Pagina 5 van 6

Re: Fongers BDG 1915

Geplaatst: 18 mei 2023, 11.38
door JasperA
Het kan snel verkeren! Mooi zeg!

Dat de Lukas bel uit ‘32 komt klinkt als een plausibel revisie moment. De massieve spatbordstangen waren toen nog gebruikelijk en ook het witte deel op het achterspatbord was nog niet verplicht.

Nog andere revisie kenmerken aangetroffen buiten de spatborden en het transfer op de voorvork?

Re: Fongers BDG 1915

Geplaatst: 18 mei 2023, 12.19
door veenofiets
Fiets ziet er dan ineens al weer een stuk beter uit na deze lichte restauratie! Toch wel een vraag, is het niet verstandig trapas voorvork en achteras ook even los te hebben gehad en van nieuw vet te voorzien alvorens te gaan fietsen?

Freek.

Re: Fongers BDG 1915

Geplaatst: 18 mei 2023, 12.31
door peter1986
Mooie fiets, gewoon rijvaardig zetten! niks restaureren. hoogstens herstellen en conserveren. De originaliteits liefhebbers zullen je dankbaar wezen. :mrgreen: Origineel zijn ze maar 1 keer. enkel nog periodiek correct belletje erop zou ik doen, dat zijn details die het mooi maken.

Re: Fongers BDG 1915

Geplaatst: 18 mei 2023, 16.58
door Maarten Waarlé
Verrassende verbetering !
Daar doe ik veel langer over.
Ziet er stukken beter uit.
De positie van het achterspatbord is idd ook van 1932.
Daarvoor was het een langer stuk onder bij de trapas en hield het spatbord achter eerder op.

Re: Fongers BDG 1915

Geplaatst: 18 mei 2023, 21.13
door Gerard1976
De oude Fongers dame vanavond opgehaald bij Jos.
Mooi uitgevoerd en zeer content met deze prachtige Fongers BDG 60

Re: Fongers BDG 1915

Geplaatst: 18 mei 2023, 21.37
door theodorus
Hij is prachtig geworden.
Maar ik zou de drager met vering bij de fiets bewaren.
het is tenslotte een stuk van de geschiedenis van de fiets
Als je later spijt krijgt krijg je hem nooit meer terug

Re: Fongers BDG 1915

Geplaatst: 18 mei 2023, 22.23
door Gerard1976
Hi Theo,

Ik snap wel wat je bedoelt echter is het niet bekend wanneer de pakjesdrager op de fiets is gekomen.

Gr,

Gerard

Re: Fongers BDG 1915

Geplaatst: 18 mei 2023, 22.59
door Durabo88
Helemaal met Freek eens. Een fiets van die leeftijd, waar de lagers vaak decennia lang niet zijn schoongemaakt en gesmeerd, moeten alle lagers van nieuw vet (en evt. nieuwe balletjes) worden voorzien, voordat je gaat rijden. Zelfs de pedalen zou ik onder handen nemen. Iets kan op het oog soepel lopen als al het vet is verdwenen, maar dat betekend niet dat het verstandig is het te berijden.

Re: Fongers BDG 1915

Geplaatst: 18 mei 2023, 23.06
door Gerard1976
Tenzij erop de fiets niet meer gefietst wordt, zoals bij deze oude dame.
Ze heeft een mooi plekje gekregen bij mij thuis en mag heerlijk genieten van haar pensioen!
Dit heb ik zo ook aan Jos doorgegeven.

Re: Fongers BDG 1915

Geplaatst: 19 mei 2023, 08.57
door Jeroen Zuiderwijk
Gerard1976 schreef: 18 mei 2023, 23.06 Tenzij erop de fiets niet meer gefietst wordt, zoals bij deze oude dame.
Ze heeft een mooi plekje gekregen bij mij thuis en mag heerlijk genieten van haar pensioen!
Dit heb ik zo ook aan Jos doorgegeven.
Dan zou ik het alsnog doen, alleen al voor conservering. Ik haal altijd oude lagers uitelkaar om ze te smeren, of ze gebruikt worden of niet. Ten eerste weet ik dan hoe ze er aan toe zijn, en ten tweede smeren stopt verdere roestvorming. Al zal verwarmde lucht in huis roestvorming in het algemeen aanzienlijk vertragen, ook in huis kan het door gaan met roesten.