Vastzittende trapper lossen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Hubert
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Vastzittende trapper lossen

Bericht door Hubert »

Ik probeer een trapper los te krijgen die vermoedelijk al 70 jaar vast zit.

Ik heb al geprobeerd: paar dagen kruipolie, klap met de hamer en warmstoken. Maar hij geeft geen krimp.

Heeft iemand nog goede tips?

Hubert

Edit:
Heeft het rechter pedaal nu rechtse- of linkse draad? Ik had geredeneerd van linkse draad (dus met de klok mee losschroene).
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 29 mar 2023, 09.54 Ik probeer een trapper los te krijgen die vermoedelijk al 70 jaar vast zit.

Ik heb al geprobeerd: paar dagen kruipolie, klap met de hamer en warmstoken. Maar hij geeft geen krimp.

Heeft iemand nog goede tips?

Hubert

Edit:
Heeft het rechter pedaal nu rechtse- of linkse draad? Ik had geredeneerd van linkse draad (dus met de klok mee losschroene).
bracketcups: tandwielkant linkse draad, links normaal. Bij de pedalen is het precies anndersom, dus tandwielkant normaal, linker crank linkse draad.
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Heb je wel een fatsoenlijke pedaalsleutel? Ik heb zelf deze: https://www.futurumshop.nl/bbb-hi-torqu ... lauw.phtml

Dan maakt een wereld van verschil in plaats van te zitten prutsen met een normale sleutel.

Er zijn overigens ook zeer slechte pedaalsleutels op de markt, die verbuigen als je maar een beetje kracht zet.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. let wel dat je na warmstoken je pedaalas in ieder geval kwijt bent. Die is dan vrij waarschijnlijk onthard, en dus niet meer bruikbaar.
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door veenofiets »

Ik probeer ze los te krijgen door te weken met kruipolie, desnoods dit een week doen. Desnoods paar x bijv om de dag opnieuw inspuiten. Daarbij is IMAL kruipolie beter dan wd40. Dan inderdaad met pedaalsleutel lossen. Op zich zou ie dan los moeten komen, als je de goede kant op draait. Van als je op de fiets zit bekeken:Linker pedaal heeft linkse draad en lost rechtsom, rechter pedaal heeft rechtse draad en lost linksom. Met de pedaalsleutel kun je meer kracht zetten en kom je er vaak makkelijker bij.

Freek
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door m-gineering »

veenofiets schreef: 29 mar 2023, 10.53 Ik probeer ze los te krijgen door te weken met kruipolie, desnoods dit een week doen. Desnoods paar x bijv om de dag opnieuw inspuiten. Daarbij is IMAL kruipolie beter dan wd40. Dan inderdaad met pedaalsleutel lossen. Op zich zou ie dan los moeten komen, als je de goede kant op draait. Van als je op de fiets zit bekeken:Linker pedaal heeft linkse draad en lost rechtsom, rechter pedaal heeft rechtse draad en lost linksom. Met de pedaalsleutel kun je meer kracht zetten en kom je er vaak makkelijker bij.

Freek
bij zware gevallen zet je de crank in de bankschroef, dan ben je het krachtverslindende gewiebel kwijt
/Marten
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 29 mar 2023, 10.48 P.s. let wel dat je na warmstoken je pedaalas in ieder geval kwijt bent. Die is dan vrij waarschijnlijk onthard, en dus niet meer bruikbaar.
warmstoken mag, roodgloeiend is een ander verhaal
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 29 mar 2023, 11.34
Jeroen Zuiderwijk schreef: 29 mar 2023, 10.48 P.s. let wel dat je na warmstoken je pedaalas in ieder geval kwijt bent. Die is dan vrij waarschijnlijk onthard, en dus niet meer bruikbaar.
warmstoken mag, roodgloeiend is een ander verhaal
Boven 230 graden verlies je al hardheid en iedere 10 graden erboven zakt de hardheid drastisch in. Boven 300 graden ben je de hardheid vrijwel volledig kwijt. Dat is ver onder roodgloeiend.
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door Beau-Velo »

Weet niet hoever de fiets uit elkaar moet. Maar het crankstel eraf en in een fatsoenlijke bankschroef zonder je crankstel te beschadigen natuurlijk. Met de trapper omhoog kun je beter kracht zetten zonder dat je gelijk de pedaal sleutel en jezelf sloopt. Je sleutel verlengen als dit ook niet werkt maar wordt wel gevaarlijker voor man en materiaal!
Probeer het even op een fiets waar de trapper niet te vast zit als het links/rechts verhaal je op het verkeerde been zet.
Succes!
peterbakker
Berichten: 472
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Vastzittende trapper lossen

Bericht door peterbakker »

Los maken is dezelfde kant op als remmen.
Plaats reactie