Bridgestone Klimatic derailleur
Bridgestone Klimatic derailleur
Dames en heren,
Heeft iemand ervaring met de Bridgestone Klimatic derailleur? Ik krijg m niet lekker aan het schakelen.
Hoe lang moet de ketting zijn?
Heeft iemand ervaring met de Bridgestone Klimatic derailleur? Ik krijg m niet lekker aan het schakelen.
Hoe lang moet de ketting zijn?
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Bridgestone Klimatic derailleur
/Marten
Re: Bridgestone Klimatic derailleur
Heb ik op gekeken Marten. Staat een uitgebreide beschrijving, helaas in het Japans….
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
- Locatie: Roosendaal
Re: Bridgestone Klimatic derailleur
Google translate kan ook overweg met Japans. Ik heb eens een handleiding vertaald uit het Japans en het was goed leesbaar.
Succes!
Groeten, Fred
Succes!
Groeten, Fred
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Bridgestone Klimatic derailleur
en een Suntour handleiding uit die tijd zal ook niet ver mis zijn. Maar met dat oude spul is het toch meer de dingen die niet in het boekje staan: slijtage, gangbaar maken, alles weer rechtbuigen etcFredkorpel schreef: ↑20 mei 2023, 07.46 Google translate kan ook overweg met Japans. Ik heb eens een handleiding vertaald uit het Japans en het was goed leesbaar.
Succes!
Groeten, Fred
/Marten
-
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Bridgestone Klimatic derailleur
Ik ben geen expert met derailleurs, maar ik hanteer als vuistregel: als de middelste versnelling is ingeschakeld, zouden de drie assen (achteras en beide derailleurwieltjes (ongeveer) op een lijn moeten staan.
Dirk
Dirk
Re: Bridgestone Klimatic derailleur
Lengte ketting lijkt me wat kort? Denk dat deze iets langer mag maar is moeilijk uit te maken afgaande van je foto's, kijk verder of de kabel vlot heen en weer beweegt in de gaine, spuit eens wat wd40 of kettingolie tussen / in de derailleur, is de kabel niet te los bij hoogste versnelling dus als deze ontspannen is. Dat zijn zowat de meeste oorzaken van niet lekker schakelen in mijn beleving
"vuistregel bij mij met ketting, is vooraan op kleinste tandwiel en achter, en de ketting mag onderaan het 2e tandwiel van de derailleur net niet raken. Hangt ook weer beetje af van systeem, als je vooraan maar 1 tandwiel hebt kan dit gerust een cm zijn."
En jou Klimatic lijkt me ook geen doorsnee derailleur te zijn. Maar te strak is nooit goed, kwestie van beetje aanvoelen, als je op grootste legt achter mag hij liefst niet gans naar voren getrokken worden.
Ik heb ooit geweten dat een fiets enorm zwaar reed door een te korte ketting, vraag me niet waarom maar het was zo.
"vuistregel bij mij met ketting, is vooraan op kleinste tandwiel en achter, en de ketting mag onderaan het 2e tandwiel van de derailleur net niet raken. Hangt ook weer beetje af van systeem, als je vooraan maar 1 tandwiel hebt kan dit gerust een cm zijn."
En jou Klimatic lijkt me ook geen doorsnee derailleur te zijn. Maar te strak is nooit goed, kwestie van beetje aanvoelen, als je op grootste legt achter mag hij liefst niet gans naar voren getrokken worden.
Ik heb ooit geweten dat een fiets enorm zwaar reed door een te korte ketting, vraag me niet waarom maar het was zo.
Re: Bridgestone Klimatic derailleur
Peter, bedankt voor de tips. Ga ik proberen. Inmiddels ben ik erachter met behulp van de databank dat de derailleur verkeerd zat gemonteerd. Stond bij mij bijna horizontaal. Hij wijst op de afbeelding meer naar beneden. En idd de kettinglengte!
Re: Bridgestone Klimatic derailleur
Deel graag tips, geen probleem. Succes ermee
Re: Bridgestone Klimatic derailleur
Ik heb het bijna voor elkaar. Was een kwestie van kettingspanning. De derailleur schakelt alle versnellingen blijft echter ratelen en overslaan op het een na kleinste tandwiel. Is mijn ketting te breed?