Sturmey Archer 1938 achternaaf - versnellingen afstellen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Superia
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2017, 14.07

Sturmey Archer 1938 achternaaf - versnellingen afstellen

Bericht door Superia »

Op mijn Burgers uit 1938-1939 zit een Sturmey Archer achternaaf met 3 versnellingen. Nu trap deze af en toe door in 2de en 3de versnelling: zeer vervelend.

Iemand de gouden tip om deze naaf goed afgesteld te krijgen?
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Sturmey Archer 1938 achternaaf - versnellingen afstellen

Bericht door maartenB »

Hoi Superia,
Je hebt waarschijnlijk een AW naaf, of evt met trommelrem een AB. ?

er staan vele handleidingen voor afstellen online: bijv. https://www.youtube.com/watch?v=KvR0S6lHJ4Q

Ik neem aan dat je dat allemaal geprobeerd hebt? En iets strakker of losser helpt ook niet?
Dan resteert het openen van de naaf en vervangen wat versleten is. Ik vervang dan meteen het hele binnenwerk. Niet iedereen doet dat zo.

Dus de eerste vraag is: heb je het afstellen op allerlei manieren uitgeprobeerd?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Sturmey Archer 1938 achternaaf - versnellingen afstellen

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 9 apr 2023, 19.54 Hoi Superia,
Je hebt waarschijnlijk een AW naaf, of evt met trommelrem een AB. ?

er staan vele handleidingen voor afstellen online: bijv. https://www.youtube.com/watch?v=KvR0S6lHJ4Q

Ik neem aan dat je dat allemaal geprobeerd hebt? En iets strakker of losser helpt ook niet?
Dan resteert het openen van de naaf en vervangen wat versleten is. Ik vervang dan meteen het hele binnenwerk. Niet iedereen doet dat zo.

Dus de eerste vraag is: heb je het afstellen op allerlei manieren uitgeprobeerd?
Het lijkt me niet logisch dat dit een afstelkwestie is. De naaf kan doortrappen tussen twee en drie, dus als je de shifter op 2.5 houdt trap je in de lucht Dus als de naaf in twee doortrapt staat de kabel te los, maar dat zou inhouden dat de naaf als alles gangbaar is dat in drie (met een extra losse kabel) vooral niet moet doen.
Controleer dus of de controlestift en het ketting vrij kunnen bewegen, als dat het geval is zou ik het eerder in niet goed functionerende freewheelpallen zoeken. Je kan proberen of wat olie in de naaf spuiten helpt, maar anders wordt het sleutelen. Handleiding op de sturmey heritage site, en echt, die drie versnellingsnaven zijn echt niet moeilijk
/Marten
Durabo88
Berichten: 2538
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Sturmey Archer 1938 achternaaf - versnellingen afstellen

Bericht door Durabo88 »

Ik verwacht dat als je de naaf open hebt, dat de werking van een set pallen niet in orde zal zijn.
Tip: kijk ook eens op YouTube.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Sturmey Archer 1938 achternaaf - versnellingen afstellen

Bericht door fietser »

Met alle respect voor wat hierboven is gezegd - dit klinkt toch erg als een typisch geval van een versleten sterclutch. Net zoals banden slijten, zo slijt bij zo'n Sturmey-Archer-naaf (AB en AW) de sterclutch waarmee het gebied van doortrappen tussen de 2e en 3e versnelling steeds breder wordt totdat de naaf onvermijdelijk in de 2e of 3e versnelling doortrapt, afhankelijk van hoe je de versnellingskabel afstelt.

Zie de beschrijving van de revisie van zo'n naaf op rijwiel.net en dan met name deze pagina.
Superia
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2017, 14.07

Re: Sturmey Archer 1938 achternaaf - versnellingen afstellen

Bericht door Superia »

Heel erg late reactie, maar: als die sterclutch versleten is, valt die nog ergens nieuw te pakken te krijgen? En vooral: hoe weet ik welke ik nodig heb?
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Sturmey Archer 1938 achternaaf - versnellingen afstellen

Bericht door fietser »

Googel naar Sturmey Archer HSA117 Sterclutch, dan heb je hem zo gevonden. Het onderdeel is in al die decennia niet veranderd.
Plaats reactie