Verhard leer Ideale racezadel

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door m-gineering »

Steelframes schreef: 12 mei 2023, 20.03
marco verbaant schreef: 30 apr 2023, 11.33 Eerst maar eens een paar nachtjes in een emmer met water. Daarna bewerken met ledervet. Hier een serie van vier zadels die het allemaal aldus ondergaan hebben. Moet gezegd dat het ene zadel het "idealer" ondergaat dan het andere.
Marco....leren zadels laten weken in een emmer water🤔.
Wat is de achterliggende gedachte? Nat leer gaat lubberen en bij snelle droging verharden en/of scheurtjes vertonen.
Dat zadel is ooit als natte lap in een vorm geperst, dus er is ' prior form'
/Marten
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door peter1986 »

itcbouwman schreef: 1 mei 2023, 01.25 Geachte heren,

@Peter, olieën aan de boven en onderkant?

@Marco, waarom verkiest u vet boven olie?

Mvg. René
enkel bovenkant, onderkant mag ook maar heeft geen nut, koevoetolie trekt er in als een malle. dient ervoor integenstelling tot wat andere hier beweren. andere manieren zoals beschreven zijn misschien ok, maar water zal ik nooit doen met droog leer. Het is net door water dat het uitdroogt. Het is tig keren nat geweest doorgaans door regen, dus opnieuw nat maken lijkt me nogal "nutteloos" Het is maar wat je verkiest. als het voor hen werkt, is dat allemaal ok voor me. Ik zal niemand zijn methode tegenspreken. ik doe al jaren mn (opgegeven) zadels op mijn manier en ben er zeer tevreden over. spannen doe je overigens met de stelbouten zoals bij Brooks enzo.
ledervet gebruik ik om goede zadels te onderhouden.

let wel als nieuw wordt het nooit meer, maar na een paar keer herhaling tot je tevreden bent van het resultaat. Is best mooi. Ik behandel ze meestal tot ze donkerder van kleur worden en soepel aanvoelen, kan soms even duren.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door marco verbaant »

Waarom ik vet verkies boven olie..? Ja, waarom verkoopt Brooks vet en geen olie... :D Het wordt nooit meer als nieuw, werd gemeld. Gelukkig zou ik zeggen. Een nieuw ongehandeld zadel is geen pretje in gebruik. Pas bij bewerking wordt het allengs alleen maar beter. Een beetje leren zadel heeft met behandeling zeker wel 400 kilometer nodig om een beetje comfortabel te worden. En opspannen is net als alcohol gebruiken. Met mate dus :D Menig zadel is door verkeerd opspannen geruïneerd.
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Verhard leer Ideale racezadel

Bericht door peter1986 »

marco verbaant schreef: 13 mei 2023, 21.02 opspannen is net als alcohol gebruiken. Met mate dus :D Menig zadel is door verkeerd opspannen geruïneerd.
dat is zeker waar.
Plaats reactie