Maakte Raleigh Nottingham ook Inox velgen?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Lizelot
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2021, 23.05

Maakte Raleigh Nottingham ook Inox velgen?

Bericht door Lizelot »

Dag leden,

Kort geleden heb ik accident gehad met mijn Raleigh Sports uit 1975. Die dient als dagelijks vervoer.
Het verdict was een vervormde voorvelg die niet meer te herstellen viel.
Via E-bay (UK versie) vond ik uiteindelijk een vervangend model.
Ik deed dit bij de fietsenmaker binnen en die stelde vast dat de velg van inox was. Is Raleigh dan toch geen "All Steel Bicycle"?
Wie weet er iets meer over de productie van Inox velgen door Raleigh? Is dit replica? Waren er een tijd bepaalde grondstoffen tekort? Een korte modetrent binnen de rijwielen? Besparingen?...
Het opschrift op de velg is "26 x 1 3/8 Reg. N°832297 Raleigh Stainless 26 x 1 3/8". Het type is Westwood en zou van het begin van de jaren '50 zijn.

Alvast dankjewel,

Lizelot
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Maakte Raleigh Nottingham ook Inox velgen

Bericht door m-gineering »

Lizelot schreef: 15 dec 2022, 17.18 Dag leden,

Kort geleden heb ik accident gehad met mijn Raleigh Sports uit 1975. Die dient als dagelijks vervoer.
Het verdict was een vervormde voorvelg die niet meer te herstellen viel.
Via E-bay (UK versie) vond ik uiteindelijk een vervangend model.
Ik deed dit bij de fietsenmaker binnen en die stelde vast dat de velg van inox was. Is Raleigh dan toch geen "All Steel Bicycle"?
Wie weet er iets meer over de productie van Inox velgen door Raleigh? Is dit replica? Waren er een tijd bepaalde grondstoffen tekort? Een korte modetrent binnen de rijwielen? Besparingen?...
Het opschrift op de velg is "26 x 1 3/8 Reg. N°832297 Raleigh Stainless 26 x 1 3/8". Het type is Westwood en zou van het begin van de jaren '50 zijn.

Alvast dankjewel,

Lizelot
Staal is een legering op basis van het element Fe. Als je voldoende Chroom in de kristalmatrix duwt krijgt het corrosiewerende eigenschappen: roestrvrij of liever roestvast staal, ook wel Inoxidable of Inox. (of SS, RVS, V2A, 18/8 enz) . Maar het blijft staal.

Met een beetje speuren in onze documentatiebank (nog een reden om lid te worden) vindt je dat rvs velgen in 75 bij Raleigh een optie was op sommige modellen.

Chroom en andere legerings elementen zijn een stuk zeldzamer en duurder dan de basis ijzer en koolstof, dus bij materiaaltekorten (lookin' at you Putin) wordt rvs juist duurder
/Marten
remurk
Berichten: 381
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Maakte Raleigh Nottingham ook Inox velgen?

Bericht door remurk »

Op oudere Raleigh fietsen kun je meerdere typen velgen vinden. Velgen van het type "Westwood" werden vooral gebruikt in combinatie met de zg optrekremmen en later ook bij toepassing van trommelremmen. Omdat het oppervlak van de Westwood velgen nogal te lijden had van de remblokjes van de optrekremmen, werden al vanaf de jaren '50 tegen meerprijs RVS (=Inox) velgen geleverd; verchroomde velgen waren niet geschikt want de chroomlaag was niet bestand tegen de druk van de remblokjes. Ook waren er al vroeg RVS-spaken beschikbaar onder de naam "Starbrite". Een velg van het Westwood type is niet geschikt voor knijpremmen; bij knijpremmen werden velgen van het "Endrick" type gebruikt, deze waren U-vormig van doorsnee en hadden brede zijvlakken. De benaming "Raleigh Sports" bestaat al sedert de jaren '30 en zegt niets over het gebruikte type velg; dat hing af van het remsysteem. Zelf heb ik 2 Raleigh fietsen met 26" wielen; de een met RVS velgen en de ander met aluminium ("Sulloy") velgen. Mocht je fiets zo origineel mogelijk willen houden let dan ook even op het aantal spaken; Engelse fietsen hebben lange tijd 32 spaken in het voorwiel gehad en 40 spaken in het achterwiel,
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: Maakte Raleigh Nottingham ook Inox velgen?

Bericht door Peter_L »

Velgen in roestvrij staal vond je op de duurdere versies van de Raleigh producten, zoals de Raleigh Superbe.
Normaal gezien zijn dat zogenoemde “Westrick" velgen (samenvoeging van Westwood en Endrick en ook wel “Raleigh special section rim" genoemd) die voor optrek- én knijpremmen gebruikt kunnen worden.
Vanaf ca1973 hadden ook de Engelse fietsen 36 spaken voor en achter. Het Nederlanse Van Schothorst maakt RVS 26" 1 3/8 velgen.

Hieronder bovenaan de “Westrick" velg
Velgen2.jpg
Velgen2.jpg (56.94 KiB) 418 keer bekeken
peter
Plaats reactie