Gazelle Sport Licht

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door Lidnr13 »

Beste Ed,

Het framenummer van de Gazelle Licht is 1789872. Volgens de publicatie "Hoe oud is deze fiets?" is deze fiets wel van begin 1964. Op de naven kan ik zo direct geen andere gravering dan "Gazelle" ontdekken. Hierbij nog een foto van het garantiebewijs.

Groeten van
Henk L.
Gazelle0009 (640x444).jpg
Gazelle0009 (640x444).jpg (138.83 KiB) 7762 keer bekeken
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door berkers41 »

Hallo Ed & Henk,
Normandy naven werden lang niet altijd gedateerd; daar kun je dus weinig aan aflezen. Staat er ergens nog een verborgen nummer in Gazelleframes?

Frame is 1964 en toen zijn ze ook echt wel overgegaan op de nieuwe logo decals: zie bijlage.
Bijlagen
dit is logo van Sport-licht uit 1964
dit is logo van Sport-licht uit 1964
sport-lichtlogo-1964.jpg (22.84 KiB) 7763 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door asterduc »

Lidnr13 schreef:Beste Ed,

Het framenummer van de Gazelle Licht is 1789872. Volgens de publicatie "Hoe oud is deze fiets?" is deze fiets wel van begin 1964.
Beste Henk,

bedankt voor de gedetailleerde informatie.
Dit alles maakt het voor mij nu nog spannender en geheimzinniger.


Omdat ik toch niet zou slapen vannacht, ben ik gelijk begonnen met transfers en jaartallen in beeld te brengen.

We hebben het er eerder al eens over gehad op dit forum, naar aanleiding van een oude 8V die ik aan het restaureren ben en waar toch wel enkele bizarre beweringen uitkwamen. Maar laten we dat verhaal even buiten beschouwing houden.

Ik heb net 68 Gazelle transfers met de serienummers van de bijhorende fietsen in een lijst geplaatst.
3 extreme gevallen heb ik eruit gefilterd omdat ik vermoed dat ze niet meer origineel waren. Waarschijnlijk zijn die op een later tijdstip herlakt en van nieuw transfer voorzien. Die heb ik dus niet mee beoordeeld.

Het resultaat van deze screening is te zien in volgende foto.
Gazelle transfers.jpg
Gazelle transfers.jpg (58.38 KiB) 7730 keer bekeken
Zoals duidelijk te merken is zijn er 4 verschillende transfers.

Voor alle duidelijkheid noem ik ze van links naar rechts, model 1, 2, 3 en 4.

Model 1: dit heb ik nergens kunnen terugvinden op fietsen van na 1955.

Model 2: dit transfer heb ik pas vanaf 1957 gevonden en komt laatst voor in 1961 (3 keer zelfs). Een fiets van 1956 heb ik niet in bezit, dus dat kan ik niet verifiëren of die onder model 1 of 2 valt.

Model 3: Is sterk vertegenwoordigd in 1961, 62 en 63. Maar hij komt reeds tevoorschijn op één fiets van 1959 en één in 1960.

Model 4: staat op alle exemplaren vanaf 1964 en ook op één in 1960 en 3 stuks uit 1963. Zoals eerder gemeld heb ik 3 fietsen niet laten meetellen omdat die zelfs vooroorlogs zijn met dit transfer en dus met hoge waarschijnlijkheid zijn herzien van een nieuw transfer.

Om nu terug te komen op jouw fiets, wel dat is me een raadsel. Die heeft dus namelijk model 2 maar valt duidelijk in de categorie van model 4. Dat maakt jouw fiets wel uniek zou ik zo zeggen, tenzij ik iets over het hoofd zie. Proficiat.

Mocht er interesse zijn om nog meerdere fietsen te analiseren dan kan die informatie aan mij doorgespeeld worden. Ik zet ze dan in een spreadsheet en plaats ze voor iedereen beschikbaar op dit forum.

Met vriendelijke groet,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 93
Lid geworden op: 7 jul 2012, 20.00
Locatie: Helmond

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door Gerard »

Kijk even een dag niet op het forum en kijk eens wat er allemaal weer aan kennis te vergaren valt.

@ Henk: Bedankt voor al de informatie die je gegeven hebt. En wat een prachtige fiets. Het transfer is exact hetzelfde als die van mij uit 57. Inderdaad heel bijzonder.

@ Ed: Ook jij weer bedankt voor al het inventariserend en analyserend werk wat je aan het verrichten bent.

Groet, Gerard.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door Lidnr13 »

Aan Asterduc

Beste Ed,

Bedankt voor de analyse van de Gazelle transfers. Zeer interessant! Maar binnen de doelstelling van "DE OUDE FIETS" vind ik mijn Gazelle Sport Licht persoonlijk eigenlijk niet bijster interessant. Het is dat het een familiestuk is.

De vereniging stelt zich n.l. ten doel "Te zijn, een vereniging van en belangstellenden in ongemotoriseerde rijwielen welke werden gefabriceerd niet later dan 31 december 1945 of welke een, uit het oogpunt der techniek, historische betekenis hebben" (Statuten art. 3). Het tweede criterium is natuurlijk voor meerdere uitleg vatbaar en een ieder kan dat anders invullen. Trouwens ik denk dat maar weinig leden op de hoogte zijn van die statuten, hetgeen overigens aan de geldigheid daarvan geen afbreuk doet.

Ik ben destijds lid van "DE OUDE FIETS" geworden vanwege het bezit van een fiets, ook een familiestuk, die wél interessant is, n.l. een GAZELLE SPECIAL SPORT uit 1937. De volledige geschiedenis daarvan is mij bekend en de fiets verkeert in vrijwel originele staat. Een foto gaat hierbij.
P1000223.JPG
P1000223.JPG (160.5 KiB) 7684 keer bekeken
Wellicht veroorzaakt dit verhaal wat discussie!

Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door asterduc »

Beste Henk,

je moet die "van voor 1945" met de tijd mee laten groeien, dan zit je ondertussen misschien al bij 1965 :D

Maar goed, dat even ter zijde.

Die fiets die je daar laat zien is wellicht de mooiste en meest exclusieve Gazelle die ik ooit heb gezien.
Bij gelegenheid hoop ik die ooit eens in 'het echt' te mogen aanschouwen.

Met vriendelijke groet,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door JocoFoto »

Voor mij zelfs met afstand de meest interessante Gazelle.

Wbt wat de statuten zeggen over 1945 en ouder, daar moet nog maar eens goed naar gekeken worden.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door berkers41 »

Pas nu realiseer ik mij, dat ik langs de rand van de ledenafgrond ben gegaan. Hoe gelukkig prijs ik mij inmiddels met een Gazelle uit 1934. Het risico mij te weigeren als lid is afgeweerd :-))

Henk bedankt voor deze fantastische foto. Is dit ook al Reynolds buis of ander lichtgewicht materiaal?
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Laat het duidelijk zijn, er is natuurlijk nooit iemand als lid geweigerd. Integendeel, we hebben veel moeite moeten doen om de eerste 250 leden te krijgen. Je hoefde zelfs helemaal geen fiets te hebben. Je kon ook belangstellende zijn.

Wat betreft de Gazelle Special Sport 1937, die is op bestelling gemaakt bij Gazelle. De copie-brief van de besteller aan Gazelle, het antwoord en de offerte van Gazelle dd. 11 aug. 1937 zijn in mijn bezit. In die offerte staat de uitvoering geheel omschreven o.m. Reynolds buizen van chroom molybdenum staal.
Op de fiets is dat niet vermeld. Die transfers bestonden misschien toen nog niet. De fiets is ook niet direct licht: 17 kg. De prijs was f 103,50.

Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Gazelle Sport Licht

Bericht door berkers41 »

Reynolds info is te vinden op: http://www.classicrendezvous.com/Britis ... istory.htm

Reynolds-stickers bestonden dus ook in jaren dertig al, Henk.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Plaats reactie