Ontploft.

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Ontploft.

Bericht door deraptor »

Voor alles is een eerste keer? Net banden opgepompt van mijn 1985 Batavus Club Racer, binnenshuis. Vijf minuten later zat ik met m'n hoofd tot aan het plafond van schrik. Klapband, maar niet de buitenband heeft schade: de aluminium velg is letterlijk aan gort geblazen.
IMG_20230507_201350012_HDR.jpg
IMG_20230507_201319463_HDR.jpg
Ik wist niet eens dat dit kon :roll: Er zat hoogstens 6,5 bar in. Nou is dit mijn woonwerk racer die al 20 jaar wordt afgebeuld, maar toch...
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Ontploft.

Bericht door rowejon »

Hoi,
Ik had een houten velg met aluminium versteviging en de aluminium was verrot. De eerste keer oppompen ontploft het.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Ontploft.

Bericht door marco verbaant »

WOW...!!! :shock:
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ontploft.

Bericht door Fotomaan »

Dit heb ik onlangs meegemaakt met een stalen velg.
Het is een productiefoutje vermoed ik. De velg was ongebruikt, gespaakt, band er op, opgepomt en toen ging het ineens fout. :?
IMG_0991.jpeg
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 8 mei 2023, 18.17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ontploft.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Bizar. Ik had wel laatst dat een nieuwe binnenband ontplofte, maar verder geen schade. Ik had net een nieuwe binnen en buitenband om mijn velg gelegd. Nog voordat de band op spanning was plofte de binnenband. Dat was ook even schrikken. Geen oorzaak gevonden waarom hij plofte. Zat er netjes in, geen scherpe randjes etc. Met de buitenband niets aan de hand. Weer een nieuwe binnenband erin, deze keer opgepompt zonder problemen, en ik rij er al weer een paar weken op.
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Ontploft.

Bericht door peter1986 »

Lijkt erop dat de velg en tik gekregen heeft aan de knik te zien links op de foto. of is dit per toeval de plek waar de velg aan elkaar gezet is? Je zou schrikken wat voor hoeveelheid aan volume lucht er in zon band zit 6.5bar gecomprimeerd geeft een enorme kracht, als deze om de een of andere reden onverdeeld geraakt of er is ergens een zwakte zoals een knik in de velg, scheur in de band whatever krijg je dit. heb al veel gezien, maar een velg kromgeblazen nog niet (gelukkig) wel zoals Fotomaan een velgriem die scheurt, maar dan ook eerder door slijtage / Ongeval.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Ontploft.

Bericht door m-gineering »

deraptor schreef: 7 mei 2023, 21.11 Voor alles is een eerste keer? Net banden opgepompt van mijn 1985 Batavus Club Racer, binnenshuis. Vijf minuten later zat ik met m'n hoofd tot aan het plafond van schrik. Klapband, maar niet de buitenband heeft schade: de aluminium velg is letterlijk aan gort geblazen.

IMG_20230507_201350012_HDR.jpg
IMG_20230507_201319463_HDR.jpg

Ik wist niet eens dat dit kon :roll: Er zat hoogstens 6,5 bar in. Nou is dit mijn woonwerk racer die al 20 jaar wordt afgebeuld, maar toch...
Grappig ;) ' Hoogstens 6.5 bar *) is alleen wat misleidend. Als mijn achterkant van de envelop afschatting juist is praat je toch op een halve ton of meer drukkracht op de velgdoorsnede. En die holle velgrand zal met de loop der jaren wel dunner geworden zijn. Dus als die lokaal bezwijkt krijgt de binnenband voldoende ruimte voor een goede knal.

*) Bandenspanning heeft een relatie met de bandbreedte. 6.5 in een 23mm bandje is redelijk, bij een 32 al knalhard, en bij 50mm idioot
/Marten
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 86
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: Ontploft.

Bericht door austral man »

Aluminium,waardeloze rommel.Eén van de vele redenen,dat ik niet in een
vliegtuig stap.

Hans
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Ontploft.

Bericht door theodorus »

het lijkt mij zo op het oog een stalen velg van Rigida?
of vergis ik mij 8-)
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Ontploft.

Bericht door m-gineering »

theodorus schreef: 8 mei 2023, 18.03 het lijkt mij zo op het oog een stalen velg van Rigida?
of vergis ik mij 8-)
feiten zijn ondergeschikt aan een MENING ;)
/Marten
Plaats reactie