fichten & sachs moer
fichten & sachs moer
Hoi is er iemand die me aan zulke moeren helpen kan? en me tevens ook kan vertellen welk nut deze hadden? dit vraag ik me al jaren af, enigste dat ik kan bedenken was voor een versnellingsnaaf, maar ben ze altijd op gewone fichtel en sachs naven tegengekomen. ik zoek er nog voor 2 projectfietsen
ik hoor het graag
dank,
Peter
ik hoor het graag
dank,
Peter
Re: fichten & sachs moer
Hoi,
Zij zijn opstap moeren, eigenlijk een overblijfsel van doortrapper fietsen, & niet echt nodig op een fiets met freewheel.
Ken je deze bedrijf in Antwerpen?
https://www.nosbicycleparts.com/bicycles
Gr
Jon
Zij zijn opstap moeren, eigenlijk een overblijfsel van doortrapper fietsen, & niet echt nodig op een fiets met freewheel.
Ken je deze bedrijf in Antwerpen?
https://www.nosbicycleparts.com/bicycles
Gr
Jon
Re: fichten & sachs moer
daar wask nooit opgekomen, een nut hebben ze dan niet echt nee, maar vond ze altijd wel knap antiek ogen ook.
bedrijf kende ik nog niet, zal dat eens bekijken bedankt.
bedrijf kende ik nog niet, zal dat eens bekijken bedankt.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: fichten & sachs moer
Ze waren populair tot in de jaren '20. Fichtel & Sachs leverde ze ook standaard met hun naven mee, inclusief Torpedo remnaven. Begin jaren '30 zijn ze daar van afgestapt
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: fichten & sachs moer
Simon heeft ze ook nog: https://bikestoremember.nl/product-cate ... cessoires/
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: fichten & sachs moer
Leuke weetjes dankjewel, de groene fiets is van 1932 althans dit stond gedrukt in de trapas de linkse cup ervan en achternaaf, dus ga ervan uit dat deze toch uit de periode afkomstig is, dus kan nog net mijn inziens. Vind het wel knappe moeren opzich.dank voor de reacties, ik zal de link bekijken.
Re: fichten & sachs moer
Peter. Heb je ook een foto van de hele fiets? Jaren 30 en in kleur.
Benieuwd naar de rest van de fiets.
Groeten Martijn
Benieuwd naar de rest van de fiets.
Groeten Martijn
Re: fichten & sachs moer
Hoi Martijn, dat werd gedaan door de fietsenmaker (hier in Belgie althans) voor Nederland weet ik het niet. Al was het ook zeldzaam en veel duurder dan een standaard zwarte uitvoering. waarschijnlijk door het werk dat er in kruipt, de fiets staay vol mooie pinstripings tot op de spatborden toe, - Dit weetje weet ik van "oldtimers" die helaas ook al jaren overleden zijn inmiddels.
ik heb hem zo aangeschaft gehad jaren geleden, kettingkast was niet origineel deze heb ik verwijderd gehad en er kwam een zeer mooi artistiek kamwiel boven water. ben er al geruime tijd aan aan het werken, alle lagers nakijken, spaken controleren, voorzien van nieuw vet en roestbehandeling, op de foto is het niet duidelijk zichtbaar, maar er kwam wel wat smerigheid en roest af. Ik conserveer hem en werk actieve roest tegen. ook het zadel is vervangen door een iets robuuster model, dit is meer voor een damesfiets mijn inziens. ook de "rok"beschermer is in zeer fragiele conditie, deze viel er bijna af, als ik deze terug plaats zal ik hem toch moeten verstevigen op één of andere manier, vind het best mooier zonder, maar dat is smaak. ik zal eens wat foto's plaatsen als ik ermee klaar ben.(ik neem best mijn tijd wel voor projecten)
deze is afkomstig van een fietsenmaker in Hemiksem, balhoofdplaatje en adres staat op het frame (viel er af als je aanraakte, heb ik geseald met blanke lak) hopelijk houd het.
ik heb hem zo aangeschaft gehad jaren geleden, kettingkast was niet origineel deze heb ik verwijderd gehad en er kwam een zeer mooi artistiek kamwiel boven water. ben er al geruime tijd aan aan het werken, alle lagers nakijken, spaken controleren, voorzien van nieuw vet en roestbehandeling, op de foto is het niet duidelijk zichtbaar, maar er kwam wel wat smerigheid en roest af. Ik conserveer hem en werk actieve roest tegen. ook het zadel is vervangen door een iets robuuster model, dit is meer voor een damesfiets mijn inziens. ook de "rok"beschermer is in zeer fragiele conditie, deze viel er bijna af, als ik deze terug plaats zal ik hem toch moeten verstevigen op één of andere manier, vind het best mooier zonder, maar dat is smaak. ik zal eens wat foto's plaatsen als ik ermee klaar ben.(ik neem best mijn tijd wel voor projecten)
deze is afkomstig van een fietsenmaker in Hemiksem, balhoofdplaatje en adres staat op het frame (viel er af als je aanraakte, heb ik geseald met blanke lak) hopelijk houd het.
Re: fichten & sachs moer
deze is ook ooit van mij geweest, Hawthorne ook jaren 30 frame origineel in kleur, in Amerika was het zelfs al fabrieksuit, heb zon vermoeden waar de fietsenmakers hier in die tijd hun mosterd hebben gehaald heb er achteraf nog de tank voor gevonden gehad, maar moet eens in mn foto archief duiken daarvoor.
Re: fichten & sachs moer
Ik heb ook een groene Belgische fiets met balhoofdplaat van JDM, Gildestraat 2, Merksem. Was het een gewoonte of verplicht om de adres op de plaat te melden? Ik vermoed dat mijn fiets ook vooroorlogse is
Gr
Jon.
Gr
Jon.