Lagercups
Lagercups
Voor mijn Gazelle ben ik op zoek naar NOS of in nette staat gebruikte lagercups met stelring.
De buitendiameter van het schroefdraad is Ø38 mm (1.5" x 24 TPI),
In de bijlage staan twee schetsjes met de afmetingen van de lagercups van mijn fiets.
Deze vraag heb ik ook bij Nostalgie Oirschot en bij thevintagebicycle neergelegd, helaas zonder succes.
Is er iemand die mij hier verder mij kan en wil helpen?
De buitendiameter van het schroefdraad is Ø38 mm (1.5" x 24 TPI),
In de bijlage staan twee schetsjes met de afmetingen van de lagercups van mijn fiets.
Deze vraag heb ik ook bij Nostalgie Oirschot en bij thevintagebicycle neergelegd, helaas zonder succes.
Is er iemand die mij hier verder mij kan en wil helpen?
- Bijlagen
-
- LagerCup_1.pdf
- (20.84 KiB) 126 keer gedownload
-
- LagerCup_2.pdf
- (19.25 KiB) 65 keer gedownload
Re: Lagercups
Mooi hoor, die schetsen. Van welk jaar is je Gazelle?
Heb je ook Bikestoremember geprobeerd?
Heb je ook Bikestoremember geprobeerd?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Lagercups
Met behulp van "Hoe oud is deze fiets" en "Gazelle rijwielen 125 jaar fietsen" heb ik geprobeerd de fiets te dateren.
Het exacte jaartal is onbekend, omdat er mijn inziens het eerste cijfer van het framenummer mist.
Het framenummer is 6 cijferig wat duidt op een fiets van voor 1954, en het balhoofdplaatje zou uit 1956 moeten komen volgen de literatuur.
De foto is niet de meest geweldige, maar dr staat 129383. Bikes to remember heb ik niet geprobeerd, dat kan ik ook nog wel even doen.
Het exacte jaartal is onbekend, omdat er mijn inziens het eerste cijfer van het framenummer mist.
Het framenummer is 6 cijferig wat duidt op een fiets van voor 1954, en het balhoofdplaatje zou uit 1956 moeten komen volgen de literatuur.
De foto is niet de meest geweldige, maar dr staat 129383. Bikes to remember heb ik niet geprobeerd, dat kan ik ook nog wel even doen.
Re: Lagercups
Ondertussen heb ik ook Bikestoremember geprobeerd, helaas zonder gewenst resultaat.
Heeft er iemand nog ideeën om aan passende lagerschalen te komen?
Heeft er iemand nog ideeën om aan passende lagerschalen te komen?
-
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Lagercups
Het lijkt mij dat het framenummer 1293834.moet zijn, dat wijst op plm 1958AMVisser schreef: ↑3 jan 2023, 20.18 Met behulp van "Hoe oud is deze fiets" en "Gazelle rijwielen 125 jaar fietsen" heb ik geprobeerd de fiets te dateren.
Het exacte jaartal is onbekend, omdat er mijn inziens het eerste cijfer van het framenummer mist.
Het framenummer is 6 cijferig wat duidt op een fiets van voor 1954, en het balhoofdplaatje zou uit 1956 moeten komen volgen de literatuur.
De foto is niet de meest geweldige, maar dr staat 129383.
Capture.PNG
Bikes to remember heb ik niet geprobeerd, dat kan ik ook nog wel even doen.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Lagercups
Ik neem aan dat het om 'gewone' cups gaat met BSC draad. In mijn herinnering had Gazelle in die tijd geen afwijkende maten meer.
Dan kun je in principe met alle bsa trapas cups uit de voeten. Tenzij je het natuurlijk per se origineel wil hebben.
Ik denk dat ik nog wel een setje gebruikte gazelle cups voor je heb liggen...
Dan kun je in principe met alle bsa trapas cups uit de voeten. Tenzij je het natuurlijk per se origineel wil hebben.
Ik denk dat ik nog wel een setje gebruikte gazelle cups voor je heb liggen...
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1639
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Lagercups
BSA cups zijn 34,6mm. Hier gaat het om 38mm cups.Cyclissimo schreef: ↑30 jan 2023, 10.36 Ik neem aan dat het om 'gewone' cups gaat met BSC draad. In mijn herinnering had Gazelle in die tijd geen afwijkende maten meer.
Dan kun je in principe met alle bsa trapas cups uit de voeten. Tenzij je het natuurlijk per se origineel wil hebben.
Ik denk dat ik nog wel een setje gebruikte gazelle cups voor je heb liggen...
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Lagercups
En een bijbehorende 17mm as, wat de opties om wat te improviseren drastisch inperkt, als je tenminste de originele cranks wil gebruikenJeroen Zuiderwijk schreef: ↑30 jan 2023, 11.24BSA cups zijn 34,6mm. Hier gaat het om 38mm cups.Cyclissimo schreef: ↑30 jan 2023, 10.36 Ik neem aan dat het om 'gewone' cups gaat met BSC draad. In mijn herinnering had Gazelle in die tijd geen afwijkende maten meer.
Dan kun je in principe met alle bsa trapas cups uit de voeten. Tenzij je het natuurlijk per se origineel wil hebben.
Ik denk dat ik nog wel een setje gebruikte gazelle cups voor je heb liggen...
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1639
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Lagercups
Een nood oplossing is een 38mm Thompson as erin zetten, en dan een Gazelle crankstel met 15,8mm asgat erbij zoeken. Dan sloop je wel de schroefdraad.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Lagercups
Hallo,
beetje late reactie, maar als ik het goed zie gaat het hier om een 'oversized' gazelle busbracket, toch? Dan is mijn eerste vraag, wat is er mis met de originele onderdelen? Zijn ze helemaal kwijt of echt helemaal door en door rot? Anders zou ik zeggen, vanwege de (relatieve) zeldzaamheid: goed oppoetsen, putjes bijschuren, nieuwe vet en nieuwe kogels en fietsen maar. Overigens hoort daar in mijn bescheiden mening geen 17mm trapas maar gewoon 16mm, wel met 5/16" kogels.
Als het gaat om het rijdend krijgen van deze Gazelle fiets, maar niet persé om origineel houden, dan kan je het makkelijkst de hele bus eruit halen en een nieuwe moderne inslag trapas 40mm erin monteren. Die moderne assen zijn wel korter dan de originele, dus moet je de linke crank ook bijbuigen (een 'S' geven) zodat die niet tegen de liggende achtervork aanloopt.
Ik heb hier nog welgeteld één zo'n oversized Gazelle busbracket liggen, met niet originele doch redelijk gave trapas.
beetje late reactie, maar als ik het goed zie gaat het hier om een 'oversized' gazelle busbracket, toch? Dan is mijn eerste vraag, wat is er mis met de originele onderdelen? Zijn ze helemaal kwijt of echt helemaal door en door rot? Anders zou ik zeggen, vanwege de (relatieve) zeldzaamheid: goed oppoetsen, putjes bijschuren, nieuwe vet en nieuwe kogels en fietsen maar. Overigens hoort daar in mijn bescheiden mening geen 17mm trapas maar gewoon 16mm, wel met 5/16" kogels.
Als het gaat om het rijdend krijgen van deze Gazelle fiets, maar niet persé om origineel houden, dan kan je het makkelijkst de hele bus eruit halen en een nieuwe moderne inslag trapas 40mm erin monteren. Die moderne assen zijn wel korter dan de originele, dus moet je de linke crank ook bijbuigen (een 'S' geven) zodat die niet tegen de liggende achtervork aanloopt.
Ik heb hier nog welgeteld één zo'n oversized Gazelle busbracket liggen, met niet originele doch redelijk gave trapas.