gazelle champion mondial

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

gazelle champion mondial

Bericht door Enfield »

vandaag gevangen, wat ontstoft en opgepoetst, en een tube vervangen. Mooie fiets, vind ik toch wel. Ik weet inmiddels dat het een A-frame is, bouwjaar 1976. Op het eerste gezicht is de fiets niet veel gebruikt, maar er zit een nogal "brede" verzameling componenten op (derailleurs Shimano Dura-Ace, remmen Weinmann 500, shifters Campagnolo, zadelpen en cranks SR, zadel San Marco, stuur en stuurpen 3TTT, naven hogeflens Sunshine, velgen Nisi... Allemaal periodecorrect denk ik. Werd dat zo van fabriek uit geleverd?
thumbnail_20221216_1259.jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: gazelle champion mondial

Bericht door marco verbaant »

Onmiskenbaar een Gazelle Champion Mondial. Ik neem aan dat je het framenummer hebt opgezocht, en dus bouwjaar. Gezien de voorvorkkroon is het een model A inderdaad. Het tijdraceframe had een Milremo met ronde vorkscheden (en semi verticale uitvalpatten achter). Het AA-model had een Zeus vorkkroon met aflopende schouders.
Ietwat vreemd komen me de remkabelstoppers op de bovenbuis voor. Pas later kwamen namelijk remkabeloogjes in de Champion Mondial lijn. Normaliter werden tot dan toe de remkabels met klembandjes vastgezet. Deze stoppers als hier toegepast zag je meestal alleen bij de crossfietsen in die serie. Maar... bij Gazelle kon alles, althans veel. Wie betaalt bepaalt.
Veel plezier met deze fraaie alweer klassieke fiets. Jammer dat Gazelle na deze succesvolle lijn, de voeling met de wedstrijdsport langzaam is gaan verliezen. Carbon hebben ze helemaal gemist toen.
;)
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: gazelle champion mondial

Bericht door non-fixie »

Mooie fiets! Goeie kleur ook.

Die nokken op de bovenbuis waren overigens een fabrieksoptie. En omdat je het frame ook los kon kopen, kom je er wel meer tegen die zijn opgebouwd met wat de eigenaar graag wilde of kon betalen. Of waar de fietsenmaker voor een leuke prijs wel vanaf wilde.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: gazelle champion mondial

Bericht door Enfield »

Bedankt al voor de verhelderingen. Op de gazellefolder van 1976 zie ik idd dat die kabelstoppers een optie waren. Wat mij wel verwondert (had ik niet gezien) is dat het bovenste mannetje een buisje is en geen vlinder zoals het hoort op een A-frame van die leeftijd. Zou dat ook een optie geweest zijn of is dat normaal (op de folder zie ik wel dat het onderste mannetje buisvormig hoort te zijn: https://drive.google.com/file/d/1H8c3VE ... hSviC/view). Zou het dan eerder een gewoon frame zijn?
klein.jpg
klein.jpg (42.43 KiB) 1527 keer bekeken
remurk
Berichten: 381
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: gazelle champion mondial

Bericht door remurk »

De vroege CM's (begin jaren '70) vind ik leuk om aan te werken vanwege het ontbreken van vrijwel alle nokjes, dus afmonteren met beugeltjes/klemmetjes etc. , lekker basic. Hierbij een foto van mijn '74-er CM na restauratie; heeft een respray gehad vanwege te veel roestplekjes en beschadigingen; rijdt weer top :)
Bijlagen
DIV_1549 - kopie.JPG
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: gazelle champion mondial

Bericht door marco verbaant »

Enfield schreef: 17 dec 2022, 11.50 Bedankt al voor de verhelderingen. Op de gazellefolder van 1976 zie ik idd dat die kabelstoppers een optie waren. Wat mij wel verwondert (had ik niet gezien) is dat het bovenste mannetje een buisje is en geen vlinder zoals het hoort op een A-frame van die leeftijd. Zou dat ook een optie geweest zijn of is dat normaal (op de folder zie ik wel dat het onderste mannetje buisvormig hoort te zijn: https://drive.google.com/file/d/1H8c3VE ... hSviC/view). Zou het dan eerder een gewoon frame zijn?
klein.jpg
Bij de AA had je (normaliter) twee "vlinders", ook in het mannetje achter de bracket... :D BIj een A-frame alleen het remmannetje
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: gazelle champion mondial

Bericht door marco verbaant »

non-fixie schreef: 17 dec 2022, 00.00 Mooie fiets! Goeie kleur ook.

Die nokken op de bovenbuis waren overigens een fabrieksoptie. En omdat je het frame ook los kon kopen, kom je er wel meer tegen die zijn opgebouwd met wat de eigenaar graag wilde of kon betalen. Of waar de fietsenmaker voor een leuke prijs wel vanaf wilde.
Inderdaad, er werden meer CM los verkocht, dan als complete fiets. Kon je zelf een (bij je portemonnee) passende groep monteren.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: gazelle champion mondial

Bericht door non-fixie »

remurk schreef: 17 dec 2022, 11.55 Afbeelding
Mooi geworden!

Misschien moeten we eens een speciaal topic starten over de Champion Mondial. Leuke fietsen en er valt genoeg over te vertellen. :)

Ik zie trouwens dat heer Kuiper het zelfde stuur heeft als jij:

Afbeelding
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: gazelle champion mondial

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 17 dec 2022, 18.46
remurk schreef: 17 dec 2022, 11.55
Mooi geworden!

Misschien moeten we eens een speciaal topic starten over de Champion Mondial. Leuke fietsen en er valt genoeg over te vertellen. :)
zou me niks verbazen als de CM hoog in de top 10 van aantal verzamelde fietsen bij Oude Fiets leden staat. Ik kom op 6 ;)
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: gazelle champion mondial

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 17 dec 2022, 19.18 zou me niks verbazen als de CM hoog in de top 10 van aantal verzamelde fietsen bij Oude Fiets leden staat. Ik kom op 6 ;)
Ze zijn in Nederland redelijk onontkoombaar, als je klassieke race- en sportfietsen leuk vindt.

Fritz en ik zijn er ook weer een aan het opbouwen voor de komende zomer: :)

Afbeelding
Plaats reactie