Fongers DZ60 1936/9

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers DZ60 1936/9

Bericht door jrietveld »

Aardig om even wat foto's te laten zien van mijn laatste restauratie: een Fongers DZ60 met frame uit 1936 (nummer 3663-82) en op 29 april 1939 (morgen 84 jaar terug) geleverd aan mej. H.C. Toxopeus te Groningen (1897 -1989), die kort daarna in het huwelijk trad en naar Hilversum verhuisde. Ik kon de fiets van het (oude) neefje van de eigenaresse overnemen. Hoewel technisch niet bijzonder, zit de fiets nog goed in lak en chroom omdat hij altijd droog heeft gestaan en relatief weinig bereden is.

Paar bijzonderheden: fiets is van het 1e soort C in uitrusting 9 (met trommels en gelakte velgen), aanschafprijs 80 gulden (waarschijnlijk een paar gulden meer door het gezondheidszadel dat er niet standaard op zat en de bijgeleverde verlichting). Het frame heeft bij Fongers drie jaar in het magazijn gehangen omdat de vraag naar duurdere modellen na 1935 volledig instortte. Uiteindelijk in 1939 afgemonteerd en geleverd (terwijl je toen voor 50 gulden een eenvoudige Fongers had). Niet alles aan de fiets is origineel (kettingkast, jasbeschermers, achterlicht, pedalen), maar als geheel geen verkeerde revival van een 84-jarige dame.

groet, Jos
Bijlagen
DZ60 voornaaf.jpg
DZ60 stuurpartij.jpg
DZ60 stuur boven.jpg
DZ60 rechts.jpg
DZ60 links.jpg
DZ60 buistransfer.jpg
DZ60 bracket.jpg
DZ60 balhoofdstrop.jpg
DZ60 balhoofd.jpg
DZ60 balhoofd onder.jpg
DZ60 achterspatbord.jpg
DZ60 achteraanzicht.jpg
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Fongers DZ60 1936/9

Bericht door Woldman »

Dag Jos,

Mooie fiets weer!

Ik heb een soortgelijke fiets, zie "Gratis: aparte omafiets, ca 1938, in Naarden". Van de Oma van de geefster geweest Bleek na raadpleging van Rijwiel.net, aan de hand van de maatvoering, dichte gaten in voorvork en framenummer een RS Stokvis van 1935 te zijn. Wat klopt met de SA trommelremnaven uit 1934.

Deze oude dame is tot voor kort wel intensief gebruikt en dat is te zien, er is weinig van de lak meer over. En de spatborden zijn niet origineel. Maar aan de achtervork boutjes wel oogjes voor een touwtjes-jasbeschermer. Ik heb besloten de fiets ondanks de slechte staat toch op te knappen en heb op de beurs in Berlicum passende spatborden gevonden (zonder gaatjes) en ook een oude gaatjes-knipper. :)

Mijn vragen zijn:
Wat gebruik jij voor de netjes? Hoeden-elastiek of iets anders?
Zo te zien rijg jij de touwtjes aan de binnenkant van het spatbord van het ene gaatje naar het naastliggende. Klopt dat?
Ik zag een poos terug in een oude onderdelen catalogus (ik geloof van Simplex) eens kleine musketon haakjes voor de bevestiging van de bijbehorende zijden touwtjes. Weet jij wat het meest gebruikelijk was?

Vriendelijke groet,
Jan Woldman
IMG_3617.jpeg
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers DZ60 1936/9

Bericht door jrietveld »

Hallo Jan,

Jasbescherming-netjes zijn vaak een item bij restauratie. De originele strengen, met veertjes onder en haakjes boven, zijn niet makkelijk te vinden en als je ze gaat gebruiken gaan ze nogal eens kapot doordat het materiaal dun of halfvergaan is. Dat geldt ook voor oude strengen met elastiek erin.
Op deze fiets heb ik een gekozen voor zelf rijgen met dun zwart waxkoord; dat is heel sterk en goed te bewerken. Ik heb hier overigens het originele patroon uit de periode van fiets geregen (bundels van vier draden lopend door een lus van 15 cm boven de as) en inderdaad met enkele draad waardoor je onder de spatbordkraal doorrijgt. Wel een heel klusje maar het voegt echt iets toe.
Het zwarte waxkoord kun je makkelijk vinden op internet en is niet duur. Ik gebruik het ook om oude kettingkasten mee te rijgen.

groet, Jos
Woldman
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: Fongers DZ60 1936/9

Bericht door Woldman »

Merci, Jos
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Fongers DZ60 1936/9

Bericht door peter1986 »

komt inderdaad nog zeer mooi voor de dag desondanks hoe oud ze al is. knappe overlever.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers DZ60 1936/9

Bericht door JasperA »

Mooie strakke fiets geworden. Complimenten!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Fongers DZ60 1936/9

Bericht door Gerard1976 »

Schitterend, wat een vakmanschap!
Groet'n Uut Grunn
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers DZ60 1936/9

Bericht door veenofiets »

De fiets ziet er weer keurig uit! Ik neem aan dat dit dezelfde is die ik met mijn bezoekje heb zien staan?

Freek
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers DZ60 1936/9

Bericht door jrietveld »

Zeker; zo zag de fiets eruit voor restauratie.
Bijlagen
DZ 1936 as found compr..png
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Fongers DZ60 1936/9

Bericht door jwfabrie »

Zeer fraaie restauratie! 👏
Plaats reactie