presentatie/tentoonstelling ,fietstochtje van merkwaardige rijwielen

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
J&L Lexm
Berichten: 93
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

presentatie/tentoonstelling ,fietstochtje van merkwaardige rijwielen

Bericht door J&L Lexm »

Een presentatie van rijwielen met een afwijkende bouwvorm heeft al lange tijd in m'n gedachten gezeten.

(Nederlandse voorbeelden hiervan , Union Strano ,Simplex zweeffiets ,Klaas Baving 1903 verende fiets enz. ,hoewel de meeste wel nagemaakt of geassembleerd zijn. )

Van de buitenlandse zijn het er te veel om op te noemen , bekende j-rad ,crypto kangoeroe pederson enz.

Zaterdag 3 juni wil ik dat proberen te organiseren, planning was om dat van huis uit te doen ,maar aanschuiven bij de oldtimer dag in Lexmond lijkt me leuker omdat er dan ook veel andere mensen van kunnen genieten. Er komen die dag veel mensen met oldtimers op allerlei gebied.

Contact gehad met de organisatie en een mooi stuk bij de Kerk ter beschikking gekregen (west zijde).

Planning is aanvang 9.30 -10.30 waarbij de kerk een mooi decor vormt ,dan om 10.30 de ronde van Lexmond rijden ongeveer een 1,5 km

En om 11.30 als alles vertrokken is , en het weer geen problemen oplevert , via het Merwede kanaal ( uit +/- 1850) naar Vianen te fietsen ongeveer een 5 km waar een ieder een terrasje kan pakken of het museum bezoeken, na een uurtje terug fietsen langs de Lek ongeveer een 4,5 km .

Uiteraard zijn ook andere oude fietsen welkom ,de route is ook voor harde banden geschikt en alles op eigen verantwoording en gelegenheid.
er zijn geen kosten aan verbonden .

Groet Jan

bij belangstelling aanmelden via

hendriksja@live.nl, of 0347 34 2223
Bijlagen
test.jpg
jos 3.jpg
25%.jpg
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: presentatie/tentoonstelling ,fietstochtje van merkwaardige rijwielen

Bericht door Maarten Waarlé »

Leuk initiatief Jan!
Ik zal eens in de agenda kijken.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: presentatie/tentoonstelling ,fietstochtje van merkwaardige rijwielen

Bericht door maartenB »

ja grappig plan!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Woldman
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: presentatie/tentoonstelling ,fietstochtje van merkwaardige rijwielen

Bericht door Woldman »

Leuk initiatief.

Ik heb een Kopenhagen Pedersen uit 1998 (het exemplaar dat op de site van bikestoremeber staat). Niet oud dus maar telt die ook mee?

Jan
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: presentatie/tentoonstelling ,fietstochtje van merkwaardige rijwielen

Bericht door wimjansen »

Daar voel ik wel voor, dan kom ik met m'n Roulandt. Die is nog niet zo heel erg Old-timer maar hij heeft wel nogal een afwijkende vorm :) .
Wim
DCR gaat nooit verloren....
J&L Lexm
Berichten: 93
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

Re: presentatie/tentoonstelling ,fietstochtje van merkwaardige rijwielen

Bericht door J&L Lexm »

Ha Wim ,past prima leuk is ook al een bijna verdwenen model .

Jan die pederson is wel iets aan de nieuwe kant, maar geen probleem, leuk model ,en waarschijnlijk wat steviger buizen dan de oorspronkelijke uitvoering ;) ,Maarten was er eens mee bezig toen ik bij hem was dacht een wanddikte van iets van 0,6 de stevigheid voor zover mogelijk komt denk ik uit de constructie vorm.

Maarten en Maarten leuk als jullie komen ,zal moeilijk kiezen worden er staan zoveel volgens mij alleen maar afwijkende modellen bij jullie.

En tijdens het fietstochtje blijft Koos of ik zelf bij de kerk om op te passen. Groet jan
Woldman
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: presentatie/tentoonstelling ,fietstochtje van merkwaardige rijwielen

Bericht door Woldman »

Alternatieven zijn voor mij een Gazelle tandem uit 1936 of een Burgers Transportfiets uit 1935. Maar die zijn niet echt merkwaardig, tenminste in die tijd niet.

Vriendelijke groet,
Jan
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: presentatie/tentoonstelling ,fietstochtje van merkwaardige rijwielen

Bericht door rowejon »

Hoi,
Deze?
truss frame.jpg
Gr
Jon
J&L Lexm
Berichten: 93
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

Re: presentatie/tentoonstelling ,fietstochtje van merkwaardige rijwielen

Bericht door J&L Lexm »

Ha Jan die hangmat fiets van Pederson is zo bijzonder dat ie net als de hoge bi veel nagemaakt wordt dus leuk als je die gebruikt ,

en Jon een trust bridge frame is ook niet aller daags voor die tijd zeker een bijzondere ontwikkeling, ook zeker leuk om te tonen

,wie hem het eerst bouwde weet ik niet maar best veel gekopieerd.

groet jan
Fredkorpel
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: presentatie/tentoonstelling ,fietstochtje van merkwaardige rijwielen

Bericht door Fredkorpel »

Ik heb twee mooie Batavouw vouwfietsen uit 1967.
Zijn die merkwaardig genoeg?
Groeten,
Fred
Plaats reactie