Fongers BDG60 1915

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door theodorus »

Ik ben het eens met Jos.
Laten zoals zij is alleen conserveren , rimpelige oude dames hebben immers ook hun charmes.
Alleen zou ik dan het zitje er wel op laten , zo is zij klaarblijkelijk gebruikt.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Gerard,
ik heb eens gemeten bij diverse Fongers fietsen.
BD3 1903 is 39,6 mm van boven op de kroon naar het gat van de as van het voorwiel.
Dat geldt ook voor de BDG uit 1907 en de model Groningen uit 1915.
De DZ uit 1918 die ik als origineel inschat (met dunne butted spaken en smalle spatborden) heeft verrassend 40,6 mm lengte.
Daar zitten onder in de vorkbuis geen stangetjes ter beveiliging maar wel een strip dwars in deze buis.
De CCG uit 1929 heeft een kroon-as lengte van 41,6cm en veiligheidsvork.
De vork groeide bij Fongers dus in etappes. Dat had ik al een keer geconstateerd.
Voor de veiligheids vork hadden ze dus korte tijd een variatie met een enkele strip binnenin.

Interessant om de zadelstrip te zien. Dat model was waarschijnlijk de opvolger van het zadel met metalen bodem en recht onderstel.
Die overgang kunnen we nu voorzichtig op 1915 zetten.

Tja restauratie wel of niet. Dat is niet aan objectieve maatstaven op te hangen. Het hangt sterk af van wat je mooi vind en wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb heel vaak een andere idee dan wat ik zie gemaakt worden (of juist niet gerepareerd worden) maar ik begin daar eigenlijk nooit over om mensen in hun waarde te laten en in het besef dat het een persoonlijk inzicht of persoonlijke smaak is.
Een origineel gebieste en beletterde safety afschuren en overschilderen is natuurlijk crimineel maar verder zijn er allerlei nuances mogelijk wat mij betreft. Van zo laten tot een fijn rijdende goed ogende damesfiets die alles kan wat ze vroeger ook kon (schakelen en remmen).
In dat laatste zit wel 100 uur toewijding . Dat gaat niet altijd.

Groeten,
Maarten
Durabo88
Berichten: 2538
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door Durabo88 »

Je kunt natuurlijk ook een gedeeltelijke restauratie doen. Bijvoorbeeld alleen het nikkelwerk vernieuwen en de lak conserveren. Het is overigens wel praktisch als de velgremmen op een laag nikkel kunnen remmen in plaats van de roest, dan slijt je zo door je velg heen.

Leuk project om te volgen!
Sportief fietsend!
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door Gerard1976 »

Hi,

Ik ben de fiets nu een beetje aan het opschuren en oliën.
De voorrem werkt weer als vanouds :D
De achterrem begint los te komen maar de olie moet daar nog even goed intrekken.
De pakjesdrager kan er niet af zonder andere onderdelen te beschadigen/kapotmaken.
De versnellingskabel is bijvoorbeeld goed gaar en zal dan zeker knappen.
Ik zal de vork vandaag nog even opmeten.
Heb er een filmpje van gemaakt maar die kan ik hier helaas niet delen.

Gr,

Gerard
Groet'n Uut Grunn
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door Gerard1976 »

Maarten Waarlé schreef: 6 mei 2023, 09.50 Hoi Gerard,
ik heb eens gemeten bij diverse Fongers fietsen.
BD3 1903 is 39,6 mm van boven op de kroon naar het gat van de as van het voorwiel.
Dat geldt ook voor de BDG uit 1907 en de model Groningen uit 1915.
De DZ uit 1918 die ik als origineel inschat (met dunne butted spaken en smalle spatborden) heeft verrassend 40,6 mm lengte.
Daar zitten onder in de vorkbuis geen stangetjes ter beveiliging maar wel een strip dwars in deze buis.
De CCG uit 1929 heeft een kroon-as lengte van 41,6cm en veiligheidsvork.
De vork groeide bij Fongers dus in etappes. Dat had ik al een keer geconstateerd.
Voor de veiligheids vork hadden ze dus korte tijd een variatie met een enkele strip binnenin.

Interessant om de zadelstrip te zien. Dat model was waarschijnlijk de opvolger van het zadel met metalen bodem en recht onderstel.
Die overgang kunnen we nu voorzichtig op 1915 zetten.

Tja restauratie wel of niet. Dat is niet aan objectieve maatstaven op te hangen. Het hangt sterk af van wat je mooi vind en wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb heel vaak een andere idee dan wat ik zie gemaakt worden (of juist niet gerepareerd worden) maar ik begin daar eigenlijk nooit over om mensen in hun waarde te laten en in het besef dat het een persoonlijk inzicht of persoonlijke smaak is.
Een origineel gebieste en beletterde safety afschuren en overschilderen is natuurlijk crimineel maar verder zijn er allerlei nuances mogelijk wat mij betreft. Van zo laten tot een fijn rijdende goed ogende damesfiets die alles kan wat ze vroeger ook kon (schakelen en remmen).
In dat laatste zit wel 100 uur toewijding . Dat gaat niet altijd.

Groeten,
Maarten
Hi Maarten,

39,6 cm

Gr

Gerard
Groet'n Uut Grunn
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door Gerard1976 »

Vandaag even wezen poetsen en oliën.
Zowel de remmen voor als achter functioneren weer zoals het zou moeten.

De stuurversteller is ook los.
Bijlagen
20230506_175709.jpg
20230506_175719.jpg
20230506_163137.jpg
20230506_163123.jpg
20230506_163111.jpg
20230506_163107.jpg
20230506_163024.jpg
Groet'n Uut Grunn
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door JasperA »

Mooi Gerard dat er weer wat leven in de fiets komt!

Zou de fiets dan voor het ‘chroom-tijdperk’, dus voor 1930 een kleine revisie hebben gehad waarbij de spatborden zijn vervangen door modernere en de voorvork is verstevigd met de bekende pinnetjes?

Het voorspatbord lijkt een ‘modern’ aangepast spatbord te zijn met ook modernere (lees: net wat te lange) spatbordstangen die tot 1933 werden gebruikt.

Een revisie eind jaren ‘20 zou naast de massieve spatbordstangen ook het witte opzetstukje verklaren. Bij een latere revisie vanuit de Fongers fabriek zouden beide zaken niet aanwezig zijn.

Ben dan nog wel nieuwsgierig of deze voorvork inderdaad de pinnetjes heeft om er een onbreekbare voorvork van te maken en of dat überhaupt een revisie ingreep was vanuit de Fongers fabriek.

En een revisie is ook nog steeds uit te sluiten als een lokale fietsenmaker de fiets ooit eens een opfrisbeurt heeft gegeven met nieuwe spatborden en een verse laklaag met bijpassende transfers die iedere fietsenmaker wel had liggen. Het nikkel is dan nog gewoon origineel. Vanuit de Fongers fabriek zullen ze het voorspatbord nooit zo hebben geplaatst zou ik verwachten.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door JasperA »

Misschien kan de Lucas bel nog uitsluitsel geven over een eventueel revisie moment.

Staat er een nummer ingeslagen zoals op bijgaande foto?
Bijlagen
A7C4CD58-C08A-4E00-A25D-A3B983213604.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door Gerard1976 »

Helaas is dat niet te zien Jasper.
Groet'n Uut Grunn
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BDG 1915

Bericht door jrietveld »

Voor Gerard een conserverende restauratie uitgevoerd. Wat ik gedaan heb:
- onderdelen verwijderd die er niet op hoorden
- zadelpen (omgekeerd model) vervangen
- roest behandeld met Owatrol (de voorheen vernikkelde delen) of licht bijgewerkt met Motip lak (de verweerde gelakte delen)
- gebruikte Doeto banden erop
- voorwielnaaf open gemaakt en gesmeerd (de rest liep nog redelijk soepel)
- kettingkast provisorisch hersteld
- zadel gelijmd en gepoetst
- handvatjes, reflector en jasbeschermernetjes erop

De voorvork met vernikkelde kap lijkt een vervangend (kort) exemplaar. De Lucas bel is van 1932.
En deze hoge dame fietst en schakelt weer!

groet, Jos
Bijlagen
BDG 1915 zadel.jpg
BDG 1915 van achter.jpg
BDG 1915 stuurpartij.jpg
BDG 1915 rechtsvoor.jpg
BDG 1915 rechts.jpg
BDG 1915 links.jpg
BDG 1915 kroonkap.jpg
BDG 1915 bovenaanzicht.jpg
BDG 1915 achternaaf.jpg
Plaats reactie