Houten handvat (niet meer) gezocht voor 25mm stuur

Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Houten handvat (niet meer) gezocht voor 25mm stuur

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wie heeft er zo'n handvat liggen? Ik zoek er eentje voor mijn transportfiets. Die heeft helaas een ongelukje gehad, waardoor er eentje is gesneuveld. Het is een houten handvat met stalen ring, voor een 25mm stuur. Belangrijk is dat het hout vergelijkbaar is van soort, zodat het een goede match is met het nog overgebleven handvat. Ik geef er 50 euro voor als het een goede match is.
Bijlagen
IMG_5600.JPG
Wendie
Berichten: 8
Lid geworden op: 2 dec 2022, 09.34

Re: Houten handvat gezocht voor 25mm stuur

Bericht door Wendie »

Beste Jeroen,

Naast dit forum ben ik ook lid van een forum voor houtbewerking. Daar zijn leden die het maken (draaien) van dit soort producten als hobby hebben. Mocht het niet lukken om een handvat te vinden, dan is het mischien mogelijk om er één (of twee) te laten maken. Met een houtsoort naar keuze.

Groet, Wendie

Edit: ik zie op de site van Fietsverzet ook houten handvatten voorbij komen
Laatst gewijzigd door Wendie op 29 dec 2022, 11.16, 1 keer totaal gewijzigd.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Houten handvat gezocht voor 25mm stuur

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 28 dec 2022, 22.05 Wie heeft er zo'n handvat liggen? Ik zoek er eentje voor mijn transportfiets. Die heeft helaas een ongelukje gehad, waardoor er eentje is gesneuveld. Het is een houten handvat met stalen ring, voor een 25mm stuur. Belangrijk is dat het hout vergelijkbaar is van soort, zodat het een goede match is met het nog overgebleven handvat. Ik geef er 50 euro voor als het een goede match is.
Heb je de resten nog? Kun je ze niet weer met een goede epoxy aan elkaar lijmen?
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Houten handvat gezocht voor 25mm stuur

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 29 dec 2022, 11.15
Jeroen Zuiderwijk schreef: 28 dec 2022, 22.05 Wie heeft er zo'n handvat liggen? Ik zoek er eentje voor mijn transportfiets. Die heeft helaas een ongelukje gehad, waardoor er eentje is gesneuveld. Het is een houten handvat met stalen ring, voor een 25mm stuur. Belangrijk is dat het hout vergelijkbaar is van soort, zodat het een goede match is met het nog overgebleven handvat. Ik geef er 50 euro voor als het een goede match is.
Heb je de resten nog? Kun je ze niet weer met een goede epoxy aan elkaar lijmen?
Ik heb hem weer samengelijmd, maar hij is niet meer helemaal kompleet. Hij was flink versplinterd, en ik kon niet alles terugvinden.
Bijlagen
20221230_141533a.jpg
20221226_131428a.jpg
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Houten handvat gezocht voor 25mm stuur

Bericht door de rode »

handvaten van oud hout bewerkings gereedschappen lijken er soms ook erg op
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Houten handvat gezocht voor 25mm stuur

Bericht door m-gineering »

de rode schreef: 30 dec 2022, 19.04 handvaten van oud hout bewerkings gereedschappen lijken er soms ook erg op
Maar daar zit geen 25mm gat in. En meestal is het handiger om met het gat te beginnen, voor het handvat een wulpse vorm heeft en niet meer vast te klemmen is. Met deze volgorde kun je het handvat aan de uiteinden klemmen, en tussen de einden de ronding aanbrengen.
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Houten handvat gezocht voor 25mm stuur

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Klopt. Ik begin zelf met het gat te boren, en dan breng ik het handvat op dikte. Anders is de kans groot dat hout breekt als je het gat uitboort. En je kan dan een eventuele afwijking in richting van het gat nog corrigeren. Als ik zulke handvatten maak, boor ik het gat met de grote gaten boor. De rest doe ik met de vijl. Ik heb geen draaibank, maar het resultaat is hetzelfde, al duurt het ietsje langer. Deze handvatten heb ik eerder gemaakt (en kunstmatig wat verouderd):
P1060776a.jpg
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Houten handvat gezocht voor 25mm stuur

Bericht door Maarten Waarlé »

Jeroen,
Ik heb een houten handvat liggen met binnenmaat 25.
DSC00428.JPG
Ik durf niet te zeggen of de lengte en het model in orde is.
DSC00429.JPG
De ontsteker hebben ze al verwijderd...
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Houten handvat gezocht voor 25mm stuur

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dank je Maarten. Deze verschilt me helaas te veel kwa uiterlijk in vergelijking tot het andere exemplaar dat er nu nog op zit. Dank je in ieder geval voor het aanbod.

Ik ga toch maar het gerepareerde exemplaar hergebruiken. Daar waar wat materiaal mist, ga ik een reparatiestukje inzetten, en die ook weer kunstmatig verouderen zodat het contrast verminderd. Dat komt aan de onderzijde te zitten, dus dan valt het ook niet zo op.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Houten handvat gezocht voor 25mm stuur

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het handvat is weer klaar voor hergebruik. Ik heb er een stukje essenhout ingezet. Het reparatie stukje klopt niet kwa kleur, omdat de dichtere delen van de jaarringen het vuil niet opnemen. Maar het komt toch aan de onderkant, dus het valt niet op.
20230104_181551a.jpg
Plaats reactie