SA trommel in 28x1 1/2

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: SA trommel in 28x1 1/2

Bericht door tdebruin »

Ik gebruik zelf altijd deze:

https://www.sheldonbrown.com/rinard/SpocalcExpress.xls

Altijd genoeg gehad aan 3 cijfers: breedte vd naaf, flensdiameter, en ERD. Je moet natuurlijk wel de eerste cijfer goed meten, dwz eerst bepalen waar het midden vd naaf is tov het frame (niet tov de flenzen), en vanaf daar de afstand tot de flens.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: SA trommel in 28x1 1/2

Bericht door Bandenplakker »

Paul,

Voor wat het waard is: Ik heb nog een (jonge) stalen 90mm-SA-trommelremnaaf in een Westwoodvelg 3 kruis-gespaakt staan.
Gesteld dat de flenzen van de 90mm-trommelnaven niet gewijzigd zijn in de loop van de tijd (dat denk ik), dan wil ik de spaken wel opmeten voor je en je dat laten weten.

Overigens heb ik lang geleden een heel oude fietsenmaker met stelligheid horen beweren dat aan beide kanten dezelfde lengte spaken gebruikt moesten (of konden) worden. Misschien was dat bij 4 kruis?

Dirk
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: SA trommel in 28x1 1/2

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 23 jan 2023, 16.09
Overigens heb ik lang geleden een heel oude fietsenmaker met stelligheid horen beweren dat aan beide kanten dezelfde lengte spaken gebruikt moesten (of konden) worden. Misschien was dat bij 4 kruis?

Dirk
Als de spaken haaks op de lijn naaf-spaakgat uitkomen maakt wat hoogte verschil (tussen kleine of hoge flens) niet zoveel meer uit mits de spaken maar lang genoeg zijn.
/Marten
pvlracing
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mei 2021, 15.39

Re: SA trommel in 28x1 1/2

Bericht door pvlracing »

austral man schreef: 23 jan 2023, 13.07 Pebkaccers,interessantdoeners.Ben trouwens toevallig net bezig met het samenstellen van een achterwiel voor een oude Mobylette.
De spaken worden rechtstreeks in het kettingwiel gemonteerd.

Hans
:D

Paul
Plaats reactie