Olie fietslamp

Plaats reactie
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Olie fietslamp

Bericht door Gerard1976 »

Hi,

Ik ben op zoek naar een olie fietslampje voor de Fongers BDG uit 1915.
Wie heeft er nog een mooie ter overname?
Verneem het graag

Gr,

Gerard
Bijlagen
received_3512064879013493.jpeg
Groet'n Uut Grunn
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Olie fietslamp

Bericht door veenofiets »

Ik heb geen idee wat passend is, ik denk dat er in die tijd gewoon een passende lamp gekocht werd. Is wel handig er achter te komen wat in Nederland destijds verkocht is. Daarna zoeken. Op marktplaats vind je er al aardig wat en ook kaarslampen overigens ik denk ook periode correct, bij zoeken op antieke fietslamp.

Freek
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Olie fietslamp

Bericht door Gerard1976 »

Hi Freek,

Dank voor je reactie.
Ikzelf vind een kaarslamp of een carbid lamp teveel de aandacht wegtrekken van de fiets.
Ik zoek een bescheidener model zoals een olie fietslampje die in die tijd ook op deze fiets had kunnen zitten.
Deze olie fietslampjes zijn wat moeilijker te vinden op marktplaats.
Als ze er al op staan zien ze er meestal niet zo mooi meer uit.
Dat is dan ook de reden waarom ik de vraag op dit platform stel.

Gr,

Gerard
Groet'n Uut Grunn
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Olie fietslamp

Bericht door ReinvB »

In die tijd werd de lamp vlak pas aangebracht bij te verwachten duisternis, bijna zoals batterijlampjes nu. OP oude fotos zie je ook vaak fietsen zonder lamp. Ik denk dat een fiets uit dit bouwjaar prima met een lege lamphaak gepresenteerd kan worden, en een fongers lamphaak vind ik zelf ook mooi. Dit veranderde toen electrisch licht ingeburgerd raakte omdat de dynamo en lamp niet zo eenvoudig af te nemen zijn en helemaal toen het brandende achterlicht verplicht werd wat eigenlijk altijd een vaste installatie met zich mee bracht.
Plaats reactie