bakfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
P.G.Dieleman
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2022, 14.27

bakfiets

Bericht door P.G.Dieleman »

Ik heb pas een vooroorlogse bakfiets gekocht, maar de lade onder de bak ontbreekt. Kan iemand mij foto's sturen zodat ik kan zien hoe zo'n lade er precies uitziet? Dan kan ik hem namaken.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bakfiets

Bericht door maartenB »

Dag PG,
Tot nog toe geen antwoord op je vraag, misschien is die niet helder genoeg gesteld. Maar ik vrees ook dat niet veel mensen plek genoeg hebben voor een originele bakfiets....

succes met je zoektocht!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
P.G.Dieleman
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2022, 14.27

Re: bakfiets

Bericht door P.G.Dieleman »

Beste Maarten,

De vraag lijkt me duidelijk: ik wil alleen weten hoede lade onder de bakfiets eruit heeft gezien. Niemand hoeft ruimte te hebben voor mijn bakfiets.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: bakfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Al doe ik veel met bakfietsen, ik heb nog nooit een bakfiets met originele la van dichtbij gezien. Er zijn niet veel bakfietsen met originele bak, en nog minder die ook uitgerust zijn met la. Hier zie je bijvoorbeeld een Juncker bakkersbakfiets met lade, die zich bevind in de collectie van Museum Rotterdam, maar vanaf de foto's is er weinig aan af te lezen:
https://museumrotterdam.nl/collectie/item/61457

Belangrijke factoren zijn voorkomen dat de la gaat stuiteren in zijn geleiders, en ook open schuift tijdens het rijden. Hoe dat precies werd gedaan is mij helaas niet bekend.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: bakfiets

Bericht door m-gineering »

P.G.Dieleman schreef: 24 apr 2023, 10.54 Niemand hoeft ruimte te hebben voor mijn bakfiets.
Is het probleem niet. Het probleem is dat het in de weg staan van een oude bakfiets de overlevingskansen drastisch beperkt. Dus zullen de lades die jij graag wil zien in de kachel zijn verdwenen

Probeer plaatjes te vinden in fotoarchieven, middenstanders met bakfietsen werden met graagte op de plaat gezet ;)
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: bakfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hier is al wat meer detail te zien, zowel de geleiders als een schuifslot om de lade op zijn plek te houden:
https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=10925764

Het Gazelle archief heeft meerdere haarscherpe foto's:
https://archief.gazelle.nl/zoeken/groep ... nav_id=0-0
yamaco charlie
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 nov 2022, 11.49

Re: bakfiets

Bericht door yamaco charlie »

Ik heb een Lely bakkerscarrier met onderlade.

Wellicht kun je daar iets mee?
Charles
Bijlagen
IMG_1198 (2) (Middel).JPG
IMG_1197 (2) (Middel).JPG
IMG_1196 (2) (Middel).JPG
P.G.Dieleman
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2022, 14.27

Re: bakfiets

Bericht door P.G.Dieleman »

Beste Charles,

Hartelijk dank voor de foto's. De breedte van de lade had ik al doordat de geleiders er nog zitten. Nu kan ik wel een inschatting maken van de diepte. Het zou wel gemakkelijk zijn als je me de maten kon sturen van de diepte en de lengte. Alvast bedankt.
P.G.Dieleman
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2022, 14.27

Re: bakfiets

Bericht door P.G.Dieleman »

Beste Jeroen,


Hartelijk dank voor je tips. Ik ben weer een stukje verder. Met name de foto's van Gazelle hebben me geholpen.

Groeten,

Peter
yamaco charlie
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 nov 2022, 11.49

Re: bakfiets

Bericht door yamaco charlie »

De lade onder mijn Lely Bakkerscarrier.
De foto's worden door het forum willekeurig gedraaid, zodat je soms maar even moet kijken naar de oriëntatie.

De lade wordt geborgd tegen uitglijden tijdens het rijden door een stalen strip, die uit het midden is bevestigd, zodat die altijd rechtop hangt. Bij deze bak is de bovenzijde uitgesleten, waardoor de borging niet effectief meer is.
Bijlagen
afmetingen
afmetingen
zijaanzicht van de lade
zijaanzicht van de lade
de totale lengte van de zijkanten is 875mm
de totale lengte van de zijkanten is 875mm
de voorzijde van de lade steekt voorbij de zijkanten
de voorzijde van de lade steekt voorbij de zijkanten
zijaanzicht van de lade
zijaanzicht van de lade
de stalen geleidingsstrippen zijn aan de voorzijde van de lade omgebogen
de stalen geleidingsstrippen zijn aan de voorzijde van de lade omgebogen
de inwendige hoogte is 215mm
de inwendige hoogte is 215mm
de binnenwerkse lengtemaat is 685mm
de binnenwerkse lengtemaat is 685mm
de buitenwerkse lengtemaat is 705mm
de buitenwerkse lengtemaat is 705mm
de binnenwerkse breedtemaat is 520mm
de binnenwerkse breedtemaat is 520mm
de buitenwerkse breedtemaat is 580mm, de stalen geleidingsstrippen zijn 30mm breed.
de buitenwerkse breedtemaat is 580mm, de stalen geleidingsstrippen zijn 30mm breed.
De lade wordt geborgd tegen uitglijden tijdens het rijden door een stalen strip, die uit het midden is bevestigd, zodat die altijd rechtop hangt. Bij deze bak is de bovenzijde uitgesleten, waardoor de borging niet effectief meer is.
De lade wordt geborgd tegen uitglijden tijdens het rijden door een stalen strip, die uit het midden is bevestigd, zodat die altijd rechtop hangt. Bij deze bak is de bovenzijde uitgesleten, waardoor de borging niet effectief meer is.
Plaats reactie