Oude voorvork.

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Oude voorvork.

Bericht door Fotomaan »

Gisteren tijdens de tocht in Zoetermeer heb ik deze voorvork gekregen. Heeft iemand enig idee welk merk deze vork ooit gebruikte. Het lijkt mij begin vorige eeuw.
Er zijn tekeningen van Stokvis en foto’s van Fongers die er op lijken maar die geven niet direct uitsluitsel.
Bijlagen
IMG_0039.jpeg
IMG_0040.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Oude voorvork.

Bericht door rowejon »

Hoi Charles,
BSA maakt ook die model kroonstuk.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Oude voorvork.

Bericht door marco verbaant »

een vorkkroon die je ook nog wel tegenkomt op baanfietsen die een stuk jonger zijn..
Afbeelding
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Oude voorvork.

Bericht door theodorus »

IMG_4842 (2).JPG
Deze is van Burgers rond 1910
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Oude voorvork.

Bericht door m-gineering »

theodorus schreef: 8 mei 2023, 12.45 IMG_4842 (2).JPG Deze is van Burgers rond 1910
Dat is nog een echte ' triple plate' vorkkroon, dus opgebouwd uit drie losse plaatdelen. De vork van de OP is een eendelig zandgietstuk dat er op lijkt, maar dus een heel andere constructie met blinde gaten voor de vorkscheden. De Cinelli vorkkroon is zo te zien het type dat bestaat uit twee losse (microfusie) gietstukken
/Marten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Oude voorvork.

Bericht door Fotomaan »

Er zijn geen merktekens op de binnenbalhoofdbuis te vinden.
Alleen vlak bij de gaffel. Een driehoek met een R er in.
Onder het afdekkapje zijn de einden van de twee vorkbuizen open.
Misschien is daar nog wat uit af te leiden.
Bijlagen
IMG_0058.jpeg
IMG_0054.jpeg
IMG_0055.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Oude voorvork.

Bericht door marco verbaant »

De open vorkeinden werden veel later ook door Jan Legrand nog toegepast. Onder andere in een fiets voor Roy Schuiten waarmee hij tot twee keer toe probeerde het werelduurrecord te verbreken. Maar ook anderen deden dit wel, en soms werd het afgesloten met een kurk...
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Oude voorvork.

Bericht door Fotomaan »

En nu is er verdorie precies zo’n zelfde voorvork opgedoken.
Die is meegekomen met een partij onderdelen die een andere liefhebber van transportfietsen heeft laten komen.
Het valt op dat er op precies dezelfde plek een zelfde slijtplek te zien is. De binnenbalhoofdbuizen zijn nog recht wat doet vermoeden dat er in de onderste balhoofdlug of in het ontwerp een schoonheidsfoutje heeft gezeten en dat de vorken in een zelfde merk en type fiets hebben gezeten.
Bijlagen
b8d38d31-bd77-447a-86a3-c0e04128d74b.jpeg
b8d38d31-bd77-447a-86a3-c0e04128d74b.jpeg (79.25 KiB) 655 keer bekeken
IMG_0146.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Oude voorvork.

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 20 mei 2023, 14.53
Het valt op dat er op precies dezelfde plek een zelfde slijtplek te zien is. De binnenbalhoofdbuizen zijn nog recht wat doet vermoeden dat er in de onderste balhoofdlug of in het ontwerp een schoonheidsfoutje heeft gezeten en dat de vorken in een zelfde merk en type fiets hebben gezeten.

Welnee, de enige conclusie is een gelijk gebrek aan onderhoud. De rand is slijtage door de bovenkant van de lagercup, waar de voorvork tegen aan komt als de lagers verrot of heel slecht afgesteld zijn. Afhankelijk van het balhoofdstel is daar soms weinig voor nodig, als de cups maar dik genoeg zijn. Ik ben wel fietsen tegengekomen waar de vork alleen met cup uit het frame wou, omdat de expander de stuurbuisdiameter vergroot had!
/Marten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Oude voorvork.

Bericht door Fotomaan »

m-gineering schreef: 20 mei 2023, 18.43
Fotomaan schreef: 20 mei 2023, 14.53
Het valt op dat er op precies dezelfde plek een zelfde slijtplek te zien is. De binnenbalhoofdbuizen zijn nog recht wat doet vermoeden dat er in de onderste balhoofdlug of in het ontwerp een schoonheidsfoutje heeft gezeten en dat de vorken in een zelfde merk en type fiets hebben gezeten.

Welnee, de enige conclusie is een gelijk gebrek aan onderhoud. De rand is slijtage door de bovenkant van de lagercup, waar de voorvork tegen aan komt als de lagers verrot of heel slecht afgesteld zijn. Afhankelijk van het balhoofdstel is daar soms weinig voor nodig, als de cups maar dik genoeg zijn. Ik ben wel fietsen tegengekomen waar de vork alleen met cup uit het frame wou, omdat de expander de stuurbuisdiameter vergroot had!
Natuurlijk! Dat zal het zijn!
Twee op dezelfde manier versleten balhoofdjes.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie