Bridgestone Klimatic derailleur

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Barend
Berichten: 151
Lid geworden op: 3 mei 2020, 19.32
Locatie: Rotterdam

Bridgestone Klimatic derailleur

Bericht door Barend »

Dames en heren,
Heeft iemand ervaring met de Bridgestone Klimatic derailleur? Ik krijg m niet lekker aan het schakelen.
Hoe lang moet de ketting zijn?
Bijlagen
IMG_1840.jpeg
IMG_1841.jpeg
IMG_1843.jpeg
IMG_1844.jpeg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Bridgestone Klimatic derailleur

Bericht door m-gineering »

Barend schreef: 19 mei 2023, 17.34 Dames en heren,
Heeft iemand ervaring met de Bridgestone Klimatic derailleur? Ik krijg m niet lekker aan het schakelen.
Hoe lang moet de ketting zijn?
geen idee, misschien vind je hier wat:
https://www.disraeligears.co.uk
/Marten
Barend
Berichten: 151
Lid geworden op: 3 mei 2020, 19.32
Locatie: Rotterdam

Re: Bridgestone Klimatic derailleur

Bericht door Barend »

Heb ik op gekeken Marten. Staat een uitgebreide beschrijving, helaas in het Japans….
Fredkorpel
Berichten: 116
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: Bridgestone Klimatic derailleur

Bericht door Fredkorpel »

Google translate kan ook overweg met Japans. Ik heb eens een handleiding vertaald uit het Japans en het was goed leesbaar.
Succes!
Groeten, Fred
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Bridgestone Klimatic derailleur

Bericht door m-gineering »

Fredkorpel schreef: 20 mei 2023, 07.46 Google translate kan ook overweg met Japans. Ik heb eens een handleiding vertaald uit het Japans en het was goed leesbaar.
Succes!
Groeten, Fred
en een Suntour handleiding uit die tijd zal ook niet ver mis zijn. Maar met dat oude spul is het toch meer de dingen die niet in het boekje staan: slijtage, gangbaar maken, alles weer rechtbuigen etc
/Marten
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Bridgestone Klimatic derailleur

Bericht door Bandenplakker »

Ik ben geen expert met derailleurs, maar ik hanteer als vuistregel: als de middelste versnelling is ingeschakeld, zouden de drie assen (achteras en beide derailleurwieltjes (ongeveer) op een lijn moeten staan.

Dirk
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Bridgestone Klimatic derailleur

Bericht door peter1986 »

Lengte ketting lijkt me wat kort? Denk dat deze iets langer mag maar is moeilijk uit te maken afgaande van je foto's, kijk verder of de kabel vlot heen en weer beweegt in de gaine, spuit eens wat wd40 of kettingolie tussen / in de derailleur, is de kabel niet te los bij hoogste versnelling dus als deze ontspannen is. Dat zijn zowat de meeste oorzaken van niet lekker schakelen in mijn beleving

"vuistregel bij mij met ketting, is vooraan op kleinste tandwiel en achter, en de ketting mag onderaan het 2e tandwiel van de derailleur net niet raken. Hangt ook weer beetje af van systeem, als je vooraan maar 1 tandwiel hebt kan dit gerust een cm zijn."
En jou Klimatic lijkt me ook geen doorsnee derailleur te zijn. Maar te strak is nooit goed, kwestie van beetje aanvoelen, als je op grootste legt achter mag hij liefst niet gans naar voren getrokken worden.

Ik heb ooit geweten dat een fiets enorm zwaar reed door een te korte ketting, vraag me niet waarom maar het was zo.
Barend
Berichten: 151
Lid geworden op: 3 mei 2020, 19.32
Locatie: Rotterdam

Re: Bridgestone Klimatic derailleur

Bericht door Barend »

Peter, bedankt voor de tips. Ga ik proberen. Inmiddels ben ik erachter met behulp van de databank dat de derailleur verkeerd zat gemonteerd. Stond bij mij bijna horizontaal. Hij wijst op de afbeelding meer naar beneden. En idd de kettinglengte!
peter1986
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 apr 2023, 22.14

Re: Bridgestone Klimatic derailleur

Bericht door peter1986 »

Barend schreef: 21 mei 2023, 16.04 Peter, bedankt voor de tips. Ga ik proberen. Inmiddels ben ik erachter met behulp van de databank dat de derailleur verkeerd zat gemonteerd. Stond bij mij bijna horizontaal. Hij wijst op de afbeelding meer naar beneden. En idd de kettinglengte!
Deel graag tips, geen probleem. Succes ermee ;)
Barend
Berichten: 151
Lid geworden op: 3 mei 2020, 19.32
Locatie: Rotterdam

Re: Bridgestone Klimatic derailleur

Bericht door Barend »

Ik heb het bijna voor elkaar. Was een kwestie van kettingspanning. De derailleur schakelt alle versnellingen blijft echter ratelen en overslaan op het een na kleinste tandwiel. Is mijn ketting te breed?
Bijlagen
IMG_1877.jpeg
IMG_1876.jpeg
Plaats reactie