gazelle champion mondial

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
remurk
Berichten: 381
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: gazelle champion mondial

Bericht door remurk »

Da's een mooie vroege CM semi-race; zoek ik ook nog in de maat 58 ct
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: gazelle champion mondial

Bericht door Enfield »

non-fixie schreef: 17 dec 2022, 18.46 Misschien moeten we eens een speciaal topic starten over de Champion Mondial. Leuke fietsen en er valt genoeg over te vertellen. :)
Prima idee!
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: gazelle champion mondial

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 16 dec 2022, 23.28 Ietwat vreemd komen me de remkabelstoppers op de bovenbuis voor. Pas later kwamen namelijk remkabeloogjes in de Champion Mondial lijn.
Mijn CM van juni 75 heeft 2 stoppers half onder de bovenbuis. En 2 opties nl een ESGE plaat, en (toen nog) een dynamonok. Geloof niet ik om de kabelstoppers apart gevraagd heb, maar het is al enige tijd geleden ;)
Bijlagen
cm-6.jpg
cm-6.jpg (103.93 KiB) 1247 keer bekeken
/Marten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: gazelle champion mondial

Bericht door maartenB »

Mijn 70 cm frame, vreemd gebouwd maar rijdt heel fijn. 1987
Bijlagen
DSC_0003 verkleind.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: gazelle champion mondial

Bericht door non-fixie »

maartenB schreef: 20 dec 2022, 09.24 Mijn 70 cm frame, vreemd gebouwd maar rijdt heel fijn. 1987
Leuk! Ik wist van hun bestaan, maar je ziet ze maar zelden. Waarschijnlijk omdat de vereiste beenlengte ook vrij zeldzaam is. :o
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: gazelle champion mondial

Bericht door marco verbaant »

Die "omgekeerde" bovenbuis werd door Gazelle om een andere versie ook gebruikt voor de Gazelle Triathlon Throphy. In 1988. Het zal (in beide gevallen) de torsie stijfheid ten goede zijn gekomen, denk ik... :D
Afbeelding
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: gazelle champion mondial

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 20 dec 2022, 13.39 Die "omgekeerde" bovenbuis werd door Gazelle om een andere versie ook gebruikt voor de Gazelle Triathlon Throphy. In 1988. Het zal (in beide gevallen) de torsie stijfheid ten goede zijn gekomen, denk ik... :D
Als je een langere weg kiest tussen A en B door er met een bocht een langere buis in te passen, zal de stijfheid niet toenemen. Het kan echter wel als zodanig verkocht worden ;)
Bijlagen
1995
1995
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: gazelle champion mondial

Bericht door marco verbaant »

m-gineering schreef: 20 dec 2022, 14.19 Als je een langere weg kiest tussen A en B door er met een bocht een langere buis in te passen, zal de stijfheid niet toenemen. Het kan echter wel als zodanig verkocht worden ;)
Ik geloof je zomaar, zo werd het me destijds door Gazelle wel gemeld. Vorm van de buis kan toch wel van een gunstige dan wel ongunstige invloed zijn?
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: gazelle champion mondial

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 20 dec 2022, 21.57
m-gineering schreef: 20 dec 2022, 14.19 Als je een langere weg kiest tussen A en B door er met een bocht een langere buis in te passen, zal de stijfheid niet toenemen. Het kan echter wel als zodanig verkocht worden ;)
Ik geloof je zomaar, zo werd het me destijds door Gazelle wel gemeld. Vorm van de buis kan toch wel van een gunstige dan wel ongunstige invloed zijn?
Een buis wordt stijver door meer materiaal te gebruiken (dikkere wand) , of het materiaal efficienter in te zetten bv door de diameter te vergroten of de buis meer hoogte te geven in de belangrijkste richting. Een langere buis met een bocht er in is niet slim, want dan probeer je niet alleen de buis uit te rekken, maar ook nog de bocht uit de buis te trekken. Kun je doen als je juist extra vering wil, extreem voorbeeld zie je bv bij 'curly' Hetchins. Ik denk altijd dat die fietsen van achteren zijn aangereden ;) https://www.classiclightweights.co.uk/c ... -cycles-2/
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: gazelle champion mondial

Bericht door non-fixie »

Leuk om op die Hetchins-pagina ook Piet van Kempen te zien. Kennelijk is hij ook in Engeland heel bekend, getuige deze mooie foto van Tom Pidcock:

(Sorry, ik dwaal af. Terug naar Gazelle!)

--
Bijlagen
Tom Pidcock.jpg
Plaats reactie