Frame hoogte vroeger en nu?

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Martin Jonink
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2023, 09.29

Frame hoogte vroeger en nu?

Bericht door Martin Jonink »

"Frame hoogte vroeger en nu" klinkt natuurlijk wat vreemd.
Ik ga ervan uit dat men vroeger met dezelfde centimers rekende dan tegenwoordig.
Toch heb ik over frame hoogte wel een vraag.

Misschien zie ik het verkeerd, maar de fietsen die ik sinds mijn zoektocht, op bijvoorbeeld marktplaats, tegenkom hebben vaak een vrij hoge afmeting.
60cm en meer zijn geen uitzondering.
Ik ben inmiddels dan wel 2cm gekrompen volgens de laatste meting [offshore medische keuring :-) ], maar met 1.80m lengte zou een hoogte rond 57cm perfect moeten zijn.
In de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw waren mensen toch gemiddeld iets kleiner dan nu.
Waarom kom ik dan toch veel hoge modellen tegen?
Vaak nog met een bijpassend hoog zadel.
Dat moet voor de kleinere heren en dames een hele uitdaging geweest zijn.
Of had misschien een iets andere geometrie invloed op de fiets ergonomie?
In dat geval kan ik mijn frame hoogte zoekvenster wel iets aanpassen....

Misschien is het ook gewoon een gevolg van het huidige aanbod, en komen er relatief veel hoge fietsen op de markt.

Martin
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Frame hoogte vroeger en nu?

Bericht door rowejon »

Hoi,
Ik ben 1,79 met wat kortere benen voor mijn lengte. Ik vind een 61cm frame ideal, ik kan met beide voeten plat op de grond over de bovenbuis staan. Tegenwoordig zie ik veel mensen fietsen op een kleine frame met een enorm lang zadelpen. Het is een kwestie van smaak.
Gr
Jon
m-gineering
Berichten: 1446
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Frame hoogte vroeger en nu?

Bericht door m-gineering »

Martin Jonink schreef: 5 apr 2023, 15.05 "Frame hoogte vroeger en nu" klinkt natuurlijk wat vreemd.
Ik ga ervan uit dat men vroeger met dezelfde centimers rekende dan tegenwoordig.
Toch heb ik over frame hoogte wel een vraag.

Misschien zie ik het verkeerd, maar de fietsen die ik sinds mijn zoektocht, op bijvoorbeeld marktplaats, tegenkom hebben vaak een vrij hoge afmeting.
60cm en meer zijn geen uitzondering.
Ik ben inmiddels dan wel 2cm gekrompen volgens de laatste meting [offshore medische keuring :-) ], maar met 1.80m lengte zou een hoogte rond 57cm perfect moeten zijn.
In de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw waren mensen toch gemiddeld iets kleiner dan nu.
Waarom kom ik dan toch veel hoge modellen tegen?

Een hoger frame heeft een hoger stuur, om meer statig rechtop te kunnen zitten. Zo kom je op maar een paar cm uitsteeklengte voor de zadelpen
En als je met de tenen onder in de slag naar beneden trapt heb je nog een paar centimeter gewonnen
/Marten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Frame hoogte vroeger en nu?

Bericht door rowejon »

Marten,
Juist. Voor mij is het ook een keuze om recht op te kunnen zitten.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 686
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Frame hoogte vroeger en nu?

Bericht door wimjansen »

Het is bekend, en dat is zelfs op de V.U. ooit eens een promotie-stelling geweest, dat in Nederland een groot deel van de (heren)fiets-zadels te laag staat. Ideaal staat een zadel zodanig dat je met gestrekt been de hak juist op het pedaal kunt zetten. En dat is eigenlijk te hoog om veilig en soepel in het huidige verkeer te kunnen manouvreren. In de voorbije jaren was men daar mogelijk wat vaardiger in of was het verkeersbeeld wat rustiger.
DCR gaat nooit verloren....
m-gineering
Berichten: 1446
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Frame hoogte vroeger en nu?

Bericht door m-gineering »

wimjansen schreef: 5 apr 2023, 20.11 En dat is eigenlijk te hoog om veilig en soepel in het huidige verkeer te kunnen manouvreren.
Wat is dat voor gel*l? Een fiets heeft een minimale brackethoogte nodig om normaal bochten en een oneffen wegdek te kunnen trotseren, zonder direct in een lantarenpaal gelanceerd te worden. Prettige bijkomstigheid is dan dat je dan een goed overzicht houdt, om veilig en soepel in het huidige verkeer te kunnen manouvreren (probeer maar eens een ligfiets) Verder behoeft fietsen en verkeersdeelnemen uiteraard enige vaardigheden, net zoals aardappels schillen of boodschappen doen etc. Mis je die rudimentaire vaardigheden dan krijg je inderdaad het 'Chinese studenten op kinderfietsjes' beeld, maar dat is niet de fiets aan te rekenen
/Marten
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: Frame hoogte vroeger en nu?

Bericht door pfcvos »

Even terug naar het meten van de hoogte van een fietsframe. Ik heb een Métropole Acatène.
Als ik kijk in de catalogus van een Métropole uit 1908, moest je bij een bestelling 3 zaken doorgeven.



1. Le guidon
2. La hauteur du cadre d’axe en axe.
Hoe meten zij?
lijkt me iets anders dan midden trapas tot bovenkant zadelbuis
3. Multiplication
Bijlagen
knipsel guidon, hauteur, multiplication.jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Frame hoogte vroeger en nu?

Bericht door marco verbaant »

Centimeters zijn en blijven centimeters, vroeger danwel nu. In de wielersport wordt soms onderscheid gemaakt, in de meetwijze. C-c- als centre-centre, door meten van hart bracket tot hart bovenbuis, gemeten langs de zitbuis. En de methode c-t als zijnde hart bracket tot boven bovenbuis langs de zadelbuis. Inderdaad kan de hoek daarbij soms misleidend werken. Net als de balhoofdsbuislengte. DIe langer kan zijn, als gevolg van de grondspeling, zoals M-gineering terecht aangeeft. Een laag danwel hoog bracket kan dan inzake framehoogte anders worden geïnterpreteerd. De juiste framemaat is niet zoals vaak wordt gesteld in basislijstjes bepalend, doch slechts een leidraad.
Zoals de persoonlijke beleving. Me nu even beperkend tot de wielersport. In vroeger jaren zaten renners lager en hadden in feite relatief hogere frames. Tegenwoordig in de rappere wielrennerij hebben renners beduidend lagere frames, en dat komt zeker niet alleen door de zogenaamde sloping top tubes. Een lager frame wordt vaak ervaren als beter handelbaar en sneller in het bochtenwerk.
Proberen is het devies. Sommige mensen die het spoor bijster zijn nemen hun toevlucht wellicht geheel overbodig tot bureau's die zich als bike-fitting aanprijzen. Het ziet er heel professioneel en bijna wetenschappelijk uit. Plak een paar meetpuntjes op knieën en andere gewrichten en beeld dat af op een computerscherm en het zand wordt je in de ogen gestrooid. De ouderwetse manier zoals hier door anderen geopperd in de vorm van een hak op de pedaal in de lengterichting van de zitbuis met een matig gestrekt been is nog steeds een heel goede raadgever.
Martin Jonink
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2023, 09.29

Re: Frame hoogte vroeger en nu?

Bericht door Martin Jonink »

Bedankt voor de reacties.

Uit de reacties lees ik dat men vroeger waarschijnlijk toch anders dacht over een comfortable rij hoogte dan tegenwoordig.
Moet ook toegeven dat ikzelf ook lekkerder fiets op een voor mij iets te hoge fiets.
De hak op het pedaal test kende ik nog niet, maar ik ga daar eens even op letten.

Martin
m-gineering
Berichten: 1446
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Frame hoogte vroeger en nu?

Bericht door m-gineering »

Martin Jonink schreef: 6 apr 2023, 15.08 Bedankt voor de reacties.

Uit de reacties lees ik dat men vroeger waarschijnlijk toch anders dacht over een comfortable rij hoogte dan tegenwoordig.
Moet ook toegeven dat ikzelf ook lekkerder fiets op een voor mij iets te hoge fiets.
De hak op het pedaal test kende ik nog niet, maar ik ga daar eens even op letten.

Martin
dit is de aanbeveling uit 1887, toen de fietsen nog hoger waren, en een extra groot wiel sneller was! (Badminton library)
Bijlagen
voet.jpg
/Marten
Plaats reactie