Durabo 1938 omafiets

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Durabo 1938 omafiets

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Al lange tijd is deze Durabo omafiets uit ca. 1938 in mijn bezit, maar ik had na de restauratie nog steeds geen foto's genomen.

Ik moet de bel nog een keer vervangen (te groot, maar de klank is wel leuk).

Hieronder wat vóór en na foto's.

Groeten, Y.
Bijlagen
S5000989.JPG
S5000989.JPG (252.72 KiB) 8523 keer bekeken
S5000982.JPG
S5000982.JPG (240.72 KiB) 8523 keer bekeken
S5000981.JPG
S5000981.JPG (247.38 KiB) 8523 keer bekeken
IMG_4021.JPG
IMG_4021.JPG (65.73 KiB) 8523 keer bekeken
IMG_4019.JPG
IMG_4019.JPG (64.72 KiB) 8523 keer bekeken
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Durabo 1938 omafiets

Bericht door Durabo88 »

Na de restauratie...
Bijlagen
DSC01811.JPG
DSC01811.JPG (328.14 KiB) 8522 keer bekeken
DSC01810.JPG
DSC01810.JPG (313.75 KiB) 8522 keer bekeken
DSC01809.JPG
DSC01809.JPG (329.9 KiB) 8522 keer bekeken
Sportief fietsend!
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Durabo 1938 omafiets

Bericht door regina »

hai durabo zo te zien is zij weer helemaal mooi tenminste als je de foto,s voor en na ziet, ik zie dat je er net als mij een zeer gevarieerde verzameling op nahoudt zo heb je al snel elke dag een andere fiets om op te fietsen veel succes groetjes regina
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3842
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Durabo 1938 omafiets

Bericht door maartenB »

Hoi Yorick,
Ziet er goed uit!!!
ik vind detailfoto's altijd wel leuk om te zien.

Jammer is het herenzadel met die glanzende veren, dat oude hygienisch zadel stond toch best goed?

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Durabo 1938 omafiets

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Misschien vervang ik het zadel nog eens door een Lepper Elasco met zwarte veren. Het oude hygiënisch zadel was versleten en zo'n zadel zit bovendien vreselijk. Ik betwijfel of dit het originele zadel is geweest, daar de fiets een keer geheel gereviseerd is geweest. Eigenlijk hoort de fiets van een chromen stuur, crancks, stangenremmen en naven te zijn voorzien. Dit is overgemoffeld bij een revisie. Het stuur moet ooit zijn vervangen, want daar zit celluloid over. Ik ben niet van plan om zwarte lak weg te halen, daar ik het bij de geschiedenis van de fiets vind passen. Hier en daar heb ik zelfs stukjes van de rode en blauwe verf als herinnering laten zitten (overigens op een niet storende manier). Helaas heb ik dit niet met de dikke Goerreesche klei die eraan zat, kunnen doen. Waar las ik ookalweer dat vette klei en motorolie de beste lak maakt?

Verder heb ik niet op de plaats van het ventiel in het wiel gelet, dus die is op de verkeerde plek tussen de spaken beland. Dit gebeurde naar ik mij heb laten vertellen in de fabrieken wel vaker, dus dat laat ik lekker zitten.

De kettingkast is overigens van leer.

De fiets is zoals al te lezen was ooit in Goeree (Ooltgensplaat) opgehaald, nadat ik een gratis aangeboden advertentie in één van onze clubbladen las. Volgens de verkoopster is deze fiets door een tante van haar veel in Velp (Gelderland) bereden. Leuk, want daar heb ik een dorp en stad vandaan gewoond.

Nog een leuk detail zijn de pedalen. De originele pedalen waren reeds verwijderd, maar zaten op een foto van de fiets met de laatste eigenaresse er nog op en hadden witte rubbers. Dit heb ik met verzinkte pedalen en witte rubbers geïnproviseerd. Ik meen dat ik die pedalen ooit van een hometrainer uit de jaren 70 heb afgehaald bij een kringloopwinkel en los gekocht (uiteraard met toestemming van de verkoper).

De laatste eigenaresse heeft de fiets in blauw-rode vorm als studentenfiets in als ik het goed herinner Haarlem gebruikt. Gelukkig was de rode en blauwe verf nooit op een goede ondergrond aangebracht, dus dit viel na jaren UV-licht deels gemakkelijk en met krabben er weer af.

Het frame is door de jaren heen zijn stijfheid wel kwijt geraakt en zwabbert dus een beetje. Verder waren de remvoeringen totaal versleten en die heb ik dus vervangen door (ik geloof Italiaanse) remschoenen met voering. Ik moest om het passend te krijgen ook een paar modernere ankerplaten monteren. Dit kon mooi in de kleur grijs, want de naven zijn zwart en dat past mooi bij elkaar.

Ik weet niet of er Kronprinz velgen op zitten, maar het zijn wel die typische velgen met hoge rug, die je ook bij Fongers ziet. Bovendien zijn ze groen gebiesd, net als het frame.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 182
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Durabo 1938 omafiets

Bericht door tdebruin »

Mooi hoor, Yorick. En leuk dat je er ook echt mee fietst.

Over de remmen:
Verder waren de remvoeringen totaal versleten en die heb ik dus vervangen door (ik geloof Italiaanse) remschoenen met voering. Ik moest om het passend te krijgen ook een paar modernere ankerplaten monteren. Dit kon mooi in de kleur grijs, want de naven zijn zwart en dat past mooi bij elkaar.
Misschien wist je dit al, maar als je de originele remschoenen hebt, dan is het redelijk makkelijk om ze te laten voorzien van nieuwe voering. Als je die schoenen zelf losmaakt dan kan je ze brengen naar een zgn 'rem en frictie bedrijf'. Ze halen dan de (soms nog asbesthoudende) oude bekleding eraf onder veilige omstandigheden en plakken er een nieuwe, niet asbesthoudende, maar wel goed remmende, remvoering op.

Ik ging vroeger altijd naar Raydo op de Hemonylaan (eind Albert Cuyp in Amsterdam), maar die vestiging is nu dicht. Nu ben ik een keer naar Merci car-parts in Amsterdam Noord geweest, waar de oude remschoenen-plak-man van Raydo nu werkt. Kost meestal iets van 10 tot 20 euro, beetje afhankelijk van hoeveel d'r op geplakt moet worden enzo.

Maar goed, als de ankerplaat ook vervormd is en het asje naar de remhevel heel veel speling heeft dan helpt herbeplakken ook niet meer, natuurlijk.

Grts! anton.
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Re: Durabo 1938 omafiets

Bericht door Jan Benning »

Mooie fiets Yorick! Een behoorlijke transformatie van studentenfiets naar mooie oldtimer.

Weet iemand toevallig tot wanneer ongeveer asbesthoudende remvoeringen werden gebruikt? Ik ga binnenkort aan mijn Mutaped uit 195x beginnen waarvan de trommelremmen vastzitten en ik ben huiverig voor asbesthoudend materiaal.

groet,
Jan
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Durabo 1938 omafiets

Bericht door fongers »

Mijn Fongers met trommelremmen had ook asbest. Ik heb de remschoenen alleen ontvet. Ga dat spul absoluut niet schuren oid.. Vind het zonde om de remschoenen te vervangen overgens. De remschoenen waren bij mij verder nog in puike conditie gelukkig.

Groetjes Mark
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Durabo 1938 omafiets

Bericht door Nick013 »

Mooie fiets geworden Yorick! 8-)

grtz, Nick
Less is more :mrgreen:
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Durabo 1938 omafiets

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Bedankt voor alle reacties. Ik ben zelf best tevreden met het resultaat. Het heeft me een hoop werk gekost om al het rood en blauw eraf te krijgen.

Van wat ik aan trommelremmen open heb gehad zit het er zeker tot in de jaren 70 nog in. Het kan enkel asbest of asbest met koperdraden (voor warmtegeleiding) zijn.
Een enkele keer schuur ik wel eens wat, maar dan doe ik het buiten en alleen onder natte omstandigheden. Schuurpapier direct weggooien. Dit wil ik niemand adviseren, want het blijft een risico.

Ik vind het handiger om te weten welke materialen er naast rubber nog in die oude velgremblokjes zitten. Ik heb wel eens een rubber omhulsel van wat ik van asbest verdenk, gezien. Verder ook wel eens rubber met textiel?

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie