Zadel voor gewichtige personen.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Zadel voor gewichtige personen.

Bericht door Fotomaan »

Een tijdje geleden heb ik een aan elkaar geschroefde verzameling onderdelen opgehaald waar o.a. resten van een zadel bij zaten.
Het leren dek was zo erg uitgedroogd dat het zonder veel kracht te scheuren was. De drukveren waren nog heel maar een beetje slap en niet meer van gelijke hoogte, de neusveer bleek gebroken maar de brug, de steeg en de strop waren nog prima in orde.
Bij Paul Guldentops kwam ik meerdere setjes drukveren en nog meer neusveren tegen.
Naast de makkelijk herkenbare drukveren voor transportfietszadels van Lepper bleken er twee setjes bij te zitten die wel dezelfde naar onderen toe breed uiteenlopende vorm hebben maar dan kleiner.
Ze mogen dan wel kleiner zijn maar allerminst zwakker.
Het bleken ook werkelijk setjes te zijn omdat ze verschillend ‘draaien’. Met de klok mee en er tegenin.
Er bestaan twee types drukveren met dezelfde hoogte en stugheid maar met verschillende vorm. De een is tonvormig en de ander naar beneden breed uitlopend.
Samen met een leren dek van een liefhebber uit Arnhem heb ik weer een compleet zadel kunnen maken.
Het bleek meer dan gemiddeld gewicht te kunnen hebben. Vandaar de titel.
Bijlagen
Twee gereviseerde zadels.
Twee gereviseerde zadels.
Nieuwe neusveer.
Nieuwe neusveer.
Het stempel.
Het stempel.
De tonvorm.
De tonvorm.
De twee maten met afwijkende vorm.
De twee maten met afwijkende vorm.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie