Jan Janssen 600AX

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Jan Janssen 600AX

Bericht door deraptor »

Velen van jullie zullen dit verhaal wel kennen, maar ter intro: rond 1981 begon Shimano met 'Shimano Aerodynamics,' een concept waarbij pogingen werden gedaan om de meest aerodynamische fiets ooit te maken. Een concreet resultaat was een fiets met een best wel opvallend stalen frame, gebouwd van Tange buizen die deels ovaal-plat waren en Shimano lugs. De fiets werd vergezeld van drie AX-groepen; Dura-Ace AX, 600AX en 'instapgroep' Adamas AX. Elk component van de groep was zo aero als mogelijk. Revolutionair waren de remgrepen zonder waslijnen bovenop, maar ook de remhoeven zelf, de commandeurs (op de buis in plaats van langs de buis), de achterderailleur en de 'geplette' aero bidon waren anders dan anders. Niet dat het aerodynamics-project lang duurde; volgens internetpagina's over dit onderwerp zorgde vooral Shimano's succesvolle introductie van geïndexeerd schakelen ervoor dat de focus al snel werd verlegd.

De fiets die Shimano ontwikkelde werd in vele landen door lokale merken geïmporteerd. Jan Janssen mocht in Nederland de 600AX-stickers plakken, in België was dat Norta. Ik kon vorig jaar onderstaande Jan Janssen op de kop tikken. Bij lange na niet in showroomstaat, maar wel met bijna alle originele 600AX-onderdelen nog aanwezig, en het is de echte versie met de platte lugs (er is ook een Jan Janssen-600AX-model met dezelfde decals maar ronde Reynolds-buizen...).

Vanmiddag heb ik de hele fiets gestript. Ik ga niks aan de lak doen, alleen maar alles poetsen, smeren en weer in elkaar zetten. Ik realiseer me dat deze fiets met z'n 41 jaar voor sommigen veel te jong is, maar ik heb zin in dit projectje en deel het daarom hier :D
IMG_6632.JPG
IMG_6633.JPG
IMG_6634.JPG
IMG_6637.JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Jan Janssen 600AX

Bericht door marco verbaant »

Vooral de 600AX (en ook Durra Ace) aerogrepen waren een goeie...ehhh... greep. We waren er verzot op. Weg met die altijd geknakte kabels als je je racefiets zonder wielen op de achterbank van je auto vervoerde. Het mooie is wel dat we het allemaal anders zijn gaan doen als Shimano ons "voorschreef". Aanvankelijk positioneerden zij (Shimano) de buitenkabel naar achter de bocht, daarmee een druppelvorm vormend. Toch zijn we met zijn allen burgerlijk ongehoorzaam geweest door ze voorlangs te laten lopen. Ook een druppelvorm, maar dan anders :D
Desalniettemin is het een concept geweest wat in een keer ook niet meer weg te denken was. Tot op de dag van vandaag.... Later met de rem-/schakelgrepen liet Shimano de derailleurkabels nog even "vieren", maar ook later (eigenlijk in navolging van het kopiërende Campagnolo) is die ook langs het stuur gaan lopen. Sommige stuurfabrikanten speelden er handig op in door een (of twee) ril(len) in de bocht aan te brengen om de kabels weg te werken... :)
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Jan Janssen 600AX

Bericht door non-fixie »

Leuk!

Ik heb de Adamas-versie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Jan Janssen 600AX

Bericht door deraptor »

non-fixie schreef: 4 mar 2023, 22.37 Ik heb de Adamas-versie:
Een Jan Janssen Adamas had ik nog niet eerder gezien, cool. Dan moet er haast ook wel een Jan Janssen Dura Ace AX zijn geweest..?

Is je crankstel ook Adamas in een versie die je niet zo vaak ziet, of toch 600AX? Ik herken die Adamas crankstellen altijd door de bizar afwijkende vormgeving :?
Untitled-2.jpg
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Jan Janssen 600AX

Bericht door deraptor »

marco verbaant schreef: 4 mar 2023, 21.14 Aanvankelijk positioneerden zij (Shimano) de buitenkabel naar achter de bocht, daarmee een druppelvorm vormend.
Ik lees je bericht nu de fiets al weer in elkaar zit. Bij mijn Jan Janssen zat nog de AX kabelbinder, volgens mij heeft Shimano me daardoor redelijk gedwongen om de kabel "goed" te positioneren :lol:
IMG_6784.JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Jan Janssen 600AX

Bericht door deraptor »

En nog even wat meer foto's nu de fiets opgebouwd is!

De remgreeprubbers komen uit Engeland van een AX-fanaat die ze namaakt met een eigen rubbermengsel en een mould... - de originele rubbers worden alleen nog maar verkocht voor absurde bedragen of zijn totaal uit elkaar gevallen. De kleur wordt door zonlicht nog meer lichtblauw.
IMG_6780.JPG
IMG_6782.JPG
IMG_6786.JPG
IMG_6787.JPG
IMG_6788.JPG
IMG_6789.JPG
IMG_6790.JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Jan Janssen 600AX

Bericht door non-fixie »

deraptor schreef: 8 apr 2023, 10.07 Een Jan Janssen Adamas had ik nog niet eerder gezien, cool. Dan moet er haast ook wel een Jan Janssen Dura Ace AX zijn geweest..?

Is je crankstel ook Adamas in een versie die je niet zo vaak ziet, of toch 600AX? Ik herken die Adamas crankstellen altijd door de bizar afwijkende vormgeving :? Untitled-2.jpg
Dit is wat er op zat: een echte "sewepe". ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Jan Janssen 600AX

Bericht door deraptor »

non-fixie schreef: 9 apr 2023, 22.04 Dit is wat er op zat: een echte "sewepe". ;)
Hehe fijn, dat kan ik nu niet meer normaal lezen :lol:
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Plaats reactie