Fongers BDG60 1915
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25
-
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers BDG 1915
Leuk om de fotos te zien Gerard.
Het is echt een vroege fiets. De achternaaf is inderdaad een A type . Ik meen gemaakt van 1914 tot 1919.
De versteller aan het stuur heeft ook een andere vorm dan die van de K naaf. Dat komt omdat het patroon van schakelen een andere volgorde heeft.
Typisch dat er een opstapmoer aan de linker kant op zit. Dat is eigenlijk voor herenfietsen gemaakt.
Een dame zwaait haar been niet over het zadel mag ik hopen...
Wat me ook op valt en verbaast is dat de gaffeltjes aan de uiteinden van de remstangen vierkant van vorm zijn. Dat is een kenmerk waarvan ik
altijd dacht dat het in 1913 over ging naar de meer gestroomlijnde gaffeltjes.
Jammer van de regen die de fiets heeft moeten weerstaan maar zeker nog te redden.
Groeten,
Maarten
Het is echt een vroege fiets. De achternaaf is inderdaad een A type . Ik meen gemaakt van 1914 tot 1919.
De versteller aan het stuur heeft ook een andere vorm dan die van de K naaf. Dat komt omdat het patroon van schakelen een andere volgorde heeft.
Typisch dat er een opstapmoer aan de linker kant op zit. Dat is eigenlijk voor herenfietsen gemaakt.
Een dame zwaait haar been niet over het zadel mag ik hopen...
Wat me ook op valt en verbaast is dat de gaffeltjes aan de uiteinden van de remstangen vierkant van vorm zijn. Dat is een kenmerk waarvan ik
altijd dacht dat het in 1913 over ging naar de meer gestroomlijnde gaffeltjes.
Jammer van de regen die de fiets heeft moeten weerstaan maar zeker nog te redden.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25
Re: Fongers BDG 1915
Hi Maarten,
Vandaag even bij de Groningen Archieven geweest na een tip van Jos.
Fiets is geleverd aan G. Mulder op 17 9 1915
Zuiderpark Groningen (sjieke wijk met grote herenhuizen en villa's aan de rand van de binnenstad)
Gr,
Gerard
Vandaag even bij de Groningen Archieven geweest na een tip van Jos.
Fiets is geleverd aan G. Mulder op 17 9 1915
Zuiderpark Groningen (sjieke wijk met grote herenhuizen en villa's aan de rand van de binnenstad)
Gr,
Gerard
Groet'n Uut Grunn
Re: Fongers BDG 1915
hele mooie vondst zeg. Die gaffeltjes is dan misschien zo'n oorlogskenmerk, dat ze nog wat oude in de bak hadden liggen?Maarten Waarlé schreef: ↑2 mei 2023, 18.30
Wat me ook op valt en verbaast is dat de gaffeltjes aan de uiteinden van de remstangen vierkant van vorm zijn. Dat is een kenmerk waarvan ik
altijd dacht dat het in 1913 over ging naar de meer gestroomlijnde gaffeltjes.
Groeten,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers BDG 1915
Ja, wie weet Maarten.
Ik heb het voor me zelf ook nog niet helemaal 100% vastgesteld wanneer het verdween die vierkante gaffel.
Veel van de kenmerken zijn nog met vage begin en eind datum.
Leuk dat de fiets in het archief nog een eindgebruiker op heeft geleverd.
Dat is leuker dan een filiaal vind ik.
Sjieke buurt sta ik niet van te kijken.
Versnellingen was heel wat in die jaren.
Groeten,
Maarten
Ik heb het voor me zelf ook nog niet helemaal 100% vastgesteld wanneer het verdween die vierkante gaffel.
Veel van de kenmerken zijn nog met vage begin en eind datum.
Leuk dat de fiets in het archief nog een eindgebruiker op heeft geleverd.
Dat is leuker dan een filiaal vind ik.
Sjieke buurt sta ik niet van te kijken.
Versnellingen was heel wat in die jaren.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
-
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Fongers BDG 1915
Ja krijg je toch een restauratie dilemma met zon jaren ‘10 fiets. Te mooi maken lijkt ook zonde? Niks schilderen of vernikkelen? Alles losweken met kruipolie schoonmaken en slijtdelen als kogels vervangen en nieuw kogellagervet? En dan weer in elkaar wielen indien mogelijk opnieuw spaken met de oude spaken, zodat er een rijdbare fiets ontstaat?
Freek
Freek
Re: Fongers BDG 1915
Prachtige vondst dit! Het is de 2e die recent nog uit een tuin is gevist. Blijven maar boven water komen die oerdegelijke Fongers rossen…
2 zaken om over te discussiëren:
1. Op MP gaf je aan dat de voorvork niet de originele zou zijn. Ik zie er zo qua lengte en vorm geen afwijkende zaken aan maar dat kan ik mis hebben natuurlijk. Waarom dus niet origineel?
2. Volgens mij staat in het seriegarantieboek ‘G. Mulder’ op een andere regel genoteerd dan Zuiderpark dat er een regel onder staat.
Ik ben benieuwd hoe de verdere levensloop van deze fiets gaat zijn.
2 zaken om over te discussiëren:
1. Op MP gaf je aan dat de voorvork niet de originele zou zijn. Ik zie er zo qua lengte en vorm geen afwijkende zaken aan maar dat kan ik mis hebben natuurlijk. Waarom dus niet origineel?
2. Volgens mij staat in het seriegarantieboek ‘G. Mulder’ op een andere regel genoteerd dan Zuiderpark dat er een regel onder staat.
Ik ben benieuwd hoe de verdere levensloop van deze fiets gaat zijn.
Laatst gewijzigd door JasperA op 4 mei 2023, 21.55, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25
Re: Fongers BDG 1915
Hi Jasper,
1. Zoals reeds via messegener aangegeven is mij dat verteld na inspectie van deze mooi oude dame.
2. Zie bijlage
Mvgr,
Gerard
1. Zoals reeds via messegener aangegeven is mij dat verteld na inspectie van deze mooi oude dame.
2. Zie bijlage
Mvgr,
Gerard
Groet'n Uut Grunn
Re: Fongers BDG 1915
Hoi Jasper,
Ik heb de fraaie fiets van Gerard gister goed bekeken; de voorvork draagt het transfer van het (versterkte) voorvorkpatent van Fongers en is dus van na 1923. De kroonkap lijkt ook verchroomd. De vork is nog steeds oud, maar niet zo oud als de rest van de fiets (die technisch in opmerkelijk originele staat verkeert, inclusief het gehele velgremsysteem).
groet, Jos
Ik heb de fraaie fiets van Gerard gister goed bekeken; de voorvork draagt het transfer van het (versterkte) voorvorkpatent van Fongers en is dus van na 1923. De kroonkap lijkt ook verchroomd. De vork is nog steeds oud, maar niet zo oud als de rest van de fiets (die technisch in opmerkelijk originele staat verkeert, inclusief het gehele velgremsysteem).
groet, Jos