Burgers in ere hersteld.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Burgers in ere hersteld.

Bericht door Fotomaan »

De damesfiets van Burgers is weer helemaal in orde.
Dankzij een tip op dit forum van Maarten Bokslag is de fiets bij mij terecht gekomen. Eigenlijk ben ik meer van de transportfietsen maar het merk Burgers en het model van deze fiets was het beslist waard om even naar Winterswijk te reizen.
Na demontage was ik blij verrast omdat de fiets technisch nog in topconditie was. Er is door mij alleen maar dat aan toegevoegd wat er door de tijd heen verdwenen was zoals een linker crank, pedalen, een kettingkast en twee klemmetjes voor de jasbeschermers.
Het zadeldek was volledig versleten en dat is voorlopig opgelost met een stuk schaap.
Sandra vind het zadel veel te lekker zitten om het te vervangen dus we zijn nu bezig om er een nieuw leren dek voor te maken.
De kettingkast brak in stof en stukken uit elkaar. Die is vervangen door een modern exemplaar. Wel zonder belijning en het is een matte uitvoering. Niet helemaal verkeerd vind ik zelf.
Het achterste gedeelte van het frame was krom en moest gericht maar dat bleek erg mee te vallen.
Verder was de lak toch wel behoorlijk aangeslagen. Dat heb ik opgelost met een mengsel van Owatrol en zwart pigment. Dat heb ik met een doek opgebracht en met een andere doek meteen weer uitgewreven. Overal waar de lak weg was wordt de Owatrol met het pigment opgenomen en waar de lak nog intact was werd het weer verwijderd.
Een grappig detail van de fiets is dat ook het achterwiel met spaak 14 is gespaakt. Veertig spaken in het achterwiel en twee en dertig in het voorwiel.
Er is verder niet veel meer dan een boutje van het achterspatbord vervangen.
Alle kogels, konen, cups, de trapas en de ketting zijn gebleven. Er lijkt weinig mee gefietst te zijn. Misschien is de fiets buiten gestald geweest omdat de lak zo slecht was maar verder is de fiets in topconditie.
Dit was de fiets toen ik hem kreeg.
viewtopic.php?t=8607&hilit=Burgers
Nu oogt het als oud maar fietst als nieuw.
Bijlagen
DEE9FE0E-72EC-4B51-98C6-39E0136C26B6.jpeg
695AF428-86BD-4A8D-868E-B3A5DF3C6F16.jpeg
2E06B95D-CE2B-4202-8A58-16D9B465F61F.jpeg
4B76FB7E-EE86-4C7E-B51B-5531DDEA8CDA.jpeg
A9A26EFA-AD44-4976-812A-E65BFED1F377.jpeg
E4ADCE4E-E3D8-4E62-B7FA-9CAF59FC778A.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door Maarten Waarlé »

Leuk dat je de Burgers fiets hebt gered en er iets moois van gemaakt hebt Charles.
Ik begrijp dat als transportfietsman de spaak 14 wat uitzonderlijk overkomt .
In jaren 20 fietsen (en daarvoor) was het heel gebruikelijk dat spaak 14 voor en achter in gespaakt werden.
Ook bij hogere herenfietsen ,dus zwaardere gebruikers , ook nog de gebruikelijke spaak maat.
In Engelse fietsen van 1900-1915 plm is spaak 15 de gebruikelijke spaakmaat voor en achter .
Dat geldt overigens ook voor Fongers fietsen tot zeker begin jaren 20.
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door Fotomaan »

Maarten Waarlé schreef: 8 apr 2023, 18.41 Leuk dat je de Burgers fiets hebt gered en er iets moois van gemaakt hebt Charles.
Ik begrijp dat als transportfietsman de spaak 14 wat uitzonderlijk overkomt .
In jaren 20 fietsen (en daarvoor) was het heel gebruikelijk dat spaak 14 voor en achter in gespaakt werden.
Ook bij hogere herenfietsen ,dus zwaardere gebruikers , ook nog de gebruikelijke spaak maat.
In Engelse fietsen van 1900-1915 plm is spaak 15 de gebruikelijke spaakmaat voor en achter .
Dat geldt overigens ook voor Fongers fietsen tot zeker begin jaren 20.
Groeten,
Maarten
Hoi Maarten,

Bedankt voor de toelichting.
Altijd leuk die wetenswaardigheden.
Het is inderdaad zo dat ik meer met dikkere spaken te maken heb. Toevallig heb ik gisteren nog een achterwiel voor een transportfiets van spaken G12 voorzien.

Groet Charles
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door veenofiets »

Leuke fiets geworden zeg! Bij mijn Veeno zit achter gewoon 36 stuks spaak 13 dus dikker maar minder veel.

Freek
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door wimjansen »

Ziet er weer prima uit en die kettingkast wordt gewoon elke dag een dagje ouder. Mooi, zo'n statige oude dame!
DCR gaat nooit verloren....
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door TheodK »

mooi werk Charles, en leuk dat we via dit project weer meer details over Burgers te weten zijn gekomen , zoals de kenmerkende vierkante boutjes waarmee de achtervork vast zit.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door maartenB »

Goed werk!

Hoe oud is hij/zij nou?
Een vraagje, misschien ligt het aan mij: Ik vind het zelf altijd raar staan: wel een dichte jasbeschermer maar geen bagagedrager. Touwtjes erin is dan sierlijker. Vanaf ergens jaren 30 was er standaard een bagagedrager.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door Fotomaan »

maartenB schreef: 11 apr 2023, 09.03 Goed werk!

Hoe oud is hij/zij nou?
Een vraagje, misschien ligt het aan mij: Ik vind het zelf altijd raar staan: wel een dichte jasbeschermer maar geen bagagedrager. Touwtjes erin is dan sierlijker. Vanaf ergens jaren 30 was er standaard een bagagedrager.

groetjes,
Maarten
Hoi Maarten,

De fiets is van 1937. Er is geen letter te vinden in de buurt van het framenummer maar dat is wat ik in de achternaaf vond.

viewtopic.php?p=52834#p52834

En wat betreft die bagagedrager, weet jij nog dat jij voor mij ooit een bagagedrager hebt gelast?
Die komt er op. :P
Het is er een met bochtje in de steuntjes vlak boven de naaf. Dezelfde kom ik tegen op oude afbeeldingen van heren- en damesfietsen uit die tijd.

Groet Charles
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Woldman
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door Woldman »

Fotomaan schreef:
Verder was de lak toch wel behoorlijk aangeslagen. Dat heb ik opgelost met een mengsel van Owatrol en zwart pigment. Dat heb ik met een doek opgebracht en met een andere doek meteen weer uitgewreven. Overal waar de lak weg was wordt de Owatrol met het pigment opgenomen en waar de lak nog intact was werd het weer verwijderd. /quote]

Vraag aan Charles: wat voor pigment gebruik je precies?

Ik heb, met dank aan Maarten, ook een damesfiets kunnen ophalen. Na enig zoeken mbv Rijwiel.net bleek dit een RS Stokvis te zijn uit 1935. Ook met erg veel roest en aangeslagen lak.
Zie: Gratis: aparte omafiets, ca 1938, in Naarden.
Ik wil graag jou aanpak ook toepassen.

Vriendelijke groet,
Jan
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers in ere hersteld.

Bericht door Fotomaan »

Woldman schreef: 16 apr 2023, 18.29
Fotomaan schreef:
Verder was de lak toch wel behoorlijk aangeslagen. Dat heb ik opgelost met een mengsel van Owatrol en zwart pigment. Dat heb ik met een doek opgebracht en met een andere doek meteen weer uitgewreven. Overal waar de lak weg was wordt de Owatrol met het pigment opgenomen en waar de lak nog intact was werd het weer verwijderd. /quote]

Vraag aan Charles: wat voor pigment gebruik je precies?

Ik heb, met dank aan Maarten, ook een damesfiets kunnen ophalen. Na enig zoeken mbv Rijwiel.net bleek dit een RS Stokvis te zijn uit 1935. Ook met erg veel roest en aangeslagen lak.
Zie: Gratis: aparte omafiets, ca 1938, in Naarden.
Ik wil graag jou aanpak ook toepassen.

Vriendelijke groet,
Jan
Hoi Woldman,

Dit is het pigment wat ik heb gebruikt.
https://www.verfmolendekat.com/nl/carbon-black.html

Houdt er rekening mee dat het spul verschrikkelijk fijn gemalen is, zeer droog en licht is. Dat wil zeggen dat het spul bij de minste luchtverplaatsing alle kanten opstuift. Natuurlijk voordat het gemengd is met Owatrol of andere lak of olie. Het mengen dient dan ook zeer voorzichtig te gebeuren.
Een alternatief is gewone zwarte lak met Owatrol mengen. Dat werkt ook goed. Wel even met de verhouding experimenteren.

Het voordeel van het pigment is dat er maar een zeer kleine hoeveelheid van nodig is. Ook van de Owatrol. Een vingerhoed van het mengsel is voldoende om een hele fiets mee te poetsen.
Ik bedenk nu dat als je voor het pigment kiest dat ik je ook wel wat kan geven. De verpakking van 100 gram is meer dan genoeg voor een mensenleven. :P

Groet Charles
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 16 apr 2023, 21.56, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie