinden en lezen, en dan koppel ik hier dan graag nog naar jullie terug.
Fijn al dat jullie een idee hebben kunnen geven van de periode, dat maakt mij ook weer enthousiaster.
Bedankt.
Bijlagen
fongers.jpg
Leeuwen
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2022, 20.12

Re: Voorstellen en hulp identificatie '50 opoefiets?

Bericht door Leeuwen »

Bedankt allen (@MaartenB, @de rode)
Uit frame en trommelnummers blijkt het een Fongers D60 uit 1934 te zijn.
Plaats reactie