Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
peterbakker
Berichten: 472
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door peterbakker »

Hoi. Ik heb zelf ook een Burgers transportfiets. Met een D nummer dus. Die is 5 jaar terug al geïdentificeerd alszijnde een Burgers door de fietsdatabank. Soms kan een speurtocht sneller !!
Woldman
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Woldman »

Hahaha, wat leuk.
Dat is blijkbaar niemand opgevallen :oops:
Toch is zo’n speurtochtje sowieso ook leuk om te doen.
Is het bij jou ook zo’n gespiegelde D?
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

peterbakker schreef: 19 feb 2023, 20.44 Hoi. Ik heb zelf ook een Burgers transportfiets. Met een D nummer dus. Die is 5 jaar terug al geïdentificeerd alszijnde een Burgers door de fietsdatabank. Soms kan een speurtocht sneller !!
Heb je daar ook foto's van?
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

TheodK schreef: 19 feb 2023, 07.58 De letters op de crank zien er uit zoals op deze foto . het driehoekje tussen de B en de D slaat op het driehoekje dat ook op de transfers staat.
Burgers sloeg dit in de jaren 30 ook in op naven en assen.
Ah, Burgers Deventer. Dat klinkt logisch :)
Het is inderdaad heel vreemd dat er tot nu toe geen Burgers transportfietsen van voor de oorlog bekend zijn. Die moeten er nog zijn. Er zijn er genoeg gemaakt.

ik heb nog eens de vorm van de ingeslagen cijfers vergeleken met die van bekende Burgersfietsen uit die tijd. De cijfers van de D nummers lijken erg op die van de A en C serie. Ik heb foto's van framenummers van de A, C en E serie een naast elkaar gezet. ik zie dat tussen de C en E de vorm van de letters iets is veranderd. Vooral de "3" is anders van vorm geworden. De "3" op de D serie lijkt op die van de "C" serie. Dus het begint er dus echt op te lijken dat deze D nummers van Burgers zijn!!!

groet Theo
Ik ben nu ook overtuigd dat dit Burgers transportfietsen zijn van voor de oorlog. Mooi, dat is weer een hele reeks onbekenden geidentificeerd! :)

Nu nog de datering achterhalen. Ze zijn in iedergeval allemaal van na de periode dat Burgers nog ingesoldeerde achterpadden gebruikte. Die met framenummer D4160 heeft ACS lugs, dus dat betekent maart 1936 of eerder (daarna werd het RCH). Zie: https://www.transportfiets.net/2021/01/ ... am-deel-2/

En info over ACS & RCH: https://www.transportfiets.net/2009/09/ ... op-buizen/

Burgers begon met de C serie rond 1929 (zie: https://burgers-enr.net/de-fietsen/dateren/). Aangenomen dat de D serie werd ingevoerd daarna, en de cijfers oplopend zijn net zoals bij de andere letter reeksen, dan zijn de fietsen met framenummer D4160 en kleiner dus uit de periode 1929 tot 1935. De fiets van Woldman met nummer D3987 en achternaaf uit 1935 past daar dus al mooi in.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. het model zadel van Burgers is ook typisch. Dat waren zadels van het merk Knoop, met verende onderbrug:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb zo'n zadel, in ieder geval het onderstel in mijn verzameling. Het dekje is vervangen (van Vasad):

Afbeelding

Dat zadel kan overgenomen of geruild worden tegen ander transport materiaal mocht iemand die graag op zijn Burgers willen plaatsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Fotomaan »

Als het zadel nog niet vergeven is dan wil ik het graag overnemen voor een van de twee Burgers frames.
Laat maar wat weten.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fotomaan schreef: 20 feb 2023, 14.57 Als het zadel nog niet vergeven is dan wil ik het graag overnemen voor een van de twee Burgers frames.
Laat maar wat weten.
Dat is goed, ik hou hem voor je apart.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 20 feb 2023, 15.11
Fotomaan schreef: 20 feb 2023, 14.57 Als het zadel nog niet vergeven is dan wil ik het graag overnemen voor een van de twee Burgers frames.
Laat maar wat weten.
Dat is goed, ik hou hem voor je apart.
Super! Dan kom ik wel weer een keer naar Leiden toe. Altijd leuk.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb alle conclusies nog eventjes samengevat in een artikel op transportfiets.net: https://www.transportfiets.net/2023/02/ ... tificeerd/
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door tredmolen »

Beste Jeroen,

in je hierboven genoemde samenvatting vermeld je dat op de framebuizen van deze fietsen het ACS merk staat: Dit betekent dat Burgers de framebuizen heeft ingekocht van het duitse bedrijf Alexander Coppel, Solingen (vanaf 1936 RCS - Röhrenwerke Coppel, Solingen).
Zoals ik hierboven al opmerkte, heeft de hier besproken fiets bovendien een Benteler voorvork; De buizen van de frameconstructie zijn dus in het geheel afkomstig uit Duitse productie.
In dit verband zou het interessant zijn om te weten of de andere fietsen ook een Benteler voorvork hebben - zeker omdat ACS ook fietsvorken leverde.
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Plaats reactie