fichten & sachs moer

peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

fichten & sachs moer

Bericht door peter1986 »

Hoi is er iemand die me aan zulke moeren helpen kan? en me tevens ook kan vertellen welk nut deze hadden? dit vraag ik me al jaren af, enigste dat ik kan bedenken was voor een versnellingsnaaf, maar ben ze altijd op gewone fichtel en sachs naven tegengekomen. ik zoek er nog voor 2 projectfietsen
ik hoor het graag
dank,
Peter
20230416_160027_11zon.jpg
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: fichten & sachs moer

Bericht door rowejon »

Hoi,
Zij zijn opstap moeren, eigenlijk een overblijfsel van doortrapper fietsen, & niet echt nodig op een fiets met freewheel.
Ken je deze bedrijf in Antwerpen?
https://www.nosbicycleparts.com/bicycles
Gr
Jon
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: fichten & sachs moer

Bericht door peter1986 »

daar wask nooit opgekomen, een nut hebben ze dan niet echt nee, maar vond ze altijd wel knap antiek ogen ook.
bedrijf kende ik nog niet, zal dat eens bekijken bedankt. :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: fichten & sachs moer

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ze waren populair tot in de jaren '20. Fichtel & Sachs leverde ze ook standaard met hun naven mee, inclusief Torpedo remnaven. Begin jaren '30 zijn ze daar van afgestapt :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: fichten & sachs moer

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: fichten & sachs moer

Bericht door peter1986 »

Leuke weetjes dankjewel, de groene fiets is van 1932 althans dit stond gedrukt in de trapas de linkse cup ervan en achternaaf, dus ga ervan uit dat deze toch uit de periode afkomstig is, dus kan nog net mijn inziens. Vind het wel knappe moeren opzich.dank voor de reacties, ik zal de link bekijken.
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: fichten & sachs moer

Bericht door Beau-Velo »

Peter. Heb je ook een foto van de hele fiets? Jaren 30 en in kleur.
Benieuwd naar de rest van de fiets.

Groeten Martijn
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: fichten & sachs moer

Bericht door peter1986 »

Hoi Martijn, dat werd gedaan door de fietsenmaker (hier in Belgie althans) voor Nederland weet ik het niet. Al was het ook zeldzaam en veel duurder dan een standaard zwarte uitvoering. waarschijnlijk door het werk dat er in kruipt, de fiets staay vol mooie pinstripings tot op de spatborden toe, - Dit weetje weet ik van "oldtimers" die helaas ook al jaren overleden zijn inmiddels.
ik heb hem zo aangeschaft gehad jaren geleden, kettingkast was niet origineel deze heb ik verwijderd gehad en er kwam een zeer mooi artistiek kamwiel boven water. ben er al geruime tijd aan aan het werken, alle lagers nakijken, spaken controleren, voorzien van nieuw vet en roestbehandeling, op de foto is het niet duidelijk zichtbaar, maar er kwam wel wat smerigheid en roest af. Ik conserveer hem en werk actieve roest tegen. ook het zadel is vervangen door een iets robuuster model, dit is meer voor een damesfiets mijn inziens. ook de "rok"beschermer is in zeer fragiele conditie, deze viel er bijna af, als ik deze terug plaats zal ik hem toch moeten verstevigen op één of andere manier, vind het best mooier zonder, maar dat is smaak. ik zal eens wat foto's plaatsen als ik ermee klaar ben.(ik neem best mijn tijd wel voor projecten)
deze is afkomstig van een fietsenmaker in Hemiksem, balhoofdplaatje en adres staat op het frame (viel er af als je aanraakte, heb ik geseald met blanke lak) hopelijk houd het.
Bijlagen
20220419_091312_11zon.jpg
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: fichten & sachs moer

Bericht door peter1986 »

deze is ook ooit van mij geweest, Hawthorne ook jaren 30 frame origineel in kleur, in Amerika was het zelfs al fabrieksuit, heb zon vermoeden waar de fietsenmakers hier in die tijd hun mosterd hebben gehaald :) heb er achteraf nog de tank voor gevonden gehad, maar moet eens in mn foto archief duiken daarvoor.
Bijlagen
27;05-15 01.jpg
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: fichten & sachs moer

Bericht door rowejon »

Ik heb ook een groene Belgische fiets met balhoofdplaat van JDM, Gildestraat 2, Merksem. Was het een gewoonte of verplicht om de adres op de plaat te melden? Ik vermoed dat mijn fiets ook vooroorlogse is
Gr
Jon.
Plaats reactie