GEZOCHT 100 jaar ANWB bewegwijzering

wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

GEZOCHT 100 jaar ANWB bewegwijzering

Bericht door wvdaan »

ik ben voor een onderzoek naar de totstandkoming van fietspaden in Nederland op zoek naar het boekje: 100 jaar ANWB-bewegwijzering door C. Versteeg (1994). De kans is klein maar wellicht heeft iemand hier het in de kast staan. mvg
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: GEZOCHT 100 jaar ANWB bewegwijzering

Bericht door Floris91 »

Dag Wessel, als ik jou was zou ik ook kijken in het tweede kwartaalblad van 2019 van onze vereniging. Hierin staat een mooi en uitgebreid verhaal over het toen 100-jarig bestaan van de bekende anwb-fietspaddenstoelen.
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: GEZOCHT 100 jaar ANWB bewegwijzering

Bericht door fietshobbyist »

Het is dan wel niet het verlangde antwoord op de vraag, maar aan de Paltheweg tussen Haarle en Nijverdal staat deze oude ANWB paddestoel (#paddenstoel) - door een SBB-boswachter tot monument verklaard.
En door de schrijver gefotografeerd op 6 januari 2022.
Paltheweg, Paddestoel, WtC, 2022 vkl.jpg
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 24 mar 2023, 21.37, 1 keer totaal gewijzigd.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: GEZOCHT 100 jaar ANWB bewegwijzering

Bericht door Bandenplakker »

Dag Wessel,

Voor het geval je er geld voor over zou hebben: Je kunt het ook proberen op boekwinkeltjes.nl.
Ik heb op die manier betrekkelijk zeldzame boeken weten te vinden voor een redelijke prijs.

Ik heb er geen commercieel belang bij.

Dirk
remurk
Berichten: 381
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: GEZOCHT 100 jaar ANWB bewegwijzering

Bericht door remurk »

Ik heb nog wel enkele (op linnen geplakte) zg Spinnewebkaarten van de ANWB die verwijzen naar "den atlas van den ANWB", alsmede een (eveneens op linnen geplakte) "Kaart van rijwielpaden door de Veluwe"; daarop worden "verharde wegen, onverharde wegen, goede rijwielpaden, vrij goede rijwielpaden en doorgaans berijdbare zijkanten van zandwegen" aangegeven. Als je ze wilt zien, ben je welkom in Amersfoort. Groeten, Rutger
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: GEZOCHT 100 jaar ANWB bewegwijzering

Bericht door velofilie »

Er is inmiddels al een 125jaar bewegwijzering uit.
https://www.bol.com/nl/nl/p/125-jaar-be ... 131488421/

Groet, Wiel
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: GEZOCHT 100 jaar ANWB bewegwijzering

Bericht door wvdaan »

bedankt voor de vele reacties! voor nu staat het geheel nog in de kinderschoenen en staat de exacte invulling van het onderzoek nog niet vast. De kern gaat in ieder geval om de ontstaanswijze en ontwikkeling van fietspaden in Nederland.

De ANWB paddenstoelen zijn iig een mooi fysiek onderdeel van de recreatiepaden binnen Nederland. Interessante foto ook Werner, ik heb onderhand een aantal van de paddenstoelen gezien, alleen nog niet in deze vorm.

Ik vermoed dat de kaartjes van Remurk behoren tot de rijwielpadenvereniging UMO (Utrecht Met Omstreken), een soort belangen/onderverenigingen van de ANWB welke de aanleg van paden in provincies probeerden te bevorderen. wellicht kom ik nog terug op je voorstel ;) . Mogelijk ga ik een overzichtskaartje maken met alle paden aangelegd door particuliere organisaties.

Het boek '125 jaar bewegwijzering' betreft een breder perspectief denk ik Velofilie, waar het gevraagde boekje naar mijn weten specifiek over de ANWB gaat. Ik heb het nog niet ingezien, maar het staat wel op mijn lijst dus wellicht kom ik er op terug. Ook wordt er in het boek 'het avontuur van de ANWB, 135 jaar onderweg' naar het boek van C. Versteeg gerefereerd dus ik zou graag inzien waar ze precies vandaan komen.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: GEZOCHT 100 jaar ANWB bewegwijzering

Bericht door m-gineering »

wvdaan schreef: 14 feb 2023, 16.56 ik ben voor een onderzoek naar de totstandkoming van fietspaden in Nederland op zoek naar het boekje: 100 jaar ANWB-bewegwijzering door C. Versteeg (1994). De kans is klein maar wellicht heeft iemand hier het in de kast staan. mvg
De oude edities van de Kampioen kun je raadplegen op https://books.google.nl/

Het heet dan nog rijwielpad en krijgt uitgebreid aandacht, en subsidies en verzoekschriften ;)
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: GEZOCHT 100 jaar ANWB bewegwijzering

Bericht door fietshobbyist »

m-gineering schreef: 15 feb 2023, 16.37 Het heet dan nog rijwielpad
Dat woord herinnert me aan de foto van het oude gietijzeren bord, die Johan postte in 2020, te vinden met dat woord in de zoekbalk.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 16 feb 2023, 09.16, 1 keer totaal gewijzigd.
wvdaan
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11.54

Re: GEZOCHT 100 jaar ANWB bewegwijzering

Bericht door wvdaan »

m-gineering schreef: 15 feb 2023, 16.37
De oude edities van de Kampioen kun je raadplegen op https://books.google.nl/

Het heet dan nog rijwielpad en krijgt uitgebreid aandacht, en subsidies en verzoekschriften ;)
De kampioen had ik al in het vizier, goed om te weten dat die via google beschikbaar zijn. ik had al gerekend op een aantal dagtochtjes naar verschillende archieven gezien de archieven van rijwielpadenverenigingen door heel Nederland liggen verspreid. En klopt, de termen rijwiel- en fietspad worden ook vaak door elkaar gebruikt in verschillende boeken. ik heb nog niet een duidelijk kantelpunt gezien vanaf wanneer exclusief wordt gesproken over een fietspad en of dat er uberhaupt is.
Plaats reactie