Fongers HZ-65
Geplaatst: 17 mei 2023, 10.42
Iets meer dan een jaar geleden verscheen op marktplaats een ietwat eigenaardige Fongers HZ-65 in een grijsgroene kleur, ik ben destijds gaan kijken maar haakte af door de ogenschijnlijk matige conditie van de -duidelijk later aangebrachte- lak en een behoorlijk aantal niet originele onderdelen.
Uiteindelijk heb ik toen wel het serienummer genoteerd en daaruit heeft Jos weten te herleiden dat deze HZ-65 in 1936 is verkocht aan A Meulenbroek te Tilburg. Uitrusting 10 chroom, dus met SA 3 versnellingen en trommelremmen en verder afgewerkt in chroom, oorpronkelijk kleur zwart.
De fiets is later, waarschijnlijk in de jaren 50, naar destijds heersend modebeeld van een nieuwe grijsgroene laklaag voorzien. Dit is vrijwel zeker bij Fongers geweest kijkende naar de zorgvuldigheid waarmee dit is uitgevoerd: biezen en transfers zijn keurig aangebracht en ALLE losse beugeltjes zijn ook in de groengrijze kleur geschilderd.
Naast de kleurwijziging zijn er -waarschijnlijk gelijktijdig- ook enkele jaren 50 opties aangebracht, zoals het buisje voor de verlichtingskabel naar achteren onder de schuine buis en een uit die periode afkomstige dynamo. Verder vielen op als niet origineel: witte SA handvaten, het slot, lelijke plastic jasbeschermers, een raar zadel, (racefiets)pedalen, bel en een snephaak van vermoedelijk Raleigh
In de basis echter bleek het echter toch best een originele fiets met de authentieke SA naven, Kronprinz velgen, stuur, crankset enz.
De fiets is een tijdje op marktplaats blijven hangen en uiteindelijk niet verkocht, al die tijd heb ik contact gehouden met de verkoper en uiteindelijk heb ik afgelopen november toch maar besloten 'm te "adopteren". Ik zou vanzelf wel zien wat voor doel ik er voor had.
Inmiddels zijn we weer 6 maanden verder en onlangs heb ik de fiets aangepakt. Ondanks dat de laklaag her en der beschadigd is, bleef nadat ik op diverse plekken later aangebrachte verf (niet de nieuwe laklaag uit de fabriek) heb verwijderd en heel fraai ogend frame over.
Bij opbouw heb ik alle lagers gereinigd en van vers vet voorzien. Verder heb ik, op het buisje voor de verlichtingskabel na, alle later aangebrachte zaken verwijderd.
Het uiteindelijke resultaat is dusdanig verrassend dat dit inmiddels mijn favoriet is: de bijzonder kleur gecombineerd met de prettige uitvoering levert een heerlijk fietsende- en mooi ogende fiets op.
Hij is nog niet klaar; er moet nog een setje Fongers pedalen op wat ik al klaar heb liggen, een lakdoek kettingkast waarvoor ik de moed nog moet vinden om de schaar er in te zetten en bij voorkeur een een mooi jaren 30 slot. De bagagedrager laat ik er voorlopig vanaf.
Uiteindelijk heb ik toen wel het serienummer genoteerd en daaruit heeft Jos weten te herleiden dat deze HZ-65 in 1936 is verkocht aan A Meulenbroek te Tilburg. Uitrusting 10 chroom, dus met SA 3 versnellingen en trommelremmen en verder afgewerkt in chroom, oorpronkelijk kleur zwart.
De fiets is later, waarschijnlijk in de jaren 50, naar destijds heersend modebeeld van een nieuwe grijsgroene laklaag voorzien. Dit is vrijwel zeker bij Fongers geweest kijkende naar de zorgvuldigheid waarmee dit is uitgevoerd: biezen en transfers zijn keurig aangebracht en ALLE losse beugeltjes zijn ook in de groengrijze kleur geschilderd.
Naast de kleurwijziging zijn er -waarschijnlijk gelijktijdig- ook enkele jaren 50 opties aangebracht, zoals het buisje voor de verlichtingskabel naar achteren onder de schuine buis en een uit die periode afkomstige dynamo. Verder vielen op als niet origineel: witte SA handvaten, het slot, lelijke plastic jasbeschermers, een raar zadel, (racefiets)pedalen, bel en een snephaak van vermoedelijk Raleigh
In de basis echter bleek het echter toch best een originele fiets met de authentieke SA naven, Kronprinz velgen, stuur, crankset enz.
De fiets is een tijdje op marktplaats blijven hangen en uiteindelijk niet verkocht, al die tijd heb ik contact gehouden met de verkoper en uiteindelijk heb ik afgelopen november toch maar besloten 'm te "adopteren". Ik zou vanzelf wel zien wat voor doel ik er voor had.
Inmiddels zijn we weer 6 maanden verder en onlangs heb ik de fiets aangepakt. Ondanks dat de laklaag her en der beschadigd is, bleef nadat ik op diverse plekken later aangebrachte verf (niet de nieuwe laklaag uit de fabriek) heb verwijderd en heel fraai ogend frame over.
Bij opbouw heb ik alle lagers gereinigd en van vers vet voorzien. Verder heb ik, op het buisje voor de verlichtingskabel na, alle later aangebrachte zaken verwijderd.
Het uiteindelijke resultaat is dusdanig verrassend dat dit inmiddels mijn favoriet is: de bijzonder kleur gecombineerd met de prettige uitvoering levert een heerlijk fietsende- en mooi ogende fiets op.
Hij is nog niet klaar; er moet nog een setje Fongers pedalen op wat ik al klaar heb liggen, een lakdoek kettingkast waarvoor ik de moed nog moet vinden om de schaar er in te zetten en bij voorkeur een een mooi jaren 30 slot. De bagagedrager laat ik er voorlopig vanaf.