Fongers HZ-65

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Fongers HZ-65

Bericht door jwfabrie »

Iets meer dan een jaar geleden verscheen op marktplaats een ietwat eigenaardige Fongers HZ-65 in een grijsgroene kleur, ik ben destijds gaan kijken maar haakte af door de ogenschijnlijk matige conditie van de -duidelijk later aangebrachte- lak en een behoorlijk aantal niet originele onderdelen.

Uiteindelijk heb ik toen wel het serienummer genoteerd en daaruit heeft Jos weten te herleiden dat deze HZ-65 in 1936 is verkocht aan A Meulenbroek te Tilburg. Uitrusting 10 chroom, dus met SA 3 versnellingen en trommelremmen en verder afgewerkt in chroom, oorpronkelijk kleur zwart.

De fiets is later, waarschijnlijk in de jaren 50, naar destijds heersend modebeeld van een nieuwe grijsgroene laklaag voorzien. Dit is vrijwel zeker bij Fongers geweest kijkende naar de zorgvuldigheid waarmee dit is uitgevoerd: biezen en transfers zijn keurig aangebracht en ALLE losse beugeltjes zijn ook in de groengrijze kleur geschilderd.

Naast de kleurwijziging zijn er -waarschijnlijk gelijktijdig- ook enkele jaren 50 opties aangebracht, zoals het buisje voor de verlichtingskabel naar achteren onder de schuine buis en een uit die periode afkomstige dynamo. Verder vielen op als niet origineel: witte SA handvaten, het slot, lelijke plastic jasbeschermers, een raar zadel, (racefiets)pedalen, bel en een snephaak van vermoedelijk Raleigh

In de basis echter bleek het echter toch best een originele fiets met de authentieke SA naven, Kronprinz velgen, stuur, crankset enz.

De fiets is een tijdje op marktplaats blijven hangen en uiteindelijk niet verkocht, al die tijd heb ik contact gehouden met de verkoper en uiteindelijk heb ik afgelopen november toch maar besloten 'm te "adopteren". Ik zou vanzelf wel zien wat voor doel ik er voor had.

Inmiddels zijn we weer 6 maanden verder en onlangs heb ik de fiets aangepakt. Ondanks dat de laklaag her en der beschadigd is, bleef nadat ik op diverse plekken later aangebrachte verf (niet de nieuwe laklaag uit de fabriek) heb verwijderd en heel fraai ogend frame over.

Bij opbouw heb ik alle lagers gereinigd en van vers vet voorzien. Verder heb ik, op het buisje voor de verlichtingskabel na, alle later aangebrachte zaken verwijderd.

Het uiteindelijke resultaat is dusdanig verrassend dat dit inmiddels mijn favoriet is: de bijzonder kleur gecombineerd met de prettige uitvoering levert een heerlijk fietsende- en mooi ogende fiets op.

Hij is nog niet klaar; er moet nog een setje Fongers pedalen op wat ik al klaar heb liggen, een lakdoek kettingkast waarvoor ik de moed nog moet vinden om de schaar er in te zetten en bij voorkeur een een mooi jaren 30 slot. De bagagedrager laat ik er voorlopig vanaf.
Bijlagen
zoals aangetroffen
zoals aangetroffen
image2.jpeg
image0-2.jpeg
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers HZ-65

Bericht door jrietveld »

Mooi hoor! Heeft hij zwarte biezen? Kun je nog wat detailfoto's plaatsen?

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers HZ-65

Bericht door Maarten Waarlé »

Willem,
Mocht je twijfelen over het knippen van een kettingkast of hoe je het moet aanpakken dan wil ik best wat tips opschrijven.
Maar als je het al onder de knie hebt dan spendeer ik er verder geen computer inkt aan.

Groeten,
Maarten
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Fongers HZ-65

Bericht door rowejon »

Maarten,
Willem is niets de enige. Ik ben nu bezig met een jaren 20 Veeno en ik heb een NOS kettingkast met veter dat ik ben bang om te verprutsen.
Gr
Jon Rowe
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Fongers HZ-65

Bericht door Fongers1952 »

rowejon schreef: 17 mei 2023, 18.44 Maarten,
Willem is niets de enige. Ik ben nu bezig met een jaren 20 Veeno en ik heb een NOS kettingkast met veter dat ik ben bang om te verprutsen.
Gr
Jon Rowe
Ik heb het een paar keer gedaan en ik moet zeggen dat het knippen mij meeviel. Uiteraard eerst zorgvuldig opgemeten. Nee, mijn probleem is geweest dat de haakjes van een veter kettingkast er makkelijk afknalden, zelfs van een NOS veter kettingkast. Waarschijnlijk toch het doek dat door ouderdom minder stevig is. Dus de veter niet te stevig aantrekken is mijn advies.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers HZ-65

Bericht door ReinvB »

Wat een mooie fiets en wat een mooie kleur ook. Wat mij wel opvalt is dat de stang naar de voorste trommel rem nog niet de lange stang is, zoals kemerkend voor iets latere Fongers fietsen met rommelremmen, waar vanaf het stuur de holle stang (dus eigenlijk een buis) naar beneden gaat over het laatse stangetje heen, maar een systeem met een heveltje boven de voorvork wat we bij de meeste concurrrerende producenten en eerdere trommelremfietsen zoals ook mijn BB65 zien. Is het stuur ook de iets oudere uitvoering. met oa de veertjes in het midden ?Ik kan dit net niet zien op de foto. Het lijkt me dat deze keuze bij de fabrieksrevisie is gemaakt, maar waarom. Zijn de naven van het zelfde bouwjaar als de fiets ?
Mijn eigen fiets heeft een feamenummer uit 1934 maar ik ben ook wel benieuwd wanner die geleverd is.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fongers HZ-65

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 17 mei 2023, 18.33 Willem,
Mocht je twijfelen over het knippen van een kettingkast of hoe je het moet aanpakken dan wil ik best wat tips opschrijven.
Maar als je het al onder de knie hebt dan spendeer ik er verder geen computer inkt aan.

Groeten,
Maarten
De Gazelle film uit 1920 oid op Vimeo laat het ook goed zien ;)
/Marten
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Fongers HZ-65

Bericht door jwfabrie »

Maarten Waarlé schreef: 17 mei 2023, 18.33 Willem,
Mocht je twijfelen over het knippen van een kettingkast of hoe je het moet aanpakken dan wil ik best wat tips opschrijven.
Maar als je het al onder de knie hebt dan spendeer ik er verder geen computer inkt aan.

Groeten,
Maarten
Dat zou ik zeker waarderen. Vorige keer best aardig gelukt maar briljant was t zeker niet.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers HZ-65

Bericht door de rode »

Prachtig ; alleen mis ik buiten de kettingkast de bagagedrager en jasbeschermer,bij deze duurdere uitvoering hoort dit er echt wel bij
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Fongers HZ-65

Bericht door jwfabrie »

ReinvB schreef: 18 mei 2023, 12.32 Wat een mooie fiets en wat een mooie kleur ook. Wat mij wel opvalt is dat de stang naar de voorste trommel rem nog niet de lange stang is, zoals kemerkend voor iets latere Fongers fietsen met rommelremmen, waar vanaf het stuur de holle stang (dus eigenlijk een buis) naar beneden gaat over het laatse stangetje heen, maar een systeem met een heveltje boven de voorvork wat we bij de meeste concurrrerende producenten en eerdere trommelremfietsen zoals ook mijn BB65 zien. Is het stuur ook de iets oudere uitvoering. met oa de veertjes in het midden ?Ik kan dit net niet zien op de foto. Het lijkt me dat deze keuze bij de fabrieksrevisie is gemaakt, maar waarom. Zijn de naven van het zelfde bouwjaar als de fiets ?
Mijn eigen fiets heeft een feamenummer uit 1934 maar ik ben ook wel benieuwd wanner die geleverd is.
De naven zijn voor zover ik na kan gaan origineel. Het stuur en de volledige reminrichting voor is exact gelijk aan mijn BB-65 uit 1934 (in 1937 geleverd) dus dit zit was ook oorspronkelijk zo uitgevoerd. Het is idd met de veren over de stangen in t midden. Ik zal tzt wat detailfotos maken.
Plaats reactie