Telephone lock

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Telephone lock

Bericht door Maarten Waarlé »

Vandaag heb ik een telephone lock met onbekende code open moeten maken.
DSC00595.JPG
In eerste plaats om te restaureren maar daarnaast ook om de code te kunnen vaststellen en/of te wijzigen.
Het slotje verbaasde me totaal. Ik ken ze als zware vernikkelde exemplaren uit begin jaren 30.
Maar deze bleek van aluminium en had als binnenwerk zelfs rode kunststof ontgrendelwieltjes.
Aan ieder wieltje zit een plat vlak dat de beugel vrij geeft. De asjes van de selectie knoppen zijn zeskantig en de rode schijfjes
DSC00596.JPG
DSC00598.JPG
hebben dat inwendig. Je kan ze dus in zes verschillende standen zetten . Minder dan er nummers zijn op de wijzerplaatjes.
Niet iedere code is dus instelbaar maar wel 6 x 6 x 6 = 216 standen zijn mogelijk.
Intussen is het weer een aardig slotje maar ik vraag me wel af uit welke periode deze komt. het maat op mij een jaren 60 indruk.
DSC00599.JPG
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Telephone lock

Bericht door JasperA »

Het slot zat in ieder geval op een Fongers HZ 65 uit 1951 dus een plaatsing van het slot ergens kort daarna is een mogelijkheid (maar natuurlijk lastig om echt iets over te zeggen).
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Telephone lock

Bericht door peter1986 »

Aluminium? ook lekker veilig :P vraag me af hoeveel daar nog van over blijven.
Plaats reactie