Klassieke damesrace- en semi-racefietsen?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Klassieke damesrace- en semi-racefietsen?

Bericht door non-fixie »

Afgelopen zondag had medeforumlid @rowejon een Gazelle Champion Mondial in damesuitvoering meegenomen naar Kiel-Windeweer, en dat deed me eraan denken dat er in het verleden toch maar weinig in het topsegment te krijgen was voor de dames.

De meeste fabrikanten hadden altijd wel iets met lage instap in de folder staan, vaak een "mixte", maar dat waren vrijwel zonder uitzondering modellen in het lagere en middensegment.

Omdat mevrouw non-fixie inmiddels ook een liefhebber is heb ik de afgelopen jaren wel een paar aardige fietsen voor haar gevonden, maar dat was best zoeken.

Maar er zijn er vast meer, dus vandaar mijn verzoek: als je iets leuks klassieks hebt staan voor dames, laat het hier zien!

Ik zal het spits afbijten met twee exemplaren uit de collectie van mijn wederhelft.

Devos
Afkomstig uit het dorpje Handzame in de Vlaamse Westhoek, waar al sinds eind 19e eeuw de fietsenzaak van Devos was gevestigd.

Dit frame, van rond 1980, is opgetrokken uit Super Vitus 971-buizen. Netjes gemaakt, met veel nokjes en oogjes voor spatborden, kabels en verlichtingsdraden.

Afbeelding

Zieleman
Ko Zieleman was een Amsterdamse bouwer van racefietsen. Veel anders maakte hij niet, voor zover ik weet. Ik heb weet van slechts twee damesfietsen van zijn hand, en een daarvan is deze.

Er zit een Columbus-sticker op, maar naar ik meen gebruikte Zieleman vaak een combinatie van buizen, dus wat het precies is weet ik niet. Er zitten spatbordoogjes op, maar als je spatborden monteert dan kunnen er eigenlijk geen banden meer bij.

Afbeelding
remurk
Berichten: 381
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Klassieke damesrace- en semi-racefietsen?

Bericht door remurk »

Er staat een nog heel mooie Gazelle Champion Mondial semi-race met mixte frame op Marktplaats
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Klassieke damesrace- en semi-racefietsen?

Bericht door berkers41 »

RIH-dames.jpg
RIH-dames.jpg (34.96 KiB) 1321 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Klassieke damesrace- en semi-racefietsen?

Bericht door non-fixie »

berkers41 schreef: 7 jan 2023, 12.22RIH-dames.jpg
Da's wel een héél klein fotootje voor mijn oude ogen. Amsterdam, Groningen of Venlo?
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Klassieke damesrace- en semi-racefietsen?

Bericht door berkers41 »

IMG_20210416_174922_030.jpg
Geen idee eigenlijk; gezien bouwjaar rond 1970 zal dit wel uit Groningen komen.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Klassieke damesrace- en semi-racefietsen?

Bericht door non-fixie »

berkers41 schreef: 9 jan 2023, 14.53 Geen idee eigenlijk; gezien bouwjaar rond 1970 zal dit wel uit Groningen komen.
Net op de grens. Voor zover ik weet stopte de productie in Groningen in 1970, en startte Cové met RIH in 1972. Fongers-RIH's hadden altijd het framenummer op de onderste balhoofdlug ingeslagen, meen ik.
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Klassieke damesrace- en semi-racefietsen?

Bericht door berkers41 »

Dan komt ie uit Blerick, want op de stuurpen staat 1976.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Plaats reactie