Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door m-gineering »

Woldman schreef: 30 jan 2023, 09.05 Nee, die nummers zijn er duidelijk handmatig ingeslagen wat volgens mij in de jaren dertig niet ongebruikelijk was.
anno 2023 nog steeds heel gebruikelijk, je moet er aardig wat frames doorheen jassen voor zo'n dure machine (numeroteur, laser etc) uit kan. Wel kun je natuurlijk je best doen met een mal oid om de nummers tenminste recht te krijgen, maar dan moet iemand (klant of framebouwer) dat belangrijk vinden
Die gespiegelde D is waarschijnlijk ‘the key to the answer’. Maar als dat bij niemand een lichtje doet opgaan blijft het een ?
Als je naar de nummers kijkt lijkt is het verschil tussen de laagste, het frame uit Arnhem, en de hoogste, mijn frame, ongeveer 1500. Kan je dan concluderen dat er in ieder geval meer dan 1500 geproduceerd zijn?
Je kunt natuurlijk chronologisch nummeren en ieder frame een opvolgend nummer geven, maar er zijn talloze variaties mogelijk met weeknummers + productienummer, jaarletters(?) framecode en bouwnummer etc. En als een kleine bouwer in week x 30 frames nummert, kan het best een paar maand duren voor een volgende serie af is en kan worden genummerd. Oftewel, je kan er met een paar nummers niks van zeggen
/Marten
Woldman
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Woldman »

Ik kom nog even terug op deze onbekende frames met een gespiegelde D bij het framenummer. We hebben even een uitstapje gemaakt via het lijntje van de Burgers damesfiets die Fotomaan heeft verworven en waarbij hij ook vierkante boutjes ontdekte.
Mogelijk hebben we het hier dus over transportfietsen van Burgers.
Zouden we via www.burgers-enr.net daar zekerheid over kunnen krijgen?

Ik keek ook nog even naar een link die Jeroen plaatste in zijn reactie van 30 januari, de transportfiets van Abram.
Mijn fiets heeft volgens mij hetzelfde balhoofd, dezelfde vorkkroon, eenzelfde trapas en dezelfde letters ingeslagen op de crancks. Daar staat met zekerheid BVD ingeslagen.
Is deze aanduiding ooit ergens anders gezien?

Het kettingwiel is wel verschillend, het mijne zit vast verbonden aan de cranck.
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door TheodK »

De letters op de crank zien er uit zoals op deze foto . het driehoekje tussen de B en de D slaat op het driehoekje dat ook op de transfers staat.
Burgers sloeg dit in de jaren 30 ook in op naven en assen. Heb je al goed op de naven en trapas van jouw fiets gekeken? (door roest kan het soms slecht te zien zijn).


Het is inderdaad heel vreemd dat er tot nu toe geen Burgers transportfietsen van voor de oorlog bekend zijn. Die moeten er nog zijn. Er zijn er genoeg gemaakt.

ik heb nog eens de vorm van de ingeslagen cijfers vergeleken met die van bekende Burgersfietsen uit die tijd. De cijfers van de D nummers lijken erg op die van de A en C serie. Ik heb foto's van framenummers van de A, C en E serie een naast elkaar gezet. ik zie dat tussen de C en E de vorm van de letters iets is veranderd. Vooral de "3" is anders van vorm geworden. De "3" op de D serie lijkt op die van de "C" serie. Dus het begint er dus echt op te lijken dat deze D nummers van Burgers zijn!!!

groet Theo
Bijlagen
burgers framenummers vormen .pdf
(253.01 KiB) 51 keer gedownload
burgers trapas.jpg
burgers cranck.jpg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Woldman
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Woldman »

Dag Theo,

Dank voor je uitzoekwerk.
Ik heb nog eens goed gekeken B/driehoek/D staat op beide crancks, overigens met een ander model kettingwiel dan op jouw foto.
Buiten op de voornaaf zie niets behalve een smeerpotje met dekseltje. Achternaaf is een F&S Torpedo uit 1935.
Van de trapas weet ik nog niets, ik heb nog niets met de fiets gedaan behalve er op fietsen. Hij is nog niet aan de beurt, eerst moet een ander project af.

Wat me nog opviel is dat de wielen 40 spaken hebben. Op de plaatjes in de catalogi uit de jaren ‘30 lijken de transportfietsen van Burgers ook 40 spaken te hebben. Ik ken dat (via een opmerking van Jeroen) alleen van Gazelle en bij mijn Gazelle tandem (dat is het andere project) is dat ook het geval. Weet jij of Burgers deze wielen daadwerkelijk toepaste?

Vriendelijke groet,
Jan
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door TheodK »

Het model kettingblad op jouw fiets komt (voorzover ik het kan zien achter de kettingkast) overeen met het model in de catalogus van 1934. Omdat er op beide cracks BD staat is het echt een Burgers crankstel.
die twee keer 40 spaaks wielen komen ook overeen met de afbeelding in die catalogus.
Dus jouw fiets is hoogst waarschijnlijk een Burgers. Leuk hoor!
zo ontdekken we steeds weer wat nieuws over dit merk.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Woldman
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Woldman »

Dag Theo,

Dank voor je reactie en voor je conclusie.
Leuk speurtochtje en leuke uitkomst.

Fotomaan en Jeroen, dat betekent dat we alle frames met deze signatuur hoogst waarschijnlijk aan Burgers kunnen toewijzen.
Dus op zoek naar Burgers cranckstellen en 40 Spaaks wielen :?

Als ik over een poosje de fiets uit elkaar haal en bijzondere kenmerken tegenkom meld ik me weer.

Vriendelijke groet,
Jan
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door tredmolen »

Fotomaan schreef: 25 jan 2023, 19.01 Er staat een voor mij onbekend stempel in een van de gaffels.
BENTELER (Nordrhein-Westfalen, Duitsland)

Destijds voornamelijk vervaardiging van allerlei soorten buizen, waaronder fietsonderdelen: frame, vork, stuur...
.
benteler Kopie.jpg
benteler Kopie.jpg (12.36 KiB) 1120 keer bekeken
1681D89B-57E4-4DB8-900E-EAC64AD37956.jpeg
1681D89B-57E4-4DB8-900E-EAC64AD37956.jpeg (52.5 KiB) 1120 keer bekeken
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Fotomaan »

Woldman schreef: 19 feb 2023, 17.27 Dag Theo,

Dank voor je reactie en voor je conclusie.
Leuk speurtochtje en leuke uitkomst.

Fotomaan en Jeroen, dat betekent dat we alle frames met deze signatuur hoogst waarschijnlijk aan Burgers kunnen toewijzen.
Dus op zoek naar Burgers cranckstellen en 40 Spaaks wielen :?

Als ik over een poosje de fiets uit elkaar haal en bijzondere kenmerken tegenkom meld ik me weer.

Vriendelijke groet,
Jan
Grappig zeg!
Één achterwiel met veertig spaken heb ik al en daar staat ook nog eens het stempel ‘ENR roestvrij’ in. Het voorwiel heeft dezelfde velg maar dan met twee en dertig spaakgaten.
Het is mij niet bekend ein welke periode de velgen zijn gefabriceerd maar het is wel leuk dat het velgen van Burgers zijn.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door Fotomaan »

tredmolen schreef: 19 feb 2023, 18.35
Fotomaan schreef: 25 jan 2023, 19.01 Er staat een voor mij onbekend stempel in een van de gaffels.
BENTELER (Nordrhein-Westfalen, Duitsland)

Destijds voornamelijk vervaardiging van allerlei soorten buizen, waaronder fietsonderdelen: frame, vork, stuur...
.
Geweldig. Wat een leuke informatie.
Bedankt!
Nu ik de naam weet heb ik even gezocht en kwam dit nog tegen.
Bijlagen
7F277C2B-E014-4E78-951B-B01D1141BC6A.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Welk merk en bouwjaar transportfiets?

Bericht door TheodK »

wel weer vreemd dat in een Burgers fiets een Duitse voorvork zit. in de catalogus staat dat er een extra zware voorvork in zit. wellicht maakte Burgers die niet zelf.
ik ben benieuwd of die Benteler voorvork vaker voorkomt.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie